Door Bernadette de Wit
Joost Niemöller bedoelt het goed, maar soms is the road to hell paved with good intentions. ‘Gekwetstheid is niet het alleenrecht van allochtonen’, schrijft hij. ‘Het is heel kwetsend als je een Sinterklaasfeestje “racistisch” noemt.’
Ja, dat is kwetsend. Maar dat gaat die miesgassers die ons feestje versjteren geen moer aan.
Ik vind die Anousha Nzume en al die andere beroepsallochtonen toch zulke aanstellers! Iedereen die wel eens een n*ger van dichtbij heeft gezien, heeft ervaren dat het vaak enorm theatrale mensen zijn. Theatraal als in: narcistische persoonlijkheid. Dit compenseert hun cognitieve uitgedaagdheid. Want zeg nu zelf: veel hebben ze toch niet te melden?
Uit kinnesinne andermans pleziertjes kapot maken, ligt dan voor de hand.
Ik word iebel van dat gejank over ‘pijn’ als allochtonen een Zwarte Piet zien. Hou. Toch. Op. Neem je grootje in de veiling. De slavernij is in 1863 afgeschaft – en daarover nakaarten heeft geen zin. De oplossing van Joost is: wij moeten óók Gekwetst doen, daar hebben wij net zo goed recht op. Dat is een heel slecht plan. Ten eerste hoef ik geen begrip van bloedlijers. Ten tweede is het een illusie om inlevingsvermogen en begrip te verwachten van mensen die daar niet toe in staat zijn. Maar vooral ben ik tegen een wedren in zieligheid.
Toegeven aan miesmachers is het domste wat je kunt doen. Henryk Broder beschrijft in zijn boek Hurra, wir kapitulieren! hoe Duitse carnavalsverenigingen hun praalwagens zelfcensureerden om de moslims niet te ontrieven. Wij doen nu precies hetzelfde met het Sinterklaasfeest.
Laten we onze rug recht houden en niet knipmessen voor de mau-mau. Hoe moeilijk kan het zijn? We hoeven alleen naar het stadhuis om te zeggen dat wij het niet pikken dat mensen die qua cultuur geen Nederlander zijn louter op grond van het hebben van Nederlandse identiteitspapieren menen dat ze zich met onze tradities mogen bemoeien. Ga weg! Krijg de groep!
Wij zeggen toch ook niks van de winti en de ramadan?
Als je verkracht of geslagen wordt, moet je zorgen dat je niet in de kreukels ligt. Want daarmee zou je de klootzak die jou dit aandeed, ook nog toestaan je mind te fucken.
Maar Joost reageert hier later weer op met:
“Ik zou het met je eens zijn, ware het niet dat ik steeds meer tot de treurige conclusie kom dat het slachtofferdenken in deze maatschappij de enige weg naar succes is.”
Dit is een doordenker. Wat zou er gebeuren als het waar is wat Joost schrijft?
Als slachtofferisme, zoals ik deze sneue ideologie noem, de enige weg naar succes is, dan zijn we uitgepraat. We zijn geen vrije mensen meer. Slachtoffers willen getroost en geholpen worden, die zijn tijdelijk uit hun gewone doen. Het is al erg genoeg om het slachtoffer van een misdrijf te worden: hoe kun je dit in gemoede aanbevelen als opzettelijke strategie?
Tenzij Joost bedoelt dat er na een eeuw grote overheid, een halve eeuw massa-immigratie en de Europese superstaat-in-wording nog maar zo weinig over is van onze vrijheid, dat we deze net zo goed helemaal kunnen opgeven. Aangezien de immigranten dankzij medewerking van de flak catchende overheid steeds meer succes hebben in het inperken van onze vrijheden ‒ ze zijn er zelfs al in geslaagd onze folkore te veranderen ‒ lijkt Joost te zeggen: doe als de beroepsallochtonen.
Gaat niet lukken, Joost. Je bent genetisch drie maal fout: man, blank, heteroseksueel. De ultieme dader.
En ik dacht juist dat Zwarte Piet dat baantje bij Sinterklaas heeft als het resultaat van “affirmative action”, van “positieve discriminatie” dus. Net zoals meisjes met een hoofddoek eerder een baantje krijgen bij de Gemeente Amsterdam. Het is ook nooit goed.
Goed stuk, Bernadette! Helemaal mee eens.
Uw uitdrukking “beroeps-allochtoon” vond ik wel grappig en toepasselijk. Maar ik heb toch ,t idee zij zijn de uitzonderingen, een beetje de ophitsers die de rest mee willen slepen in hun (misplaatste) verontwaardiging.
