RSS Feed Twitter Facebook

Shepherd eist compensatie uit Nederland

24 oktober 2013 om 10:39
Gepubliceerd door Joost Niemöller
facebooktwittergoogle_pluslinkedin
466px-Met_een_pijpje_krijt_

Bron: Wikipedia

 

Terwijl we in Nederland in toenemende verbittering over elkaar rollen over de vraag hoe racistisch we zijn, ondertussen een onschuldig kinderfeestje vertrappend, gaat die hele Zwarte Piet discussie wat betreft het Caraïbisch gebied gewoon over de poen.

Organisaties die zich vroeger bezig hielden met de economische opbouw van het gebied, zijn nu overgegaan tot de veel lucratievere handel in Westerse schuld.

The Caribbean Community, a regional organization that typically focuses on rather dry issues such as economic integration, has taken up the cause of compensation for slavery and the genocide of native peoples and is preparing for what would likely be a drawn-out battle with the governments of Britain, France and the Netherlands.

Verene Shepherd, die zich zogenaamd druk maakt over ons racistische Sinterklaarfeestje (ze schijnt het verschil tussen Sinterklaas en de Kerstman niet eens te kennen)  is in werkelijkheid de voorzitter van een commissie in Jamaica die is gespecialiseerd in het geld lostrekken uit drie Europese landen, Frankrijk, Groot Brittannië en Nederland. De opzet is het bewerken van de regeringen zodat deze officieel hun excuses aanbieden over de slavernij. Die excuses moeten gepaard gaan met miljoenen.

The legacy of slavery includes widespread poverty and the lack of development that characterizes most of the region, Gonsalves said, adding that any settlement should include a formal apology, but contrition alone would not be sufficient.

“The apology is important but that is wholly insufficient,” he said in a phone interview Wednesday with The Associated Press. “We have to have appropriate recompense.”

Willen we ooit van het Zwarte Piet gezeur af zullen komen, dan moeten we betalen, dat is de achterliggende gedachte.

Deze chantage acties zijn niet van vandaag op morgen. Al tientallen jaren is men vanuit het Caraïbisch gebied bezig om ons zoveel schuldgevoel op te leggen dat de vele miljoenen los gaan komen.

Omdat er al flink wat geld is losgekomen uit GB, is de advocaat van dienst er van overtuigd dat er meer te halen valt:

Attorney Martyn Day said his first step would likely be to seek a negotiated settlement with the governments of France, Britain and Netherlands along the lines of the British agreement in June to issue a statement of regret and award compensation of about $21.5 million to the surviving Kenyans.

Wij hebben niets gekregen, zeurt Shepherd. ‘We moesten onszelf gaan ontwikkelen.’ Dat laatste is natuurlijk teveel gevraagd. Wie wil er nu werken als het niet hoeft? Betalen, racistische slavendrijvers uit Europa!

 Caribbean officials have not mentioned a specific monetary figure but Gonsalves and Verene Shepherd, chairwoman of the national reparations commission in Jamaica, both mentioned the fact that Britain at the time of emancipation in 1834 paid 20 million pounds to British planters in the Caribbean, the equivalent of 200 billion pounds today.

“Our ancestors got nothing,” Shepherd said. “They got their freedom and they were told `Go develop yourselves.’”

 

6 reacties to “Shepherd eist compensatie uit Nederland”

  1. Roelf-Jan Wentholt zegt:

    Het is natuurlijk een vervelend feit voor de nazaten van Caribische slaven dat hun voorouders in de Cariben het als slaaf nog altijd veel beter hadden dan de achterblijvers in Afrika. Dus eigenlijk, als je alles recht wil zetten moeten zij, als ze consistent zijn in hun redenering, ons betalen. Maar ik zal de laatste zijn om daar op aan te dringen.

    Hier staat het allemaal heel goed opgeschreven: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/3466960/2013/06/29/Slavernij-is-geen-excuus.dhtml

    Emmer heeft ook een schitterend boek geschreven over de slavernij: http://www.bol.com/nl/p/de-nederlandse-slavenhandel-1500-1850/1001004001840039/

    Ik hoop dat nu de Zwarte Piet discussie daverend gewonnen is door de politiek incorrecte stem van het volk, we vaker dat politiek correcte gezemel in het stof zullen zien bijten.

