Het sprookje van Sinterklaas en de Barbarijse slavenmarkten

3f97b-ws02
Bron: The muslim Issiue

Door Caroline Vonhoff

Er was eens een verarmde edelman die leefde in vervlogen tijden die -iedere tijd heeft immers aan zijn eigen tijd genoeg- op een andere manier bar waren dan vandaag de dag het geval is. Anders dan vandaag de dag werd daarover niet oeverloos gezanikt en gezeurd, en als je al eens een vreemdeling zag, dan vroeg je die gauw eens naar zijn naam, kortom, andere tijden dus.

De verarmde edelman had zich dus weliswaar de haren uit de baard getrokken van ellende toen hem het geluk van 3 dochters ten deel viel zonder een zoon om de familiezaak nog een beetje te redden, maar zeuren, dat deed hij daarover verder niet. De feiten onder ogen zien, iets anders zat er in die lang vervlogen barre tijd niet op, en die feiten die waren beroerd, en werden nog ellendiger toen zijn oudste dochter de huwbare leeftijd bereikte, want voor een mooie bruidsschat was geen geld en zonder kon er natuurlijk geen passend huwelijk worden gesloten. De verarmde edelman riep zijn dochter tot zich en legde haar de zaak uit, en ook dat er dus weinig anders op zat dan om haar in slavernij te verkopen. Gelukkig was ze mooi genoeg en als blanke slavin kon er voor haar een goede prijs gekregen worden op de Barbarijse slavenmarkten. “En lieve dochter, met enig geluk kom je in een harem van een aanzienlijk heer terecht met veel lotgenotes, en dan zal je er al met al weinig last van hebben van die heer, want die heeft meer te doen, dus lieve, het kan allemaal meer meevallen dan het nu lijkt.”

 

Het arme meisjes schreide hete tranen, en toen, tot overmaat van ellende, werd ook het raam nog ingegooid, want een ongeluk, dat kwam ook in die vervlogen tijden al nooit alleen. Maar wacht: het was geen steen die door het ruit gegooid was, maar een zakje gevuld met voldoende goud om een behoorlijke bruidegom te kopen én de vader en zijn andere dochters enige tijd van de bedelstaf te houden. Deze wonderlijke zaak herhaalde zich bij de volgende dochter op dezelfde wijze, en toen de beurt aan de 3e dochter was om de slavernij aangezegd te krijgen, stond de verarmde edelman al in de startblokken om direct de achtervolging in te kunnen zetten als er weer een zakje goud gegooid zou worden, en verdraaid, dat gebeurde inderdaad weer. De verarmde edelman rende naar buiten en -gelukkig want hij had zelf uiteraard geen paard meer- zag hij in het licht van de maan die door de bomen scheen, de vreemdeling net nog voor die op zijn schimmel zou stappen, en ervandoor zou gaan. “Vreemdeling, mag ik u vragen naar uw naam?”  “Ja, zei de vreemdeling, maar ik ben geen vreemdeling maar Nicolaas, en mijn doel in het leven is vreugde te geven aan mensen die dat verdienen en Sinterklaas te worden, iets wat me uiteraard alleen maar lukt als jij zwijgt over wat ik heb gedaan.” Dat beloofde de verarmde edelman uiteraard, maar gevreesd moet worden dat hij zijn woord niet lang gehouden heeft, zodat ik dit ware verhaal hier kan vertellen.

Gelukkig maar dat dit Nicolaas niet echt werd aangerekend, en zo komt het dat hij nu niet alleen patroonheilige is van Amsterdam, zeevaarders en kinderen, maar ook van meisjes die nog aan de man gebracht moeten worden. Vandaar dat we elkaar met Sinterklaas nog steeds vrijers van speculaas geven,om de fraaie daad van Sinterklaas te gedenken, en zijn strijd tegen de slavernij in een tijd dat die strijd gewoon gestreden werd en er verder niet over werd gezeurd of gezanikt.

Maar ja, als gezegd, die lang vervlogen tijden waren wel andere dan nu natuurlijk.

Print Friendly

9 gedachten over “Het sprookje van Sinterklaas en de Barbarijse slavenmarkten”

  1. Het vieren van de bevrijding van blanke slaven uit de handen van moslims en het door middel van militaire dwang binnenhalen van herstelbetalingen, plus het verwijderen van alle moslims uit Europa is een stap in de richting van compensatie voor de moslimse slavernij; white slave, muslim master beschrijft 1 miljoen blanke slaven. Hoe die zijn behandeld laat zich raden.

