Het Zwarte Piet ‘debat’ is een aanval door de staat

P1040873Door Caroline Vonhoff

Er schijnt een debat gevoerd te worden over Zwarte Piet in Nederland. Gezien de gesubsidieerde basis van het geluid tegen Zwarte Piet lijkt wel duidelijk dat we hier te maken met een door de staat geëntameerde aanval op de (oorspronkelijke) bevolking van Nederland. Het is immers de traditie, de cultuur van die groep die onder vuur wordt genomen, en niet die van een ander, hoewel ik ook mensen ken wier wieg elders dan hier stond en het Sinterklaasfeest met plezier vieren. De vraag naar het waarom van de zoveelste aanval op de Nederlanders door de eigen staat laat ik hier verder maar onbesproken, want het antwoord is evident. Het is immers niet de enige aanval die de oorspronkelijke bewoners van dit land verduren, en als iemand je voortdurend aanvalt, dan weet je dat diegene jou als zijn vijand ziet, en dat je weinig anders rest dan je hetzij te onderwerpen met alle genocidale gevolgen van dien, dan wel je te verzetten. Meer smaken zijn er niet, helaas, en liever-koekjes worden niet gebakken.

Niet over de reden van het ‘debat’ wil ik het hebben, maar over de ‘toon’.

Voor zover ik het volg (en op twitter mocht ik er een seksueel getinte scheldpartij over in ontvangst nemen), kenmerkt het ‘debat’ zich door schrille verwijten van de kant van de anti-Pieten (aangevuld met slijmerige steun- en begripsbetuigingen van de gebruikelijke types), en argumenten van pro-Zwarte Pieten, zeg maar de mensen die niet lastig gevallen willen worden maar helaas tot reactie zijn gedwongen. Ergens moet immers een grens getrokken worden en dan maar over de inmiddels geheel en al van zijn onschuld beroofde Zwarte Piet.

Emotie van de ene kant (racist roepen, overleden voorouders uit hun graf trekken en die weer -alweer!- bij opbod proberen te verkopen, blank-zijn als erfzondige eigenschap verkopen en etc), en pogingen tot ratio, tot uitleg en argumenten (schoorsteenveger, geen raciale bedoeling, onze traditie, onze cultuur etc) aan de andere kant.

Zo samengevat is meteen duidelijk waarom dit zogenaamde ‘debat’ tot niets zal leiden, immers de aanvallers is het niet om een discussie te doen, maar om het uitschakelen van de tegenstander. Een tegenstander die er nota bene niet eens zou zijn, als die niet tot zelfverdediging was gedwongen.

Dat de volledig door ons onderhouden staat ons dit levert, zou te denken moeten geven, en na het denken, tot actie moeten nopen.

 

 

Print Friendly
facebooktwittergoogle_pluslinkedin

6 gedachten over “Het Zwarte Piet ‘debat’ is een aanval door de staat”

  1. “Sinterklaas krijgt tijdens de Nationale Intocht komende zaterdag in Gouda speciale undercover-pieten mee. Het gaat om agenten van speciale aanhoudingseenheden die vermomd als Zwarte Piet Sinterklaas moeten beveiligen. De politieagenten worden bewapend, maar wel zo onopvallend mogelijk”. Verteld het AD. De onschuld van onze Piet wordt hiermede nog meer verkwanselt… “Kijk mamma”, huilt een kindje: “die Zwarte Piet slaat die meneer en gaat vechten…”

  2. Een helder stuk Caroline. Ik ben blij dat je mijn kritiek als opbouwend hebt opgevat. Ik sta ook helemaal achter de inhoud van je stukje (Weer een duim omhoog :))

  3. Een bijzondere foto bij dit artikel; opklikken voor grote versie.

    Van links naar rechts Tilly Kasiepo, Zwarte Piet, ik, mijn dochter en mijn vrouw.
    De foto is gemaakt door Joost Niemoller, op de Zwarte Piet demonstratie op het Malieveld vorig jaar, vlak voordat we met ons vieren (dwz Joost en mijn gezin) naar het koffiehuisje verderop gingen.
    Tilly demonstreerde eigenlijk niet voor Zwarte Piet, maar tegen de VN en voor Papua West-Guinea. Ze werd lastiggevallen en dit werd landelijk bekend.
    Tilly werkte eind jaren 90 in Delft in kinderopvang Roezemoes. Daar zaten onze kinderen ook. Zodoende kenden wij elkaar redelijk goed. Maar op deze demonstratie hadden wij elkaar gemist, terwijl we zo te zien toch dicht bij elkaar zijn geweest.

    Het volgende schreef ik op GeenStijl op 27 oktober 2013:

    Ik ben niet meer zo sterk voor Zwarte Piet sinds ik vorige week dit schilderij zag.
    Desondanks was ik met mijn vrouw en dochter gisteren naar de demonstratie op het Maliveld gegaan. Ik demonstreerde vooral tegen de Verenigde Naties, die tegen Nederland en de rest van het vrije Westen een enorme bemoeizucht heeft en mensen een schuld van een slavernijverleden aanwrijft. Ik vind de opstelling van de VN onterecht: niemand zou de zonden van voorouders moeten overerven. Maar ik vind het vooral schadelijk, vooral omdat het suggereert dat het verleden hét grote probleem is met slavernij, zodat slavernij van vandaag buiten schot blijft. Het verre verleden is al lang over; tegenwoordig zijn er meer dan slaven dan ooit: 50 miljoen, vooral in India en mohammedaanse landen. Met de cultuurverrijking sluipt de slavernij ook weer binnen in het Westen. Maar de VN heeft andere prioriteiten dan het slavernijheden.
    Ook Tilly Kaisiepo demonstreerde gisteren tegen de VN. Ik heb haar niet gezien. Maar Tilly ken ik nog van zo’n 15 jaar geleden toen ze in het Delftse kinderdagverblijf werkte waar mijn kinderen heen gingen. Een bijzonder aardige vrouw. Ze deed trouwens ook gewoon mee met de Sinterklaasviering.

Geef een reactie