Rapport: Zo schoot Oekraïense jet MH17 neer

buaeeo_igaa5rhyDe Nederlandse media, hebben geen enkele aandacht besteed aan een enkele dagen terug verschenen, zeer spectaculair en overtuigend rapport van een groep Russische ingenieurs.  Het is voor de eerste keer dat er een zeer gedetailleerd onderbouwde analyse wordt gemaakt over de oorzaak achter de crash van MH17.  U wordt dus geacht dit niet te weten. Hier een samenvatting.

De Russische versie over wat er gebeurde met MH17 wordt steeds meer gestroomlijnd. Op de Russische persconferentie van 21 juli is er nog veel aandacht voor de satellietfoto’s van de Oekraïense Buk-M1 installaties. Maar het belang daarvan lijkt voor de Russen steeds minder groot te worden.

Op 19 september laat Rusland de Veiligheidsraad van de VN bijeenroepen over het tussentijdse rapport van de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid. Een van de kritiekpunten van Rusland blijkt daar te zijn dat de door de Russische radar opgepikte beelden van het militaire toestel in de buurt van MH17 niet is meegenomen in het tussentijdse rapport. Terwijl er in dat rapport wel melding van wordt gemaakt dat de Russische radarbeelden in het bezit zijn van de Onderzoeksraad.

De Oekraïense straaljager. Daar gaat het allemaal om voor de Russen.

Een dag voordat Rusland de Veiligheidsraad bijeen laat roepen, wordt er in Rusland een rapport over vlucht MH17 uitgebracht door de ‘Russian Union of Engineers’, een groep Russische ingenieurs dus, zonder formele status: Analysis of the causes of the crash of Flight MH17 (Malaysian Boeing 777)

Voor dit rapport is uitgebreid overleg geweest met gevechtspiloten en zijn er computersimulaties uitgevoerd met Su-25 toestellen. Het rapport is ondertekend door de vice-president van de ‘All-Russian Public Organization “Russian Union of Engineers” die ook voorzitter is van de raad van directeuren van ‘Engineering Company “2K”’, Ivan A. Andrievskii.

In het rapport wordt, anders dan bij de officiële berichten van de Russische overheid, een helder  scenario gepresenteerd.

Dit is er volgens de Russische ingenieurs gebeurd:

Een niet geïdentificeerd gevechtsvliegtuig (vermoedelijk een Su-25 of een MiG-29) vliegend op lagere hoogte dan vlucht MH17,  en zich bevindend in een wolkendek, trok snel op, verscheen plotseling pal voor het verkeersvliegtuig en vuurde vanuit een 30 mm kaliber kanon, of een kleinere versie daarvan, op de cockpit. De piloot van een gevechtsvliegtuig kan dit doen in ‘free hunting’ stand, met gebruikmaking van de eigen boordradar, of met hulp van navigatiesturing van radar op de grond.

De weersomstandigheden waren ideaal voor een dergelijke operatie, aldus het rapport. Er was op dat moment bij Donetsk regen en zware bewolking. De Boeing vloog boven de wolken. Boven het zware regenwolkdek bevonden zich tot zeven tot kilometer hoogte lichtere wolken, waar de Oekraïense straaljager zich verborgen kon houden:

 “The meteorological conditions also support the narrative of the Boeing 777 being attacked by another aircraft. The weather conditions in the region of Donetsk city from 1500 – 1800 on the 17th July 2014 are characterised by rain and thick cloud. The route of the flight passes above the cloud base of the upper level. At this height only cirrus clouds are present. These are sparsely occurring, white fibrous and transparent clouds, occasionally with thick or flaky formations. These are arranged in the apparent bundles or strands stretching across, meeting at the horizon. The average height of the lower boundary of these clouds is between 7 to 10 thousand metres and the cloud layer can measure in width from hundreds of metres to a few kilometres.”

Vervolgen we het Russische scenario: Als gevolg van meerdere kogeltreffers raakt de cockpit beschadigd, waardoor de druk wegvalt, met de onmiddellijk dood van de piloten van de Boeing 777 als gevolg. De volkomen onverwachte aanval duurde een fractie van een seconde. De crew van het burgertoestel had geen kans om alarm te slaan.

Omdat de motoren, het hydraulische systeem of andere apparaten die nodig zijn voor de voortzetting van de vlucht bij deze aanval niet zijn uitgeschakeld, zal de Boeing 777, die op de automatische piloot vliegt de vlucht voortzetten, mogelijk geleidelijk hoogte verliezend.

De piloot van het niet geïdentificeerde gevechtsvliegtuig manoevreert hierop naar de achterkant van de Boeing 777 en vuurt vervolgens een R-60 of R-73 raket op de Boeing 777 af.

Als gevolg daarvan valt de druk in de hele cabine weg, het controlesysteem van het vliegtuig wordt vernietigd, de automatische piloot stopt, het toestel kan de koers niet meer voortzetten en raakt in een rechte val.

Afgaand op de vrijgegeven informatie van de zwarte dozen, viel het toestel uiteen in de lucht. Maar dit is alleen mogelijk bij zo’n plotselinge val van een hoogte van tienduizend meter. De crew is zoals gezegd dood en kan dus niet meer corrigeren.