    • delamontagne zegt:

      Bij de eerste alinea van Uw reactie over de nazaten van Caribische slaven, moest ik onwillekeurig denken aan een artikel bij Joop.NL van vorig jaar. Dat ging over een NTR-uitzending op TV over de huidige NL-ers, die zich sinds een jaar of 20 op de Antillen vestigen ( puur en alleen vanwege ,t klimaat ? ! ? ) Behalve de mevr. in ,t filmpje, die “dolblij” was dat er eindelijk een AH-vestiging kwam, zodat haar kat zijn favoriete brokjes weer kon nuttigen, was er een (blanke ) Mijnheer die in volle overtuiging zat te verkondigen: De neger is wel uit ,t oerwoud verdwenen, maar ,t oerwoud NOOIT uit de neger. Daarna volgde:: “Jullie mogen wel eens dankbaar zijn dat onze (NL-se) voorouders jullie uit Afrika hebben gehaald, je hebt ,t Nu veel beter dan “hun” daarginds.
      Tenenkrommend heb ik dit gezwets aangekeken. De reacties op JOOP NL:: “en dan willen ze in NL nog wel dat de allochtonen zich hier aanpassen”! ? ! Verder denk ik dat ,t item “zwarte Piet=diskremenasie”, in NL meer aversie oproept, dan daarginder op Curacao.

  2. Caroline zegt:

    Eigenlijk zijn al die afpersers gewoon moderne slavenhandelaren, heel modern zelfs, want ze verhandelen toch maar mooi hun eigen (inmiddels zeer verre) voorouders. Zulke nazaten zul je maar hebben.

    Nou ja, voor de uit Afrika gekochte slaven hadden natuurlijk ook al niet echt lachen, met hun stam/gebiedsgenoten die er bij hen graag de zweep overhaalden om ze vóór verkoop een beetje rustig te krijgen. Kennelijk zit het de Afrikanen in de genen, want niet alleen de nazaten van slaven handelen graag in (dode) slaven, vandaag de dag bloeit de slavenhandel in Afrika nog steeds. Om over die in de Arabische gebieden maar te zwijgen, ook daar zijn er slaven zat. Daarover uiteraard geen piep, want er moet gevoetbald worden.

    Je mag het niet zeggen natuurlijk, maar opvallend is het natuurlijk wel.

    En misschien is dat het geheim van de afkeer van Zwarte Piet wel: dat er een soort algemene herinnering is aan een zwarte man die iedereen die hem niet beviel in de zak stopte en naar een ander land vervoerde/liet vervoeren.

  3. beedegee zegt:

    “Willen we ooit van het Zwarte Piet gezeur af zullen komen, dan moeten we betalen, dat is de achterliggende gedachte.”

    Wat een complot achtig dom gelul. Deze conclusie is (wederom) alleen maar gebasseerd op onderbuik gevoelens.

    Shepherd is niet meer dan een ADVISEUR van de VN, geen officiele spreekbuis, geen opsteller van beleid, iemand die alleen een MENING geeft aan de VN.

  4. Caroline zegt:

    Als Shepherd geen spreekbuis is van de VN, dan kan je je afvragen waarom ze dan zo een grote mond heeft, en iedereen de oprispingen vanuit haar onderbuik doorgeeft.

    Maar als het alleen om het geven van meningen gaat en verder niets, dan heb ik er ook nog wel eentje voor de VN: ´zeg club overbetaalde ambtenaren, hebben jullie niets beters te doen?´, en dan houd ik het nog erg netjes.

    Nou, laten we Jamaica maar bombarderen en de bevolking daar gaan uitmoorden, want dat is ongeveer het enige wat je kan doen zonder dat ze bij de VN beginnen te zeuren.

  5. Bernadette de Wit zegt:

    En waarom zijn wij niet verbaasd? Het gaat *altijd* om de poen. Maar dat is lang niet alles: het testosteronbehepte ego moet ook gekieteld.

    Uit Mau-mauing the Flak Catchers (1970), Tom Wolfe:

    When black people first started using the confrontation tactic, they made a secret discovery. There was an extra dividend to this tactic. There was a creamy desserrt/ It wasn’t just that you registered your protest and whoed the white man that you meany business and weakened his resolve to keep up the walls of opporession. It wasn’t just that you got poverty money and influence. There was something sweet that happened right there on the spot. You made the white man quake. You brought fear into huis face.

    Black people began to realize for the first time that the white man, particularly the educated white man, the leadership, had a deep dark Tarzan mumbo jungle voodoo fear of the black man’s masculinity. This was a revelation. (…)
    So for the black man mau-mauing was a beautiful trip. It not only stood to bring you certain practical gains like money and power. It also energised your batteries. It recharged your masculinity. (..) Mau-mauing brought you respect in its cash forms: namely, fear and envy.”

    Masculinity moet je volgens mij niet letterlijk (genitaal) opvatten, maar slaat ook op het vaak nogal narcistische ego van de beroepsn*gers.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

© 2013 Joost Niemöller. Alle rechten voorbehouden.