    Laten we ook niet vergeten dat moslims en negers de slaven vingen die wij als handelsvolk verkochten, daar mag ook nog wel wat compensatie op volgen zoals het terugsturen van alle negers naar hun eigen continent.

    Zwarte Piet kunnen we dan met een gerust hart afschaffen.

    1. Hé joh, het gaat hier over Sinterklaas hoor!

      Maar voor wie iets meer over de NoordAfrikaanse slavenhandel en de roof van Europeanen en Amerikanen wil weten, zie bijvoorbeeld hier: http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/10669/omvang-christenslavernij-onderschat.html

    2. Goed idee om de bevrijding van blanke slaven te vieren. Misschien 20 mei 1815, uit de tweede Barbarijse Oorlog. Want “De Islamitische handel in ‘Witte” slaven wordt vaak onderbelicht of zelfs compleet genegeerd, maar was minstens zo ernstig als de handel in “Zwarte” slaven.” (Citaat uit “Slavernij: Waarom Suriname maar eens excuses moet aanbieden”) Zo was Cervantes, de schijver van Don Quichote, een vrijgekochte slaaf, en werden in “razzias”(daar komt dat woord vandaan) langs de Europese kusten-tot in IJsland aan toe-vrouwen en kinderen geroofd (in de zak gestopt) om in door Moren bezet Spanje en Noord Afrika verkocht te worden.
      Overigens een prachtig en interessant Sinterklaas-verhaal .van Caroline.

  2. Zwarte Piet is de slavendrijver.

    Een kant van het verhaal in de hele pietendiscussie blijft steevast
    on(der)belicht. Wie het ware verhaal van Sinterklaas kent, weet dat zwarte Piet de slavendrijver is.

    De zweep (roe), de dreiging mee te moeten als je niet gehoorzaam was:
    als slaaf. In de zak. Begrijpt men wel wat hier gaande is? Het is
    Devshirme. Sinterklaas moet van de sultan van Turkije voldoen aan
    bloedbelasting. Hier volgt, voor wie het weten wil: het ware verhaal,
    van Sinterklaas.

    Jaar: 33. Midden Oosten. Een bastaardhomo zonder papieren werd
    opgepakt toen hij stond te zoenen met een man, erkend het gezag van de (aardse) koning niet en gaat aan het kruis. Zijn volgelingen beginnen een religie van relatieve vrede. De volgers van dat geloof spenderen soms jaren om het allemaal met eigen ogen te gaan bekijken: pelgrims.

    Jaar: 343: Een heilige, SaintNicholas te Myra (hedendaags Turkije,
    zuidkust), een populaire bisschop, sterft. Hij deed, bijvoorbeeld
    geldstukken in de schoenen van armen (zie het ‘schoentjezetten’), en
    werd heilig vanwege de redding van kinderen uit een kookpot, en de
    redding van onschuldig ter dood veroordeelden. Zijn graf in Myra word
    een pleisterplaats voor pelgrims, vanwege de ligging.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Nicholas
    http://en.wikipedia.org/wiki/Myra

    Jaar: 610. Man zit te lang alleen in het donker, en krijgt naar wat
    later zal blijken de grootste psychose aller tijden. De stem in zijn
    hoofd beveelt hem mensen te vermoorden. Hij weet anderen ervan te
    overtuigen dat die stem ‘god’ is, en dat iedereen die dat niet gelooft DOOD moet. Sommige geloven het, andere worden vermoord. De religie verspreid zich langzaam maar zeker, als een kanker.

    Jaar: 711. (Zuid)Spanje valt in handen van ‘de Moren’.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Granada#Founding Wie naar de cathedraal
    van SaintNicholas wil, zal eerst met de boot naar Spanje moeten, en de Moorse ‘havenmeester’ aan boord moeten hebben om te vragen of ie er langs mag. En hoeveel ie dan moet betalen (liedje: ‘schipper mag ik overvaren,ja of nee, moet ik dan een cent betalen, ja of nee’) Nota bene: De moren (waar zwarte Piet van is afgeleid) zijn in dit verhaal dus helemaal NIET de slaven!
    http://en.wikipedia.org/wiki/Gibraltar#History

