Terreurbeveiliging op treinen stelt niets voor

Door Joost Niemöller

 

Het is een gedachte die velen gehad zullen hebben na de moslimaanslag gisteren door een Marokkaan: Ik had op die trein kunnen zitten. En wat als er in mijn trein nu net geen ondernemende militairen in burger waren geweest.

Vliegtuigen lijken me inmiddels redelijk beveiligd tegen terroristische aanslagen, tenzij je er van buitenaf op gaat schieten.

Treinen, dat is een verhaal apart.

Terwijl er alle reden is om juist daar te zorgen voor veiligheidsmaatregelen.

De grote moslimaanslagen vonden in Europa plaats in treinen, dan wel metro’s.

Madrid, 11 maart 2004. 191 doden.

Londen, 7 juli 2005. 56 doden.

Van 11 september zijn lessen geleerd. Waarom niet van 11 maart en 7 juli?

En dan heb ik het nog niet eens over bijvoorbeeld deze, alweer vergeten, zeer serieuze poging tot een aanslag op een trein in Duitsland. Het had bijna niets gescheeld of ook daar waren er honderden omgekomen.

De lijst van terreuraanslagen op treinen is lang. Sowieso vinden er relatief veel meer aanslagen plaats op treinen dan op bijvoorbeeld vliegtuigen. Nu heet het dat de mobilisatie tegen terreur in Frankrijk ’totaal’ is. Maar het gaat hier om iets van meer structurele aard.

De les van gisteren: nog steeds kan iedere Syriëganger, dan wel iedere geradicaliseerde moslim die in de gaten wordt gehouden door de geheime diensten (wat we ons daar ook bij voor mogen stellen) zonder probleem op de Thalys stappen.

We hadden dat al kunnen weten. De islamitische aanslagpleger op het Joods Museum in Brussel werd opgepakt nadat hij zonder probleem met zijn in een ISIS vlag gewikkelde kalashnikov  plus munitie in de Thalys naar Frankrijk was gereden.

Terrorisme op een trein, of op een station, is relatief simpel, zo werd al in een rapport van de RAND onderzoeksgroep in 2004 vastgesteld:

Passenger rail facilities present potentially inviting targets for terrorists for a variety of reasons. They are easily penetrated and may have high concentrations of people. The logistics of a passenger rail attack are comparatively simple. For example, given the typical passenger density in a passenger rail station, substantial casualties can be inflicted with a backpack-sized bomb. This is a substantially lower logistical burden than the one faced by the terrorists who committed the September 11 attacks.

Zelf ben ik een fervent treinreiziger. Ook reis ik vaak met internationale treinen. Het valt me iedere keer weer op: Er is eigenlijk geen beveiliging. Je zet je koffers in een vak en gaat ergens in de trein zitten. Je kunt, als je wilt, ergens uitstappen en de koffer achterlaten. Om maar iets te noemen.  In al die jaren van veelvuldig reizen per internationale trein naar Duitsland bijvoorbeeld ben ik hoogstens een keer of tien om mijn paspoort gevraagd. Een achtergebleven koffer op het station kan soms tot enige opwinding leiden. Een achtergebleven koffer in een gangpad, of apart liggend in een  bagagecompartiment boven de stoelen, kan ertoe leiden dat de trein wordt stil gezet, zoals ik al een paar keer heb meegemaakt. Maar ondertussen staan al die koffers onbewaakt in een hek aan het begin en eind van iedere internationale wagon. Geen mens die ernaar omkijkt.

-Waarom zijn er geen metaaldetectoren op de treinstations?

-Waarom mogen potentiële terroristen op een watchlist gewoon met de trein reizen?

-Waarom vindt er op en om de trein niet voortdurend controle op wapens plaats, gericht op verdacht ogende personen?

-Waarom is er geen verplichte paspoortcontrole op internationale treinen?