De Russische ingenieurs keken ook nog eens naar de optie van een Buk-M1.  Ze onderzochten daarbij wat er te horen en te zien zou zijn geweest bij de lancering van een raket vanaf een Buk M1 installatie.  (Deze is, zoals bekend, van Russische makelij, dus ze waren daartoe in principe goed in staat.) Wat gebeurt er bij de lancering vanaf een Buk-M1? Allereerst ontstaat er een gigantische herrie gedurende de lancering. De  explosie vanaf de Buk-M1 is tot op 10 kilometer hoorbaar. Het oorverdovende geluid van de raket blijft klinken tot op 3000 meter hoogte. Er ontstaat  tegelijk een condensbaan in de lucht, als gevolg van de verbranding door de raketmotor. Deze baan blijft ongeveer tien minuten hangen. Tenslotte klinkt er nog een explosie als de raket vlak in de buurt van het doel ontploft.

Een lancering vanaf een Buk M1 installatie gaat met andere woorden niet onopgemerkt voorbij.

Maar er is, stellen de ingenieurs, geen enkele getuigenis van een lancering vanaf een Buk-M1!  Geen verhalen erover, geen foto’s, geen filmpjes, niets. Dat is vreemd want er verschijnen op internet voortdurend video en foto beelden van geweldsincidenten in Oost-Oekraïne:

 “It would correspondingly follow to say that those photographs and video-recordings, taken in real time from different perspectives, showing the different stages of the missile’s flight, would have appeared on the internet in, pretty much real-time (e.g. the media sensation surrounding the asteroid which hit Chelyabinsk). The inhabitants confirmed only that there were explosions and that human bodies fell from the sky amongst their houses.”

De ‘shrapnel’  gaatjes in de Boeing als gevolg van een ‘surface-to-air’ raket, zoals bij een raket afgeschoten door een Buk-M1 installatie, kunnen, stellen de Russische ingenieurs, onmogelijk de desintegratie van het vliegtuig veroorzaken. Wel is de kans groot dat het brandstofsysteem geraakt wordt, met een explosie als gevolg.  Door zo’n raket kan ook het hydraulische systeem van het verkeersvliegtuig in het ongerede raken. In zo’n geval zal de crew daar een bericht over uitzenden. Maar volgens de vrijgegeven informatie van de zwarte dozen is er juist helemaal geen noodoproep meer geweest.

Op de Russische persconferentie opperde het Russische ministerie van defensie dat de Oekraïense straaljager mogelijk een Su-25 was. Er ontstond vervolgens veel discussie over, met name op het internet of zo’n Su-25 überhaupt wel in staat zou zijn om een zo hoog en zo snel vliegende Boeing 777 te raken.

Volgens de Russische ingenieurs is dit wel mogelijk, zij het alleen gedurende korte tijd. Een Boeing 777 kan zeker geraakt worden met het soort raketten dat een Su-25 standaard aan boord heeft:

 “It must be noted that, in line with its specifications, the SU-25 is capable of briefly reaching heights in excess of 10 thousand metres. Standard equipment includes R60 Air to Air missiles. These missiles are capable of engaging and destroying targets to a range of up to 10km with a 100% hit ratio up to 8 km. Accordingly it is not necessary for the aeroplane to closely approach the target – It will be sufficient to simply ensure that the distance to the target falls within the guaranteed limits of the missile.”

Het zou, aldus het rapport, ook net zo goed een MiG-29 straaljager geweest kunnen zijn. Een Su-25 en een MiG 29 straaljager zijn op de Russische radar niet te onderscheiden. Met een MiG-29 zijn er sowieso geen technische beperkingen om de Boeing 777 te raken:

 “An SU-25 and MIG-29 appear identical on radar, insofar as they have similar sized reflective surfaces. The practical surface ceiling of a MIG-29 is 18013 m, thus the height at which the Malaysian airliner was travelling (10100 m) can be easily reached. The MIG-29 has two engines generating high thrust which allows the plane to reach speeds of up to 2000kmh.”

Ook het boordkanon van een MiG-29 is zeer geschikt voor een dergelijke aanval op de Boeing 777. De MiG moest zich dan wel dicht bij de Boeing bevinden voor optimaal resultaat. De inslagen van de kogels laten perfect ronde gaatjes achter. Die slaan door de cabine heen en schieten er aan de andere kant weer uit:

 “The MiG-29 is equipped with a 30-millimeter GSh-301 cannon, firing at a rate of 1500 rounds per minute. This gun is loaded with 150 shells containing tungsten alloy. Its effective range for airborne targets is 200-800 m, for land-based targets, 1200-1800 m. This kind of projectiles pass through, leaving a track that is perfectly round in shape; they do not explode inside the cabin and are not incendiary, but they can kill the crew and destroy the cabin. The entry and exit holes exhibit a typical configuration. The entry holes show the edges pushed inside the opening; on the opposite wall, the edges are pushed outward.”

Dit komt volgens dit Russische rapport perfect overeen met het inslagenpatroon op het inmiddels beroemde rood wit gekleurde plaatstuk van de cockpit, waarop zowel inslaande als uitslaande gaten te zien zijn:

 “The picture of the entry and exit holes in the cockpit of the Boeing 777 are fully consistent with the passage through the flight of shells from the 20-30 mm caliber guns found on military aircraft.”