    Jaar: 809. Sultan van hedendaag Turkije valt Myra aan, verovert het,
    en begint bloedgeld te eisen. Devshirme.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Myra#Siege_of_809
    http://en.wikipedia.org/wiki/Dev%C5%9Firme Wat houd devshirme in? Elk
    jaar moest de stad 10, 20 procent van zijn jongeren als slaaf aan de
    sultan geven (nota bene: SLAAF). De jongeren die de reis overleefden
    werden aan het werk gezet als landarbeiderslaaf, sekslaaf, of
    jantisaar (soldaat, later ook ‘ambtenaar’, slaaf van de staat). Dat
    kon de stad al snel niet meer opbrengen. Dus dan kreeg de bisschop van Myra netjes een gesprekje met de incassodienst van de sultan. Hoe de danmalige bisschop van Myra (de bisschop van de stad van sinterklaas, niet sinterklaas zelf dus) dat op dacht te lossen. Anders (keelsnijgebaar) voor de hele stad. ‘misschien kan ik wat kinderen halen in nabijgelegen steden’. Stoute kinderen. Weeskinderen. ‘Maar ze moeten wel aan de kwaliteitseisen voldoen’. ‘Ga anders zelf mee, dan bekijken we samen de kindertjes, en kiezen zelf het quota. Zodra we ze geselecteerd hebben, kan jij ze meteen in de zak afvoeren. Willen ze niet luisteren, hanteer je de roe’. ‘nou vooruit dan’.

    Behalve met de bisschop van Myra ging de sultan ook op eigen houtje
    kinderen halen. Slaven ja. In de balkan. Slavische volken danken er
    hun naam aan. Daar kennen ze ‘zwarte piet’ ook: krampus.
    http://www.vice.com/read/the-krampuse-alps-christmas-monster De
    kinderrover. Die was ook zwart. Want moor. Daar zouden de zwarten wel
    eens hun excuses voor kunnen aanbieden, of werkt zoiets alleen
    andersom. Maar wij houden de zwarten niet collectief verantwoordelijk
    voor de misdaden van hun voorouders hoor. Dan zouden wij racisten
    zijn. Zoals dat andersom het geval is: blanken die sorry zouden moeten zeggen voor de misdaden die hun voorouders gepleegd ZOUDEN hebben (want niet waar)? Puur racisme. Blankenhaat is het. Het roven van (blanke!) slaven door de ‘moren’ was in de middelandse zee ‘heel
    normaal’. Bij windstilte lieten ze dan de slaven roeien. Democratien
    hadden geen slaven. Die moesten wachten op de wind.

    Jaar: 15xx Berber piraten maken de kusten van de middelandse zee
    onveilig. http://en.wikipedia.org/wiki/Barbary_pirates#16th_century
    Slaafrooftochten tot in Londen en Ijsland komen voor.
    http://www.bbc.co.uk/history/british/empire_seapower/white_slaves_01.shtml
    http://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_Abductions

    Jaar: 1705: Nederlanders en Engelsen zijn het gezeik met
    berberpiratenpashouders (lees, kutmarokkanen) zo zat dat ze Gibraltar
    bezetten om de Middelandse zee af te sluiten.

    Jaar: 1816: Amerikanen zijn het zo zat de berberpiratenslavenrovers
    hun bemanningen rooft en voor losgeld probeert te ruilen, dat ze
    Algiers in puin schieten met oorlogschepen: hun eerste buitenlandse
    oorlog. http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardment_of_Algiers_(1816)
    Nota bene de slaven in dit verhaal?

    Jaar: 1826: Sultan ontdoen zich van zijn jantisaren, zijn slavenleger.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Janissaries#Revolts_and_disbandment

    Intussen maakten de Nederlanders van dit hele verhaal een gezellig
    volksfeestje. http://en.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas#Middle_Ages

    Maar dat ‘Zwarte Piet’ de slaaf van Sinterklaas zou zijn, is ronduit
    stierenstront. Zwarte Piet is de slavendrijver in dit verhaal.

    Dat men zich bezwaart voelt door het Nederlandse Slavernijverleden, is een ANDER verhaal.

    Maar ook dat verhaal klopt niet.