Tweet about this on TwitterShare on FacebookPrint this pageEmail this to someone

35 Reacties

  1. Niets is wat het lijkt of wat de msm ons wil laten geloven. http://aanirfan.blogspot.co.uk/2015/08/french-train-false-flag.html

  2. Er was eens een Marokkaantje, een bekende van justitie, die zwaar bewapend de trein in ging.Niemand heeft wat gezien. Want mensen zijn niet extra alert in deze tijd. Vooral niet op moslims.
    Het Marokkaantje ging naar het toilet. De toilet was op een rustige plek gelegen.
    Op het toilet ging het Marokkaantje zijn wapen doorladen.
    Daar kwamen de hulp troepen. De Amerikanen!
    Ze bedachten zich geen moment en overmeesterden het Marokkaantje.
    Gelukkig was een bekende Franse acteur, die ook in de trein zat, niet zwaar gewond geraakt.Toen de Amerikanen het Marokkaantje overmeesterd hadden stonden alle tv camera’s al klaar.
    Gelukkig maar want dan konden wij dit goede nieuws snel bij het journaal zien.
    De Amerikanen werden in verschillende landen als helden ontvangen en kregen onderscheidingen. Ze leefden nog lang en gelukkig

  3. Heeft niks met profiling te maken, dat is een drogreden. Alle bagage gaat door de scanpoort en ik moest mijn heuptas openen om te laten zien dat er een camera inzat.

    Gefouilleerd wordt echter niemand, dus is ook hier profilering niet ter sprake. Het is iets anders, namelijk dat onze politici zo in de roes zijn van megalomane EU-aspiraties, dat ze in een volkomen waanwereld leven zonder contact met de werkelijkheid.

  4. In Spanje en Frankrijk is er al jaren controle op de perrons voor de internationale treinen. Twee met mitrailleur gewapende bewakers en een scanpoort. Is geen enkel probleem. Ook de Thalys wordt in Parijs zo bewaakt, althans een aantal jaren geleden. Inderdaad bijzonder vreemd dat dezelfde Thalys vanuit Nederland en Beldië NIET wordt gecontroleerd.

    • @DG
      Profiling mag niet dus laten we mensen waarvan men in Israël en Aussie land meteen in de argwaan modus zou springen, doorlopen en worden oma’s gecontroleerd. Zal die ouwe wijven leren om een flesje water te vergeten.
      Veel landen in het Westen zijn zo policor dat ze liever een bom zouden koppen dan te erkennen dat ze dom bezig zijn.

  5. De regentenkliek faalt in ALLE opzichten : politie en leger verkeren in treurige staat. De import van islam, achterlijkheid, armoede en criminaliteit is ongekend, Rutte grijnst en wil van geen problemen weten. Het is werkelijk te absurd voor woorden dat de autochtone bevolking niet in opstand komt.
    Gooi die kliek uit hun kantoren en zeg je media abonnementen op.
    De hordes komen binnen: en met hen nog meer terrorisme en nog meer islamisering.

  6. De elite reist niet per trein, daarom is terreurbeveiliging op treinen niet nodig.

  7. Pieter van Vollenhoven zei in Nieuwsuur nog iets opmerkelijks. Het kwam erop neer dat de overheid steeds meer gaat accepteren dat Nederlanders “zelfredzaam” worden. “een staatssecretaris heeft gezegd dat het het risico van de inbreker is als hij klappen krijgt”. Het wordt, aldus van Vollenhoven,, aanvaardbaar dat er “systemen” ontstaan die de burger in staat stellen deze zelfredzaamheid vorm te geven.
    Volgens mij gaf onze Pieter hier in feite het groene licht voor volksmilities.
    Hij is weer een paar punten in mijn achting gestegen.
    vanaf minuut 18:50
    http://www.npo.nl/nieuwsuur/22-08-2015/VPWON_1235869

    • mwah, beetje dubbel gevoel over onze pieter.
      .
      bedenk wel dat ons koningshuis de grootste islam-faciliteur is

      • Maar Pieter is een outcast binnen de familie. Alex schijnt hem altijd met “boerelul” aan te spreken.