De kogels sloegen in aan stuurboord zijde. Daarvan zijn geen wrakstukken bekend. Ze kwamen er uit aan het gevonden stuk aan bakboordzijde. Maar door het luchtdrukeffect vond er ook van binnenuit een explosie plaats, te zien aan het grote gat in het gevonden stuk:

 “This is further supported by the way the puncture holes are dispersed along the surface of the aircraft. The edges of the fragment of the fuselage from the left side of the cockpit are folded from the inside outward, which indicates that a significant blast occurred within the cockpit as a result of the dynamic impact of the shells on the right side.”

Een objectief onderzoek naar de crash van MH17 is nodig, stellen de Russische ingenieurs tenslotte. Zo’n onderzoek is niet gewaarborgd met de huidige  Onderzoeksraad voor veiligheid, die een deal afsloot met Oekraïne. In deze deal, werd, aldus de Oekraïense procureur generaal, vastgelegd dat de uitkomsten van het onderzoek alleen naar buiten kunnen komen als alle partijen daarmee instemmen. Waarmee zo’n uitkomst dus verhinderd kan worden wanneer dit nadelig zou uitpakken voor Oekraïne.

 “To establish the truth, it is necessary to objectively and impartially investigate all the circumstances of the destruction of the Malaysian Boeing 777, to interview the thousands of citizens who may have seen something. Naturally, experienced professionals should conduct the surveys. To ask the right questions - this is a rigorous science, and a great art in advancing the truth. Important information is contained in the wreckage of the aircraft and the remains of the dead, but this precise information is easy to destroy, distort and hide. And there are plenty of parties interested in concealing the real facts. As confirmation, Ukraine, the Netherlands, Belgium and Australia signed an agreement on August 8 providing that information about the crash investigation would be disclosed only upon the consent of all parties. “The investigation is ongoing, [utilizing] expertise and other investigative actions” – announced the Spokesman of the Prosecutor General of Ukraine, Yuri Boychenko. “The results will be announced at the conclusion of the investigation and with the consent of all parties that have executed the agreement.”

Op deze demonstratiebeelden is goed te zien hoe snel en steil een MiG-29 kan optrekken.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookPrint this page

53 reacties

  1. http://www.youtube.com/watch?v=iuoIw3jBV4g

    • http://www.telegraaf.nl/binnenland/mh17/23249163/__Ramplek_MH17_nu_frontlinie__.html

  2. Klinkt net zo plausibel als alle andere verhalen. Wij als burgers zullen nooit de waarheid te horen krijgen. Iedere regering betrokken in deze aangelegenheid kan het zich niet permitteren om openheid te geven. Europa als schoothondje van Amerika, Oekraïne en Rusland hebben te veel te verliezen bij de waarheid. Ik lees overigens in geen enkel rapport iets over de Spaanse luchtverkeersleider die iets op Twitter gezet zou hebben. Hij is weg en ook zijn Twitter account bestaat niet meer. Nu denk ik dat separatisten niet zo makkelijk in Kiev kunnen komen. Tenminste moeilijker dan de Amerikanen of de Russen. Rusland of Amerika kan Oekraïne de opdracht hebben gegeven om deze man naar een andere plek te helpen. Of je nu een heel vliegtuig uit de lucht haalt of er 1 op de grond ook nog aan het lijstje toevoegt maakt dan ook niet meer uit. Tevens vind ik nergens meer iets terug of het vliegtuig van de Russische president die op 30 kilometer afstand zou hebben gevlogen. Het verkeerde vliegtuig naar beneden gehaald misschien? In alle massale problematiek van de huidige wereld (islam, IS, Oekraïne, Gaza strook, etc. ) zie ik persoonlijk een grotere rol van Amerika als de agressor weggelegd en niet van Rusland. Bij het NOS is een aantal weken geleden een uitzending geweest van een interview met Putin. Er wordt aan Putin een vraag gesteld waarna Putin naar het lijkt schijnt weg te lopen. Het NOS reageert met de opmerking dat Putin niet wilde antwoorden. Op een russische nieuws site heb ik de hele werkelijke uitzending gezien. Putin geeft op diezelfde vraag een 2 minuut durend antwoord. Hoezo krijgen wij als burgers eerlijk nieuwsgaring te zien. Nee politiek en de media zijn een vies spel aan het spelen. Aangevoerd door Amerika.

  3. Dit verklaart wel dat Minister Timmermans zegt spijt te hebben van zijn uitspraak dat er iemand is gevonden met een mondkapje op.
    Hij kwam er waarschijnlijk later achter dat dit de russische versie bevestigd of waarschijnlijker maakt dan de westerse uitleg

  4. hoewel ik tegen ukraine ben, ik vind het niet aannemelijk dat je als straaljagerpiloot een vliegtuig van de zijkant gaat proberen uit te schakelen met 30 mm geschut.
    enig idee hoe moeilijk het is om een vliegtuig te raken die met een kruissnelheid van ongeveer 900 km p.u. die van links of van rechts komt ?
    m.i. heb je dan minder dan een fractie van een seconde om het doel te raken.

    ik ben geen straaljager piloot maar IK zou simpel ACHTER het te beschieten vliegtuig gaan vliegen en dan schieten, m.i. dan een appeltje eitje.
    maar ja, dat is mijn mening/gedachte. en ik ben geen piloot 🙂

  5. max.grootenboer

    23 september 2014 om 11:49

    Wat is dit toch weer achterdochtige, extremistische site. No way, dat dit ook daadwerkelijk is gebeurd want dan zouden de cockpit recorder en de vluchtgegevens recorder apart van elkaar moeten uitvallen. Iets wat niet is gebeurd omdat ze op hetzelfde moment geen signalen meer konden oppikken.

