Weer uitstel berging MH17 omdat  EU premier Rutte separatisten niet mag erkennen.

cover MH17Je kon er op wachten. Toen gisteren werd aangekondigd dat vandaag de berging van de wrakstukken zou beginnen door de Nederlandse onderzoekers, wist ik al dat er iets tussen zou komen. Of de Oekraïeners beginnen met beschieten op de crashsite vlak voor het bergingswerk begint. Of de Nederlanders hebben weer een formele reden gevonden om te treuzelen.

Wat die reden is wordt in de Nederlandse media niet bekend gemaakt.

Bij RTL Nieuws lezen we slechts dat Nederland niet tevreden zou zijn met de tekst op het protocol:

Volgens Russische media is door Nederlandse deskundigen besloten om de berging uit te stellen.

“Gisteravond bracht de Nederlandse kant ons op de hoogte dat het begin van de berging voor onbepaalde tijd werd uitgesteld”, zegt een regeringswoordvoerder aan persbureau TASS. Volgens hem zijn de Nederlanders niet tevreden over de tekst van het protocol voor de bergingswerkzaamheden.

De Russische gezinde media brengen meer nieuws. Het is de vermelding van de ‘Republiek Donetsk’  die maakt dat Nederland niet ondertekent, en dus niet gaat beginnen met de berging:

 

The Dutch experts who arrived at the crash site of the Malaysian MH17 in eastern Ukraine to collect the passenger plane’s wreckage were dissatisfied with the name of the self-proclaimed ‘Donetsk People’s Republic’ in the protocol, the republic’s Emergencies Minister Alexei Kostrubitsky told Sputnik on Tuesday.

Op een eerdere versie zou dat niet hebben gestaan.

Het lijkt maar alsof de Nederlandse autoriteiten krampachtig vast willen houden aan hun eigen hypocriete houding. Wel samenwerken met de separatisten, wel onderhandelen, maar ondertussen doen alsof je er niet mee onderhandelt, en ondertussen de separatisten maar niet erkennen, die je toch wel nodig hebt.

Wat een kleinzieligheid. Je zou haast gaan denken dat Rutte die wrakstukken helemaal niet wil. Maar de werkelijke reden is dat Rutte niet vrij mag handelen, omdat Nederland als EU land een belang vertegenwoordigt in het conflict met de separatisten.

Nederland is geen vrij land. Nederland zit met een geheime deal vast aan Kiev voor het onderzoek en is in zijn bewegingsvrijheid beperkt door zijn EU lidmaatschap. Want Kiev is de vriend van de EU.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Print Friendly

24 gedachten over “Weer uitstel berging MH17 omdat  EU premier Rutte separatisten niet mag erkennen.”

  1. Beste Joost, is er nu al eens een stukje van de BUK raket teruggevonden? Nog steeds hoor ik niks hierover, nergens. Nee natuurlijk niet want er zijn geen restanten van een BUK raket terug te vinden omdat er helemaal geen BUK raket is afgeschoten op de MH17. Hadden ze een stukje gevonden (een BUK raket is behoorlijk groot en verdampt niet in de lucht of zo) dan was het wereldnieuws geweest en had men een echt bewijs gehad.

    Alles, maar dan ook alles wordt in het werk gesteld om inderdaad er ‘n GROTE DOOFPOT van te maken.

    Man man, wat zijn wij toch een goed land (citaat Timmermans).

  2. Gisteren had dit publicitair slecht geschikt, want toen …. enfin laat ik er maar niets over zeggen.

    Dit soort diplomatieke schuchterheid doet te vreemder aan nu Rutte cs wel bijvoorbeeld tegelijkertijd gewoon Irak bombardeert, iets (zo neem ik maar aan) waar de Irakezen ook niet om gevraagd zullen hebben.

  3. Op Radio 1 is commentaar. er zouden problemen zijn met de overeenkomst, welke dat waren wist de verslaggever niet, maar noemde “bv het gebruik van een kraan”.
    Dit wordt een fiasco, ook al moet Nederland onder de dwang van Australie, Maleisie en het internet gaan bergen dan ben ik zeer benieuwd wat er met de wrakstukken gaat gebeuren en of derden ooit toegang er toe krijgen voor een contra expertise want dat deze club niet te vertrouwen is staat inmiddels als een paal boven water.

  4. Ik vraag me ook al een tijdje af waarom er niet op zoek is gegaan naar eventuele restanten van een BUK raket. Een BUK weegt zo’n 750 kg en ik zou dan ook duizenden relatief grote fragmenten verwachten. We weten redelijk goed waar de eerste stukken zijn neergekomen en met wat simpel ballistisch rekenwerk zou de plek waar fragmenten neer zouden moeten zijn gekomen beperkt moeten zijn. Een paar man met een metaaldetector zouden zo’n gebied in een paar dagen een flink aantal fragmenten moeten kunnen vinden.

    Het vaststellen van de plek waar het vliegtuig ongeveer geraakt zou moeten zijn door een BUK is ook van belang omdat we daarmee kunnen bepalen waar een eventuele BUK installatie had kunnen staan. Een eerste analyse lijkt namelijk aan te geven dat deze plek zich buiten het bereik van de BUK van de separatisten zou bevinden. De radar van een enkele BUK unit heeft een bereik van minder dan 40km, de veel betere BUK systemen van de Oekrainers lijken echter wel in bereik geweest te zijn.

  5. Het filmpje van het nieuwsitem van Vesti: nergens iets van een inslag van de Buk clusterbom-delen in de plaatdelen of apparatuur te zien en zo’n deeltje gaat toch dwars door alles heen.
    Weet iemand waar goede (HD) foto’s te vinden zijn , ik kom niet verder dan een HD van een gedeelte van de zijkant van de cockpit.