  8. Wat als de beoogde opstand straks lukt? Dat is te hopen omdat de elite anders verder zal gaan met hun vernietigende werk.
    Ik denk dat er dan een tribunaal moet komen. Niet alleen om policici te veroordelen die meegewerkt hebben aan de vernieting van soevereiniteit en het overlopen van de grenzen maar ook de leugenpers, de Zweedse- en Duitse MSM en anderen.
    De Zweedse leugenpers vindt nu al dat de alternatieve media, nu deze vaker wordt gelinkt in sociale media, paal en perk gesteld moet worden.
    Binnenkort zal elke nieuwsbron moeten voldoen aan de EU-pravda norm.

    800.000 asielzoekers in Duitsland dit jaar. De elite heeft haast, Zij wil liever alles kapot maken dan toegeven dat de populisten gelijk heeft. Bijkomend voordeel, straks hebben ze een reden om op te treden met geweld tegen hun eigen bevolking en de gedroomde EU-dictatuur verder vorm te geven.
    De NOS zal straks weer het monopolie op het nieuws krijgen, als Zweden de norm wordt.

  9. Er is een grote omslag nodig in ons denken en onze samenleving.

    In de 20e eeuw is de open sam enleving ontstaan. Vooral na WOII. Vrijheid, blijheid was de norm. Dat ging best lang goed, tot in de jaren 70 de terreurgekte begon.
    Enerzijds in het Midden-Oosten, anderzijds de schadelijke gevolgen van de massa-immigratie. De vrije, open samenleving bleek erg kwetsbaar. Er werd van alles geprobeerd om deze te beveiligen, inclusief het opzetten van veiligheidsdiensten.
    Ook dat ging een tijdlang goed. Maar ook de terreurwereld heeft zich ontwikkeld en laat zich niet zomaar meer tegenhouden.

    Dan de idiote neiging om Europa een open gebied te maken. Grenzen open, nauwelijks controle, liberalisme all over the place. Gevolg : men hoeft alleen de buitengrens te bestormen en daarna kan met door talloze landen reizen zonder enige hinder. Landen waar ook makkelijk aan wapens te komen is.
    De open samenleving moet teruggedraaid worden. het zal onze ondergang worden.

  10. Totale Remigratie.

  11. U bent niet slimmer?

  12. Het is een illusie te geloven dat er iets van 11 september 2001 geleerd is. Bij dweilen zet men de kraan dicht.

  13. Beveilging van treinverkeer en/of alle stations is niet alleen gigantisch “onpraktisch”, het is zelfs een compleet zinloze overweging als men er iets beter over na zou denken.

    Een trein met maximaal een paar honderd mensen, aangenomen dat de aanslagplegers vele bommen laten afgaan of dodelijk efficient met automatische wapens en/of granaten gericht te werk gaat….

    Alleen kunnnen ze dat ook in drukke winkelcentra, scholen, markten, optochten bioscopen, enz enz. En dat gebeurt ook, zelfs onze eigen Nederlandse gekken rijden in op een optocht van de Koningin of schieten in drukke supermarkten veel mensen neer. In Amerika schieten bleke pubers bioscoopgangers met de bosjes neer.

    Ja, laten we onze hele samenleving ommuren en ingraven, elke gebouw een slotgracht en metaal detector: 1984 in het kwadraat instellen. Dan liever nog het Kalifaat, me dunkt…

  14. Israël weet hoe het voelt en nam maatregelen. Zelfs dan nog zijn er mogelijkheden die ze gebruiken om te doden. Wij zijn allemaal vogelvrij, paria’s. Bus, Tram, trein. En volle boten, zelfs cruiseschepen vol worden opgehaald om het mogelijk te maken om te kunnen doden. En dat noemen ze het risico van het leven door te reizen van A naar B om familie te bezoeken, musea of wat dan ook. Stem op deze regering en we houden het zo.