    • @max.grootenboer Wat is dit toch weer achterdochtige, extremistische site.
      U hangt de site op aan iemand die reageert; generaliseren noemt men zoiets. Het gaat toch om uitwisseling van visies waardoor zaken verduidelijkt kunnen worden.
      Overigens is duidelijk dat we op dit moment inzake MH 17 enkel beschikken over een flutrapport van de Onderzoeksraad waarin de Russische gegevens, volgens diverse sites, niet zijn meegenomen. In gewoon Nederlands noemt men dat een vooringenomen standpunt.
      Maar…het kan zijn dat het OM over die gegevens beschikt en van het OM horen we nooit meer iets over MH 17. Het OM kan voor velen inmiddels de pot op. Immers, daar bij het OM draait het vaak om sepot of doofpot. Je mag dus m.i. niet eens meer stellen dat het OM namens den volke onderzoek verricht. Het OM zou je zelfs als een verlengstuk van een corrupte staat kunnen zien.

  6. max.grootenboer

    23 september 2014 om 06:06

    Deze theorie klopt niet aangezien er om 13.19.56 nog een boodschap werd verzonden door de piloten van MH17 aan de Oekraïense luchtverkeersleiding en dat de volgende boodschap niet meer werd beantwoord om 13.20.00. Ook zou het vliegtuig dan niet direct hebben moeten verdwijnen van de radar tegelijkertijd met het niet meer reageren van de bemanning.

    En aangezien ook de Russen zeggen dat er maar een vliegtuig vloog, kan die dat nooit op deze snelheid hebben gedaan, ook niet als dit vliegtuig een MiG 29 was.

    Daarbij had de cockpit recorder dan nog wel iets moeten kunnen waarnemen en waren niet allebei de zwarte dozen op hetzelfde moment abrupt gestopt.

    • ‘Ook zou het vliegtuig dan niet direct hebben moeten verdwijnen van de radar tegelijkertijd met het niet meer reageren van de bemanning.;

      Is ook niet gebeurd. Volgens de Onderzoeksraad verdween vlucht MH17 enige tijd later van de radar, volgens de Russische radargegevens 3 minuten later.

      ‘En aangezien ook de Russen zeggen dat er maar een vliegtuig vloog, kan die dat nooit op deze snelheid hebben gedaan, ook niet als dit vliegtuig een MiG 29 was.’

      Want?

      ‘Daarbij had de cockpit recorder dan nog wel iets moeten kunnen waarnemen en waren niet allebei de zwarte dozen op hetzelfde moment abrupt gestopt.’

      Was jij bij de uitlezing van die recorders aanwezig?

      • max.grootenboer

        24 september 2014 om 06:45

        Heb jij dan de radarbeelden van de Russen gezien? Die stonden ook niet in het rapport vermeld.

        • Ja, die maakten ze al op hun persco van 21 juli bekend:

          https://www.youtube.com/watch?v=toYVOoIEapE

  7. Een boordkanon dat een vliegtuig van opzij raakt lijkt mij buiten de realiteit liggen. Dit was in de tweede wereldoorlog al uitzonderlijk, en bij de huidige snelheden vrijwel onmogelijk.

    De Slavische mentaliteit lust ik niet, of die nou uit Rusland of Oekraïne komt. Het is de cultuurrelativering van de Heersende Kaste die als het grote gevaar gekwalificeerd moet worden.

    • Waarom zou het eventuele gevechtsvliegtuig vlucht MH17 niet van opzij geraakt kunnen hebben. Als er schuin van achteren op de Boeing werd geschoten kunnen de projectielen de cockpit gemakkelijk raken.

      ‘De Slavische mentaliteit lust ik niet, of die nou uit Rusland of Oekraïne komt. Het is de cultuurrelativering van de Heersende Kaste die als het grote gevaar gekwalificeerd moet worden.’

      Klinkt alsof de argumenten nu al op zijn.

  8. Als je niets te verbergen hebt, en je bent er van overtuigd dat de reeds beschuldigde partij ook daadwerkelijk de schuldige is, is de afspraak tussen NL, Australie, Oekraine en ik geloof Belgie zeer maar dan ook echt zeer verdacht.

    En als dat nu het enige verdachte was aan deze zaak!

    Het riekt aan alle kanten. Het Westen moet in zijn rol blijven Poetin te beschuldigen. Het voortbestaan van de EU maar ook NAVO hangt af van het definitieve rapport omtrent het neerschieten van vlucht MH17.

    Het Westen zal tot het uiterste gaan!!!

  9. Sorry, eerder bericht HTML code was niet correct… Graag wissen. Bedankt Joost, voor wat je hier schrijft. De onafhankelijke media riepen al moord en brand, maar het leek erop dat we geen voet aan de grond kregen bij de gevestigde pers… Zou graag eens met je praten. 06 28442682

  10. Kees555 ik vergeet nog de NAVO-oefeningen die in Oekraïne bezig zijn, een staat die geen lid is van de NAVO en een staat die feitelijk niet meer bestaat door de onwettige machtsgreep.