De “e” in ,t word n*ger, mag er best staan. Geloof niet er wordt aanstoot aangenomen.
Wat dat “theatrale” betreft ? Komt ook bij blanken voor hoor. U bedoelt mischien “flamboyant, temperamentvol”. Daar kan ik ,t wel mee eens zijn.
Hoe men daar in NL precies over denkt, weet ik niet. Woon allang niet meer in NL. Volg nu (ook) nog wel ,n beetje ,t nieuws uit de antillen. Al die consternatie over Zwarte Piet is daar niet. Ik las wel dat er voor de variatie ,n paar met andere kleur rondlopen.
Een jaar geleden las ik ergens op internet een artikel ( + video-filmpje ), hoe sommige NL-ers ( ik bedoel dus de “echte” uit Nederland ) , die hun pensioen op de antillen doorbrengen, zich “misdragen”. Het was naar aanleiding van een uitzending op TV in Nederland. Als je dan de uitspraken van hen, ( niet iedereen natuurlijk )[,zal niet generaliseren.......] hoorde en de minachting van ze zag voor de bevolking, waar ze NAAST wonen. ( Ik wilde eerst :” tussen” : schrijven, maar nee ze wonen APART in een soort compounds.
Verschrikkelijk, dat was pure diskremenasie, racistisch, die uitspraken.
Vind ik eigenlijk nog erger dan die paar “ZEUR”-pieten in Nederland.! !
Afstammen van slaven of knechten is altijd een teer punt. De stamboom is bij wit hèt middel om anders te bewijzen. Tot het belachelijke aan toe. Zwart heeft die mogelijkheid niet. Wit word wakker en ziet een kop. Dat kan goed, slecht, of fout wezen, maar nooit zwart. Zwart word wakker en ziet het laatste. Dan is je dag verpest. Stamboom zoeken is nutteloos. Net als witte knechten, duur woord voor slaaf, leefden voorouders voor èèn doel alleen. Om het leven van Koningen, Pausen, en hun aanhang, zo aangenaam mogelijk te maken. Maar werden, in tegenstelling van zwarte knechten, nooit door hun verkocht. Wat de Afrikaanse elite wel deed. Zwarte knecht is dan de hoogst mogelijk bereikbare afkomst status. Zwarte Piet knecht slaaf wrijft dat, en met zout, er in.
Het gedonder over Zwarte Piet is één gevolg van de jarenlange hersenspoeling die wij hebben ondergaan. Winst is dat veel autochtonen zich niet meer willen laten neerzetten als racist, al begrijpen ze niet hoe dit beschuldigingsgif is aangemaakt.
De kwestie moet geen blijvende verdeeldheid opleveren. Quinsy&co zijn net zo goed als de autochtonen gehersenspoeld met de white man’s guilt. De twee partijen die tegenover elkaar lijken te staan zouden dat moeten beseffen. Ze hebben twee grote gemeenschappelijke vijanden: de manipulerende elite en de islam. Daarom is er een verzoening nodig. Daartoe zouden de partijen m.i. de volgende stellingen kunnen aanvaarden:
- in de hele wereld zijn racisme en discriminatie de norm, uitgezonderd in het Westen
- onder zwarten in het Westen is racisme minstens zo groot als onder de autochtonen
- dat weinige racisme in het Westen is helemaal niet zo schadelijk als de opwinding erover, die verongelijktheid en wantrouwen voedt en mensen verlamt
- autochtonen die zwarte piet willen houden hebben geen kwade bedoelingen, ze zijn geen erge racisten; de beschuldigingen tegen hen zijn kwaadaardig
- sommige tegenstanders van zwarte piet zijn wel oprecht boos omdat zij hem zien als afbeelding van een negerslaaf. Zij hebben daar goede redenen voor, bijvoorbeeld dit schilderij: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3531694/2013/10/23/Geen-twijfel-Zwarte-Piet-stamt-af-van-kindslaven.dhtml
- een aanpassing van de Pieten is goed mogelijk zonder het sinterklaasfeest te schaden; na een paar jaar is iedereen gewend aan anders geschminkte pieten
@Andre van Delft: ik vind je argumenten niet overtuigend. De Sinterklaas-Zwarte-Piet-traditie is een amalgaam van traditionele invloeden, van Wodan t/m jouw schilderij.
Hoofdzaak lijkt mij dat we nooit moeten toestaan dat immigranten die hier vrijwillig naartoe zijn gekomen (in plaats van hun eigen land op te bouwen na de Onafhankelijkheid) geen enkel recht van spreken hebben over onze folklore. Laat staan dat ze het recht hebben ons van foute motieven te betichten als we feestvieren.