  15. Ieder jaar moeten we eigenlijk meer geld uitgeven aan beveiliging.
    Doen we dat,nee.We hebben in Europa zoiets als privacy wat met name bij links een heel groot begrip is.Dat botst met beveiliging.En dankzij de massale toestroom van buitenlanders ,waaronder veel moslims,die graag in christelijke landen willen leven vanwege de sympathie die ze krijgen van links maar ook van andere religies zitten we met veel potentie aan de kant van terrorisme.
    Stel dat deze aanslag gelukt was.
    De persoon had ruim 200 kogels kunnen afvuren op de treinpassagiers en er veel doodgemaakt.Alles in rep en roer en de ene maatregel na de andere.
    Zouden we het kunnen regelen dat iedereen die Syrië bezoekt zijn paspoort kwijt is en de buitengrenzen van fort Europa dicht zaten was het risico al minder.Als we dan ook nog geen moslims meer toelaten ,geen enkele,want hun kunnen kiezen uit veel moslimlanden,zou het risico ook minder worden.
    Daarbij nog gewapende beveiliging in dit soort treinen .

  16. Al eens goed gekeken naar beelden van de duizenden “asielzoekers” die de Griekse eilanden binnenstromen. Het zijn bijna allemaal jonge mannen. Hoeveel potentiele terroristen zitten daar tussen? Worden deze gasten gescreened? Ik ben bang van niet. Er staat ons nog wat te wachten. Wellicht wordt het tijd om ook maar Europa te verlaten…

  17. “Terwijl er alle reden is om juist daar te zorgen voor veiligheidsmaatregelen.”
    .
    Sorry, maar nee. Zodra er “alle reden” toe is om ook treinen te beveiligen, dan had men gewoon moeten weten dat er meer aan de hand is. Buiten natuurlijk dat treinen een veel sneller passagierswissel hebben en een metaaldetector de boel dusdanig opstopt dat treinen helemáál niet meer op tijd rijden. Maar als men dát nodig vindt dan moeten de grenzen dicht, en iedereen die hier naartoe gemigreerd is en iets flikt, gewoon linea recta over de grens geknikkerd worden.

  18. Jaren geleden regelmatig met de sneltrein van Alicante naar Barcelona vv gereisd. Daar moest je tas door een scan op het perron. Dat was geen probleem en koste niet veel extra tijd. Het is dus niet zo moeilijk.

  19. Hoogleraren. Geen ras of cultuur. Gewoon mensen met hersens. Luister goed als hun mond open gaat. Dan hoor je, letterlijk, de voedende hand. Met als conclusie, ook hersens hebben voedsel nodig. Indien onnodig , dan ben je Donald Trump!!

    • Een teveel aan hoogleraren en poignant tekort aan gezond verstand.
      Het Westen is aan alle kanten in Oorlog met de #islam.
      Wie durft dit eens uit te spreken in de 7-kleuren TENA politiek …?

  20. Pitbulls zijn na enige incidenten gewoon verboden, dit zal in de toekomst, na vele sloten met bloed te hebben gekost, ook gebeuren met de islamitische dolle honden, ze zullen moeten worden verbannen uit de westerse wereld.
    Dat is de enige echte beveiliging van onze wereld en onze cultuur en levenswijze .
    Niet alleen minder, maar nul mohammedanen.
    Er zijn 51 islamitische landen, genoeg keus dus.
    Het is zij of wij.

  21. Ingaande op de 4 ‘waarom?’ vragen: 1. Metaaldetectoren op een treinstation is ondoenlijk. Dit vergt teveel tijd. Teveel mensen hebben metalen bij zich. Reizigers zouden meer dan een half uur vertraging oplopen bij grote stations. 2. Potentiële terroristen behoren wat mij betreft per direct vastgezet te worden en uitgezet. Blijkbaar vinden de overheden het nog oke dat de kansen door deze potentiële terroristen nog worden benut. 3. Een verdacht ogend persoon. Dat wordt moeilijk te controleren. Alleen haatbaarden? Tulbanden misschien? Hoe ziet een doorsnee dobberfiguur er uit? Een enkeling zou gepakt kunnen worden maar er glipt er altijd wel weer eentje er door. 4. Middels een verplichte paspoortcontrole zou een potentiële terrorist eruit gepikt kunnen worden. Maar vervolgens zouden de aanslagen zich van internationaal naar nationale treinen zich verplaatsen. Dus een verschuiving van het probleem. Er is maar 1 redelijke oplossing. Een volledige grensbewaking met controle.