  11. Kees555
    Is het sturen van NATOtroepen naar Polen en andere oosbloklanden geen oorlogsvoorbereiding? Is het afdwingen van sancties al niet een oorlogsdaad?
    Verder bestaan de oorlogsvoorberidingen in het demoniseren van Putin en het zwart maken van Rusland, om zo de publieke opinie klaar te maken.

    • Ik zie het inderdaad als een voorbereiding voor een oorlog. Ik voel een enorme noodzaak om alles uit de kast te halen dit te voorkomen.
      De mahnwache in Duitsland wordt nu in de media als anti-semitisch omschreven omdat ze voor vrede zijn en tegen de FED (Federal Reserve Bank) -Massive End The Fed Organizer in Germany Gets Car Fire Bombed. Alles wijst erop dat wereldwijd de westerse pers en de politiek een oorlog aan het voorbereiden zijn.
      Dat Nederland een afspraak heeft het onderzoek naar MH17 te censureren spreekt boekdelen. Hier kan geen twijfel meer zijn. We kijken recht in de koplampen van een aanstormende trein en kunnen niet geloven dat we gevaar lopen… Ik zeg je, we hebben nog tijd, maar niet veel meer. Er moet een onderzoek naar de oorlogszucht van media en politiek begonnen worden. De Ommekeer heeft een brief met excuses voor liegende politici en pers aan President Putin geschreven Het Parool heeft hierop gereageerd met een lasterlijk stuk waarin de woorden van Cees Hamelink werden verdraaid

  12. Joost, er zijn voldoende foto’s beschikbaar waar je kunt zien hoe de fragmentatie eruit ziet van een explosieve kop van het type dat op een BUK zit. Dan zie je dat dat een ingekerfde mantel is, die in kleine regelmatige fragmenten uiteenvalt bij detonatie. Ik acht het bUK-scenario dan ook nog steeds houdbaar (maar sluit een air-to-air aanval niet uit - alleen mogelijk door een MIG-29 imho).

  13. Mij lijkt een buk raket door inschattingsfout het meest waarschijnlijk.

    Want wat is het motief?

    Bij een gevechtsvliegtuig is er van een inschattingsfout geen sprake.
    Dus doelbewust een visueel te identificeren passagiersvliegtuig neerhalen ??
    Met welk doel dan?

    Waarom kogels gebruiken? terwijl raket vele malen effectiever is.
    Niet logisch.

    Wat de fragmentatie schade precies doet bij een bukraket is niet duidelijk. Ik heb nergens gelezen dat ronde eenvormige gaten niet door een bukraket kunnen ontstaan.
    Wat dat betreft moeten we toch afwachten wat de onderzoekers er van vinden.

    • ‘Met welk doel dan?’

      Isolatie en verzwakking van Russische Federatie. Breuk tussen Europa en Rusland. Demonisering van Poetin/Rusland. Legitimatie van inlijving van Oekraine bij de NAVO

      Onmiddelijk na de aanslag bestempelde Obama de aanslag op MH17 als een ‘game changer’ in de internationale betrekkingen en riep Hillary Clinton op tot Europese ‘outrage’ tegen de Russen. Anti-Russische economische sancties waar eerst weinig animo voor was in Europa werden na de aanslag op MH17 snel doorgedrukt.

  14. Het is toch ongeloofelijk hoe de media en de politiek zo overduidelijk bezig zijn met een oorlog aan te wakkeren met Rusland. Wij hebben op straat als onafhankelijke media een onderzoek gedaan. Het resultaat is toch schokkend!
    Ik denk dat de houding van onze politici ernstige gevolgen moet krijgen. Dit geeft blijk van een corruptie die zijn weerga niet kent. Het is moeilijk wakker worden na zoveel decennia comfortabele slaap, maar het is tijd om op te staan…

    • Het beste Kabinet na WO2 werkt er aan mee het slechtste Kabinet te worden voorafgaand aan WO3.
      Nederland en de andere Europese landen zijn volledig ingekapseld door o.a. de EU. Met woorden en oproepen op welke internetsite dan ook zal er geen verandering optreden. De massa komt daar immers niet. Die hangt nu nog voor de kijkbuis om hapklare brokken te slikken. Komen de EU-volken in de toekomst (misschien) uiteindelijk in opstand dan zal het EU-leger op basis van “Lissabon” hardhandig reageren. Dooddoeners zoals het is vijf voor twaalf zetten geen zoden aan de dijk. We zien allemaal het ikke,ikke, ikke om ons heen gebeuren maar we ontberen de politieke macht om er iets aan te doen dus doen we in het klein mee.

  15. Ik had het rapport inderdaad een paar dagen geleden al geleden. En als ingenieur, moet ik zeggen dat de feitelijke argumentatie mij goed bevalt. Het is m.i. moeilijk staande te houden dat het vliegtuig door een BUK uit de lucht zou zijn geschoten.