Tweede hoofdzaak lijkt mij dat de zwarte bediende op het schilderij vrijwel zeker zijn zegeningen telde i.p.v. zijn blanke meester te mau-mauen, immers, hij had hier een veel beter leven dan zijn familieleden in Afrika.
Lees De Nederlandse slavenhandel 1500-1850 van Piet Emmer. Hij laat van de argumenten van de abolitionisten geen spaan heel. (Ten overvloede: dat is op zich geen geldige reden om voor de slavernij te zijn.)
Zie ook deze schitterende korte versie in Trouw:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/3466960/2013/06/29/Slavernij-is-geen-excuus.dhtml
Dit debat tussen Emmer en enkele beroepsn*gers is gratis cabaret:
http://www.groene.nl/artikel/de-zwarte-holocaust
Wie weet heeft een en ander te maken met het Nederlandse slavenhoudersbloed in de aderen van menige gekleurde Nederlander. Men identificeert zich liever met de Afrikaanse bloedlijn dan met de Nederlandse bloedlijn.
Hier ligt inderdaad een groot probleem voor iedereen die van gemengd bloed is. Ik ben bruin, ik ben een zwarte, ik heb ongewild slavenmeester bloed in mij. Daar wil ik me niet mee identificeren, ik ben erf-slachtoffer van misbruik, verkrachting, vernedering, slavernij en racisme. Ik distantieer me van ‘dat’ blanke bloed in mij. Dit is heel begrijpelijk. Hier staat men tegenover een groot werkveld aan verwerking en tot verhouding komen met het eigen blank en zwart verleden. Het is ook begrijpelijk en logisch dat dubbel- en gemengdbloedigen ‘het beste uit twee culturen’ in zich willen verenigen, integreren en uitdragen. Alleen wat gebeurd er dan met het slechte uit die twee culturen, vraag ik me dan af. Met andere woorden, wat gebeurd er met zwart? Als dat wordt verworpen, veroordeeld of ontkent zal het met die vereniging, met die integratie van die culturen niet lukken. Verwerping, onderdrukking, ontkenning enz. liggen ten grondslag aan projectie. Het is begrijpelijk dat projecties worden gericht op de blanke, vanwege zijn verleden als slavenhaler en slavenhouder. De zelfidentificatie is dan met de onschuldige Afrikaan die slachtoffer is. Dan wordt van de weeromstuit blank slecht en zwart goed.
We weten echter dat slaven roven en slavenhandel niet een specifieke blanke uitvinding is. Het is een fout van westerlingen en de westerse cultuur geweest om er een aantal eeuwen aan mee te doen. Zelf waren ze de stadia van lijfeigenschap, horigheid en knechtschap aan het ontgroeien. Er begon verlichting te dagen. Vanwege hun technische voorsprong en mogelijkheden kon slavenhandel tot ongekende grootheid uitgroeien. Hoewel aan de andere kant de grootte van de islamitische en Afrikaanse slavenhandel onderbelicht blijft. Een technische voorsprong roept op tot meer verantwoordelijkheid. Het zijn dan ook de westerse culturen geweest die slavernij bij wet afschaften en het tot een universele mensenrechtenschending maakten. Afrikaanse, aziatische en islamitische culturen doen daar tot op de dag van vandaag slechts ambivalent aan mee.
Waar het om gaat is dat ook zwarte mensen hun intrinsieke neiging tot het slechte (naast neiging tot het goede) in casu tot racisme en slavenhandel moeten erkennen. Ieder persoonlijk voor zich, anders komen we hier nooit uit. Er bestaat geen onschuldige bloedlijn naast een schuldige bloedlijn. Dat zou een vorm van racisme zijn. Een ieder kan in deze val trappen, tot welke kleur, ras of cultuur men ook behoort.
http://eerstehemel.blogspot.nl/2013/10/zwarte-piet.html
Het lijkt me dat het je psyche aardig in de war kan schoppen wanneer je te weten komt dat je het product bent van verkrachting van je moeder door je biologische vader. Ik kan wel begrip opbrengen voor ontsporingen van zulke kinderen.
Heel, heel veel minder begrip kan ik al opbrengen voor wangedrag van mensen die ontdekken dat een van hun oma’s verkracht werd door een van de biologische opa’s.
In het kader van het spreken over dat aspect van de meer dan 150 jaar geleden afgeschafte slavernij, beginnen over “een groot probleem voor iedereen die van gemengd bloed is”, zie ik als uiting van de door Andre van Delft hierboven genoemde hersenspoeling.