    • Aanvraag om Europa binnen te komen, vanuit niet Europese landen altijd laten plaatsvinden vanuit de aanvraag van een visum. Anders per direct terugsturen naar land of plaats van herkomst. Wat mij betreft worden alle grenzen gesloten binnen Europa. Het geld wat nu verspild wordt aan alle onzinnige immigratieaanvragen, en opvang van z.g. vluchtelingen kan dan gebruikt worden om de landsgrenzen extra te bewaken.
      Moraal van het verhaal: Waarom moet de burger de dupe worden van een zich steeds meer ontwikkelende politiestaat? Wat dat zal ongetwijfeld de bedoeling zijn. Europa zaait, en helaas wij oogsten…

    • Hou toch op: ons hele leven, onze maatschappij mag/moet worden ontregeld vanwege een stel soepjurken die de #islam aan hangen en die ons dus vijandig gezind zijn ?
      We zijn in oorlogmet die doctrine, aanvaard dat nu eens eindelijk en neem gepaste maatregelen=VERBIED #islam

  22. Hoogleraar Veiligheid en Besturen, Ira Helsloot, heeft er wel een mening over. “We kunnen onze samenleving niet dichttimmeren, het kost veel geld en het is niet goed voor de saamhorigheid. We moeten er mee leren leven dat er altijd risico’s zijn in het leven”. Oh, een aanslag in de trein? je familie dood? Dat hoort bij het leven, jammerdan. Waar heb ik dat meer gehoord? Zou het familie zijn?
    En welke saamhorigheid zou die bedoelen. De saamhorigheid met de terroristen?
    Tenslotte loopt het land vol met vluchtelingen waar potentiele terroristen tussen kunnen zitten. Het lijkt wel of hij zich ver boven de mensheid verheven voelt en elke vorm van realiteit kwijt is. Zoals wel meer hoogleraren.

    • Ira Helsloot.
      What’s in a name.
      De voornaam van een terroristische organisatie.
      En met zo’n achternaam wekt hij, na dit gezegd te hebben, ook niet echt vertrouwen.

  23. Nadenken. Een eerste minister die praat over de tijd gouden eeuw. Die spirit van toen moet terug komen. Zoals de straf vierendelen na pijniging voor super uitschot zoals op de trein naar Brussel gelovige. Dat zou een fantastisch begin wezen om elke gek die wil moorden deze straf te geven. Het zorgt voor orde. Een kenmerk van de gouden Eeuw.

  24. Terug in de tijd. 1970 . Kaartje kopen voor de lange vlucht. Dat haalde je op bij een reisbureau. Het vliegveld, Schiphol en KLM hadden eigen politie voor orde, geen beveiliging. Eenmaal ingecheckt was het net paspoort controle die keek of er geen bekeuringen open stonden . Daarna liep je door tot bij de deur van de slurf. Allemaal zonder beveiliging. Een religie gekte/cultuur/beweging zorgde er voor dat de gekte beveiliging op luchthavens een industrie werd wat enorm veel geld kost. Die beveiliging gekte invoeren op trein stations is de natte droom van die niets producerende industrie. Een betere oplossing is ingangen behangen met varkenskoppen en paden van varkens leer. Een nog betere beveiliging methode is uitsluitend op die religie profileren. Wil de gelovige vliegen dan uitsluitend via gelovige airlines. Kost weinig. Als de gelovige wil moorden dan is hij in de juiste trein of vliegtuig.

© 2023 De Nieuwe Realist

Thema door Anders NorénOmhoog ↑