    Het meest frappante punt van het rapport van de Onderzoeksraad is wel dat er geen enkele Amerikaanse satellietbeelden in het onderzoek zijn betrokken (die er wel degelijk zijn), en ook geen primaire radarbeelden van Oekraïne, alleen maar de bewerkte niet-militaire radarbeelden van de Oekrainse onderzoekscommissie. Zeker in het geval van de VS. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat zij geen beelden ter beschikking stellen, en dat er door niemand daartegen zwaar protest indient? Hoe kan het zijn dat de VS (naast de Oekraïne natuurlijk) het onderzoek dermate zwaar frustreert? Je hoeft geen complotdenker te zijn om daar van alles achter te zoeken.

    • max.grootenboer

      23 september 2014 om 11:43

      Deze theorie klopt niet aangezien er om 13.19.56 nog een boodschap werd verzonden door de piloten van MH17 aan de Oekraïense luchtverkeersleiding en dat de volgende boodschap niet meer werd beantwoord om 13.20.00. Ook zou het vliegtuig dan niet direct hebben moeten verdwijnen van de radar tegelijkertijd met het niet meer reageren van de bemanning.

      En aangezien ook de Russen zeggen dat er maar een vliegtuig vloog, kan die dat nooit op deze snelheid hebben gedaan, ook niet als dit vliegtuig een MiG 29 was.

      Daarbij had de cockpit recorder dan nog wel iets moeten kunnen waarnemen en waren niet allebei de zwarte dozen op hetzelfde moment abrupt gestopt.

  16. Is ‘het grootste strafrechtonderzoek ooit’ niet gewoon een farce en een eufemisme voor ‘de grootste doofpotoperatie ooit’?

    Want de conclusies kunnen dodelijk zijn voor de NL regering en de EU.

    Zoals Aviator al zegt: De Kiev-junta is al verantwoordelijk hiervoor, doordat het op Oekraïens grondgebied gebeurde.

    Nog weer een blijk dat die zogenaamde regering bestaat uit een stel losgeslagen idioten, die de zaak niet in de hand hebben. En in navolging daarvan De Nederlandse regering en de EU, bij monde van van Baalen en Verhofstadt…

    Pff… tijdens de herdenkingsdag werd er zelfs een moreel verbod opgelegd om hierover te praten, want dat zou het ‘poliriek’ maken. Wel, het is 1 en al politiek wat we door de strot geduwd krijgen, inclusief de hypocriete rouw omdat het Nederlanders zijn tot aan het opzwepen tegen Rusland ter meerdere eer en glorie van de bureacraten in Brussel.

    Nigel Farage zei het goed: Stop playing wargames, you idiots!

  17. Aviator747 in jouw link staat toch duidelijk dat de ‘… Dutch authorities’ hebben besloten tot deze overeenkomst. Het strafrechtelijk onderzoek staat daar los van en daar worden idd meen ik nooit dingen over vrijgegeven (als ik het goed heb)

  18. Ik verbaasde me eigenlijk (niet) over de uitspraak van Rutte. Hij zei: “We willen de onderste steen boven krijgen”
    Wat hij had moeten zeggen was: “We ZULLEN de onderste steen boven krijgen”!

    Het tekent voor de goede verstaander al de lafheid en de ingebouwde uitvlucht van deze leeghoofdige marionet als regeringsleider. Hoe gevaarlijk zijn deze mensen eigenlijk? Bloedlink in mijn opinie.

  19. de geciteerde zin kun je natuurlijk zo lang maken als je wilt en zelfs in alinea’s verdelen en er een apart hoofdstuk van maken. Ondertekend door gerenommeerde ‘onderzoekers’ en Bobo’s zal dat na 2 jaar de mensen doenopschrikken met een huh? Wat?

  20. Dawg, idd wordt er hier in het westen met geen woord gesproken over onderzoek van de lichamen ivm met metaaldelen en aard van destructie. Hier in NL wordt het meteen begraven onder de zorg voor de lichamen en nationale rouw. Zand erover. In het uiteindelijke rapport zal komen te staan, dat de mensen gedood zijn door ‘projectielen die met hoge energie hun weefsel hebben verstoord, waardoor de levensfuncties ophielden’ of zoiets.

    • Twee vliegers van MH17 zijn gevonden, geidentificeerd en op 22 augustus begraven.

      http://www.nst.com.my/node/25776

      Misschien heeft het voorlopige rapport van de Onderzoeksraad erg lang bij de drukker gelegen.

  21. Laten we wel wezen:
    wie naakt er voortdurend gebruik van geweld, van het lafharig doodschieten van de eigen partij dmv van sluipschutters, via het in brand steken van dat gebouw in odessa tot het bombarderen van de bevolking? Om maar niet te spreken over de leugens die rondgeschreeuwd worden door de Kievjunta met als bedoeling om het westen tot een oorlog tegen Rusland te verleiden?

    Nobelprijs voor de vrede? pfff het zou wat. Het toont alleen maar hoever de morele corruptie al is doorgerot.

    Jammer genoeg worden de burgers altijd weer de slachtoffers voor de machtswellustigen die zich de rol van schakers op het wereldtoneel hebben toegeëigend ,terwijl het niet meer zijn dan provinciale kleuters. die hun flagrante blunders verkopen als grote successen.

    Bah, wat een laffe regering en wat een verdeeld en verward volk.