    Ja, EEN enkel Nederlands bedrijf heeft flinke winsten behaald op het
    transporteren van wat toen legale cargo was, met een onethische
    inhoud: slaven. Daar worden nu ALLE Nederlandse nazaten op afgerekend: als groep. Voor misdaden die niet wij, maar onze voorouders pleegden. Het is totaal belachelijk. Wij mogen de islam niet afrekenen als groep voor de misdaden die ze NU plegen, maar wij wel over wat wij ‘als groep’ (?!?) hebben misdaan: in het verleden? Kom op. Het is gewoon pure blankenhaat. ‘blanken moeten boeten’.

    Ook het feit dat veel slavendrijvers arabieren/zwarten waren, en veel
    slaven blanken, kan er maar niet in bij deze zeurpieten.

    Ook het feit dat ze het hier 100000 keer beter hebben dan in de
    boesboes van hun voorouders schijnen ze niet te willen zien. Terug wil echter geen eentje.

    Dat wij de slavernij vrij rap hebben afgeschaft, terwijl die in de
    islam nog gewoon in de wetboeken staat (‘mag je seks hebben met je
    slaaf?’ ‘ja hoor’).

    Dat in de islam vrouwen SLAAF zijn van de man, daar spreken de
    zeurpieten liever niet over.

    Dat in jamaica homos worden afgeknald door de wouten, puur vanwege
    enkele aangeboren eigenschappen (racistischer dan ‘afknallen wegens
    anders’ kan toch niet?), daar spreekt mevrouw de jamaicaanse zeurpiet
    liever niet over: de zijden pakjes van onze Zwarte Piet, dat is waar
    mevrouw zich aan stoort.
    http://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_rights_in_Jamaica#Anti-LGBT_violence

    Dat wij de meest gruwelijke uitingen van ‘cultuur’ maar ‘gewoon’
    meteen moeten tolereren (ritueel slachten, besnijdenis, om er een paar te noemen), terwijl ELKE vorm van cultuur die van ONS is direct SNEL SNEL weg moet: zodra een zwarte zich eraan stoort?

    Dat exact dezelfde ‘blackface’ in Iran ‘gewoon’ VN-cultureel erfgoed
    is? http://nl.wikipedia.org/wiki/Hadji_Firoez maar dat in ons geval
    ‘racisme’ is?

    Dat ik elke dag zonder enige vorm van contract en (uiteindelijk) onder dwang van geweld de helft + van mijn inkomen moet afdragen aan oa een stel zeurpieten die op de bank zitten te zappen, ik vind het een vorm van… slavernij.

    Beter doen de zeurpieten geen olie op het vuur.

    Was getekend: de radicale sinterklaas beweging

  3. Verrassend, kennelijk is het een mensenkwaal om anderen te laten werken onder bedreiging van geweld ongeacht ras, volk of ideologie.

    Door maar te blijven hameren op het slavernij d.m.v. geweld verleden gaat de auteur helemaal voorbij aan het feit dat de complete mensheid een schuldslaaf is geworden van de eigenaars van het dollarsysteem.

    Volken die onder deze slavernij uit willen komen worden getrakteerd op valse vlaggen, invasies, revoluties en genocide.

    Zolang het maar moslimlanden betreft heeft het argeloze PVV publiek geen moeite met deze oorlogshandelingen, maar nu komen ze in een mentale spagaat m.b.t. het christelijke Rusland.

    1. Hebben we het over de PVV hier? Niet dus, en je kan die PVV veel verwijten maar niet dat ze niet (meestal) tegen die oorlogshandelingen elders stemmen: het zijn de slimme (?) Kamerleden die die voortdurend mogelijk maken. Met als propagandadiensten de MSM die de gegeven redenen voortdurend voor zoete koek slikken en na herkauwen ervoor verkopen.

      Kijk Dante, je kunt de zaak wel helemaal omdraaien maar dat moet je niet al te opzichtig doen.

  4. Een bewaker van een oude deels vervallen ondergrondse gevangenis in Marrakesh vertelde ons dat de gevangenis was ontworpen door een Christelijke slaaf en vooral bedoeld was voor Christelijke slaven die aan het paleis van de koning werkten en ook voor opstandige hardleerse Berbers. Als de slaven niet aan het werk waren stonden ze daar met aangebonden touwen om de polsen armen omhoog.
    De Berbers sliepen ‘s-nachts ook staande vastgebonden aan het touw met de armen omhoog. ‘s-Nachts konden de Christelijke slaven zittend/liggend slapen, de touwen waren dan langer gemaakt.
    Qua aantallen ging het om vele honderden.

Geef een reactie