    1. Hier zijn 300+ detail foto’s te zien welke eind october zijn gemaakt
      http://www.whathappenedtoflightmh17.com/300-recently-made-photos-show-in-detail-shrapnel-damage-of-mh17/

  6. Precies waar Joost het al vaker over heeft gehad.
    Het stinkt daar behoorlijk.Nog steeds krijgen we niet alle info wat alleen maar de complottheorie in de kaart speelt.En die kant lijkt ook nog steeds meer waarheid te bevatten.

  7. Zelfs Kiev en de rebellen doen onderling zaken. Kiev levert ze stroom en de opstandige Volksrepublieken gaan ze kolen leveren. Ondanks de oorlog.

    Dus waarom dat krampachtige gedoe?

  8. Vooralsnog geen splinter nieuws over de beide zwarte dozen, vooral de voice cockpit recorder daar moet toch de explosie op te horen zijn wanneer het een raket inslag was. Zo’n explosie van een BUK raket of een air to air missile geeft een behoorlijke knal, de 30mm in en uitslagen van een boordkanon zouden op de cockpit voice recorder te horen moeten zijn, enfin de Russische Federatie is uitgesloten van onderzoek naar de ramp. Waarom is de data van de gesprekken tussen de piloten en de luchtverkeersleiders nog steeds niet gepubliceerd? Wie houdt dat tegen?

    1. De gesprekken tussen de verkeerleiding en piloten is gepubliceerd. Staat gewoon in het voorlopige rapport van de Onderzoeksraad.
      De informatie van de FDR staat in hetzelfde rapport

      Het is niet gebruikelijk dat gesprekken in de cockpit onderling worden gepubliceerd. Dit in verband met privacy.
      Pas al dit iets toevoegd aan het rapport wordt dat gedaan.

      Bedenk dat de raket op een paar meter afstand is ontploft. De cockpit voice recorder welke het geluid zou kunnen hebben opgenomen zit achterin het toestel. De stroom echter komt van de ruimte net achter en onder de cockpit.
      De kans is heel groot dat de klap zo groot was dat direct de cockpit is afgescheurd van de rest van de romp. En daardoor de CVR direct was uitgeschakeld want geen stroom meer.

      1. Volgens mij (heb rapport even niet bij de hand) zijn de tapes van de communicatie tussen verkeersleiding en vliegtuig nu juist niet in het rapport betrokken want (nog steeds) niet beschikbaar.

          1. Nee, dat zeg ik niet, ik zeg dat die tapes volgens dat rapport niet bijzitten. Ik herinner me dat want ik las dat rapport eerder.

            Maar vertel het me dan maar, waar dat staat in het rapport. Hint: niet bij de genoemde bronnen.

      2. Een BUK raket heeft een proximity radar en ontploft op zo’n 50 meter afstand van het toestel. De BUK fragmenten veroorzaken dan inslagen over vrijwel de gehele lengte van het vliegtuig. Het afscheuren van een een cockpit hoort meer bij een bom aan boord van het vliegtuig. Ik zou graag een gedetailleerde analyse willen zien van de inslagen, iets wat volgens mij al lang gedaan had kunnen zijn obv van de duizenden foto’s die er zijn. Daarom is het Nederlandse onderzoek dan ook absoluut prutswerk.

        1. Zo’n idee had ik ook aderooss een Buk raket sproeit als ware 450 kg aan stalen deeltjes welke volgens mij ( wie ben ik?) nooit de cockpit kon afscheuren.

          1. Een warhead van een BUK weegt 70 kg. De helft is explosief, de andere helft fragmenten.
            Bedenk dat de romp van een verkeersvliegtuig onder druk staat. Al een klein haarscheurtje kan ervoor zorgen dat delen van de romp worde afgescheurd. Zoek maar even op Aloha B737 cabriolet. Dit toestel verloor een groot deel van de bovenkant van de romp.

            Je kan je voorstellen dat als er een paar honderd kleine stukjes metaal zich met 3000 km per uur door de romp boren het voorste deel van de romp desintegreert.
            http://www.whathappenedtoflightmh17.com/a-detailed-description-of-the-buk-sa-11-which-could-have-shot-down-mh17/

        2. Wat heeft Nederland toch opeens een hoop BUK experts.
          De proximity fuse ontploft op ongeveer 17 meter afstand. De verspreiding van de fragmenten is niet 360 graden. De fragmenten worden zeer beperkt verspreid.
          Zie http://www.whathappenedtoflightmh17.com/a-detailed-description-of-the-buk-sa-11-which-could-have-shot-down-mh17/

  9. Vergeet dat terugvinden van een stukje raket maar. Gisteren (10-11) waren bij Pauw drie of vier korte filmbeelden van de rampplek te zien van vlak na het gebeuren. Met de rookwolken van de branden. Op geen van de opnames was ook maar iets te zien van datgene dat duidelijk zichtbaar zou moeten voor iedereen met twee ogen en een camera: het 10 kilometer hoge en nog langere rookspoor van de Buk-raket. Absoluut niet te missen. Als het er was geweest.

    1. Nogal naief als je denkt dat je met beelden vanaf de grond gericht op de grond, een rookspoor kan zien op een zwaarbewolkte dag op 10km hoogte!
      Een BUK raket gaat bij de lanchering vrijwel kaarsrecht omhoog om zo snel mogelijk hoogte te winnen. Daarna gaat het richting zijn doel.
      Lancheerplaats is 20-35 km van waar MH17 vloog.

  10. En als zelfs Reuters een kritische toon gaat aanslaan, dat weet je dat er iets niet goed zit:

    http://www.reuters.com/article/2014/11/11/cnews-us-ukraine-mh17-bodies-idCAKCN0IV1NJ20141111

Geef een reactie