  22. “The MiG-29 is equipped with a 30-millimeter GSh-301 cannon, firing at a rate of 1500 rounds per minute. This gun is loaded with 150 shells containing tungsten alloy. Its effective range for airborne targets is 200-800 m, for land-based targets, 1200-1800 m. This kind of projectiles pass through, leaving a track that is perfectly round in shape; they do not explode inside the cabin and are not incendiary, but they can kill the crew and destroy the cabin.’

    Dat een MIG 29 niet-explosieve projectielen zou hebben afgevuurd verbaast me wel. Voor zover ik weet wordt de tungsten versie van het door de GSh 301 afgeschoten projectiel (hier bestellen: http://www.armaco.bg/en/product/artilery-ammunitions-c15/30x165mm-round-with-hei-projectile-p186/) alleen tegen gepantserde gronddoelen gebruikt. Is het van belang? Misschien. De cockpit is namelijk op een ander plek geland dan de rest van het wrak.
    Elders, op het blog van Vladimir Suchan, overigens gelezen dat eerst MH17 eerst door een air-to-air in één van de motoren is geraakt. Het komt me overigens voor dat obductie op de lichamen van de cockpitbemanning alleen al veel duidelijk zou kunnen maken over de toedracht van de aanslag.

  23. toch?

  24. De uitgaande ‘uitslagen’ (dubbelop) waren idd aan stuurboordzijde

  25. Oekraïne kan ook zonder deze theorie criminele nalatigheid ten laste worden gelegd.
    Zie http://www.elsevier.nl/Buitenland/achtergrond/2014/9/Nabestaanden-MH17-Oekraine-mede-schuldig-aan-crash-1603984W/

    Overigens wordt er een verkeerd beeld geschetst over “de deal” die de onderzoeksraad zou hebben gesloten met Oekraïne.
    De deal is gesloten door het OM
    http://www.om.nl/algemene_onderdelen/uitgebreid_zoeken/?zoeken_term=MH17&ZoeSitIdt=2

    • En wat is dat ‘verkeerde beeld’ dan wel niet?

      • “Verkeerd beeld” = leugen.
        Beetje dom van Joost om te schrijven dat de Onderzoeksraad een deal zou hebben gesloten met Oekraïne, terwijl hij wist dat het OM dit had gedaan.

        • Het OM heeft afspraken gemaakt, maar de Onderzoeksraad ook:

          “In verband met de overname van het onderzoek door Nederland zijn verder door
          de Onderzoeksraad voor Veiligheid afspraken gemaakt met de Oekraïense
          onderzoeksraad NBAAI. Deze documenten zijn vertrouwelijk en kunnen niet
          zonder instemming met de wederpartij worden gepubliceerd. Van enkele partners
          is reeds bekend dat zij zeer hechten aan deze vertrouwelijkheid.’

          Antwoord op vraag 5k in dit document:

          file:///C:/Users/lpe.SPINOZA.003/downloads/lijst-van-vragen-verslag-buitengewone-raad-buitenlandse-zaken-van-15.pdf

  26. De Staat der Nederlanden heeft de afspraak gemaakt, en een afspraak op dit ‘hoge niveau’ tussen staten wordt niet gemaakt door een officier van Justitie of zelfs een PG, maar tenminste ingeleid/begeleid/voorgekookt (=gemaakt) door een minister. Zou het een afspraak van het OM/de Onderzoeksraad?Pietje Puk zijn, dan zou de Staat daaraan jegens een andere staat niet gebonden zijn, en zou Rutte cs ons al lang alles verteld hebben.

    En soms blijkt de waarheid niet alleen uit de gegevens die wel (en door wie) openbaar gemaakt worden, maar ook uit de gegevens die worden verzwegen (en door wie). Ook al vertrouw je het Russische onderzoek en de Russische beelden niet, dan nog geldt dat de Russen de enigen zijn die onderzoek en beelden openbaar gemaakt hebben. En dan is vertrouwen daarin, mede te danken aan het ontbreken van iedere feitelijke informatie ‘van onze kant’.

    En toch moet die er zijn, want sancties gewoon uit oorlogszucht verzinnen en treffen, zo volslagen gestoord zullen ‘onze leiders’ toch niet wezen, of wel dan? Hoewel ik de vraag stel, zal ik die voor de afwisseling maar eens niet beantwoorden.

  27. Criticaster: waarop wil je wachten? Tot er bewijs is dat het BUKraket was?

  28. Aan de schampstrepen op de foto van een vleugeltip is af te leiden, dat het vliegtuig schuin van voren is geraakt, als dat de rechtervleugel was, met die schamschoten

  29. Criticaster, dat de zaak gecompliceerd is is nog geen reden om het hoofd te schudden en maar weer naar het voetballen te gaan kijken.

    • Was ik geenszins van plan, maar het ‘bewijs’ is me te mager om daar nu een oordeel aan vast te knopen. Ik houd liever m’n ogen en oren open.

  30. o ja, je schreef: “De kogels sloegen in aan stuurboord zijde”

    Voorzover ik het begreep sloegen de kogels aan de linkerkant in. Dat is in scheepvaarttermen bakboord. Stuurboord is rechts (vanuit het vliegtuig/schip gezien dan)
    “Bakboord is de linkerzijde van een schip of vliegtuig, en stuurboord is de rechterzijde, gezien in de normale vaarrichting (naar de boeg toe gekeken).” (Wikipedia)

    • Joost Niemöller

      21 september 2014 om 21:28

      De discussie draait om dat ene stuk met de uitgaande kogelgaten en het uitgaande explosie gat. Aan de reconstructies van dat stuk, binnen het frame van het toestel, is te zien dat dit stuk zich aan bakboord bevond.
      Verwarrend is wel dat in het rapport alleen wordt gesproken over ‘links’en ‘rechts’

  31. Hoezeer ik Oekraïne ook wantrouw - ik wantrouw deze Russische uitleg evenzeer.
    Als je op de manier zoals beschreven voor de SU-25 Frogfoot een verkeerskist twee keer (!) wil raken, dan acht ik dat, vanuit mijn kennis van de aviatiek, een kunststuk dat z’n weerga niet kent. En zoals altijd: als iets te mooi is om te geloven, dan is het dat meestal ook.
    Het is ook een gronddoelenaanvaller, geen luchtverdedigingsjager.
    Een MIG-29 heeft daarentegen inderdaad geen enkele moeite met een verkeerskist. Dat scenario is alleszins plausibel.
    Als het gaat om motieven, dan hebben alle drie partijen een motief:
    Oekraïne, om Rusland in een kwaad daglicht te stellen;
    de separatisten, die dachten een Oekraïense kist neer te halen, dan wel om Oekraïne verdacht te maken bij het Westen; en
    Rusland, uiteraard om Oekraïne in een onmogelijke situatie te brengen bij de onderhandelingen met het westen.
    Vandaar dat ik voorlopig, in navolging van David Learmount, maar liever niet praat over daderscenario’s. Niet dat ik m’n kop in het zand wil steken, maar dit wespennest is dermate doortrapt, waarbij ik inderdaad de rol van Nederland uiterst dubieus vind, dat ik voorlopig liever nog maar even wacht tot er werkelijke bewijzen naar buiten komen.
    En dan nog….

  32. Joost, dank voor deze uitwerking en vertaling van het rapport. Inderdaad geen woord hierover in de westerse MSM.

    zoals ik al eerder schreef, inhakend op jullie eerdere berichtgeving: tussen het moment van vernietiging van de cockpit en de bemanning en het getroffen worden door het vuur van achteren heeft het enkele minuten geduurd. Elders las ik er drie minuten zaten tussen het wegvallen van het contact met het vliegtuig en de plotselinge daling. In die drie minuten zijn er waarschijnlijk mensen geweest die een distress call verstuurden. Waar bestond die distress call uit? een officieel alarm of een 112 of ander alarmnummer door een gsm?

    nog iets:
    Dit rapport sluit niet uit dat er twee straaljagers betrokken waren, zoals sommige getuigen zeiden, die ze in de lucht hadden waargenomen. De tweede kan in de wolken hebben gewacht tot hij een fiat kreeg na de succesvolle actie van de eerste.

    Dan wil ik dit zeggen.
    Als dit het werk is van de Kiev-junta, dan werpt dat een schaduw op het handelen van de Nederlandse regering en de EU, die deze junta van oligarchen en fascisten in het zadel heeft geholpen. Ik laat me niet wijsmaken dat Rutte en Timmerman niet allang de waarheid weten, maar door hun betrokkenheid met de (morele en materiele) chaos moet onderzocht worden of zij niet aangeklaagd moeten worden wegens landverraad. Vooral het veto-verbod duidt erop, dat onze regering het deksel op de doofpot zet en de bevolking opzweept in een walgelijk soort masochisme om de voorbereidende oorlogshandelingen tegen Rusland te versluieren.

    Net als bij het Schotse referendum zijn de belangen gewoon te groot.

    • Ik lig in een deuk. “Rutte en Timmermans weten alles…” ha ha.
      “Zijn erbij betrokken…”

      “Een geplande actie van Oekraine” ja ja….

      Dhr Neree is zeker ook een 9/11 complot-believer.

      Waar zijn dan de ronde kogelgaten?

      • https://vortexcourage.files.wordpress.com/2014/08/saker2.jpeg

        Op bovenstaande foto zie je een wrakstuk van de cockpit van MH 17. Je ziet daarop o.a. 5 ongeveer even grote ronde gaten die met gelijke tussenruimte keurig op een diagonaal liggen die van de sponning van een cockpitraam naar de rood geschilderde band op de romp lopen. Kanonvuur? Over de bakboordvleugel vertoont schade die mogelijk veroorzaakt zijn door schampschoten van projectielen op weg naar de cockpit:

        https://vortexcourage.files.wordpress.com/2014/08/saker2.jpeg

  33. “Voorbereidende oorlogshandelingen”?
    Dhr Neree heeft te veel fanatasie !

    “Net als bij het Schotse referendum zijn de belangen gewoon te groot” .
    Wat een vergelijking !!!!!!!!!!
    Welke belangen in dit geval ?

    Als er eerst geschoten is op de cockpit, de druk daar wegviel, en vliegtuig nog 3 min doorvloog, moet dat geregistreerd zijn door de zwarte dozen.

    AL met al een ongeloofwaardig scenario.

Reacties gesloten.

Theme by Anders NorénUp ↑