Catalaanse vrijheidsstrijd escaleert. EU is schuldig.

Door Joost Niemoller

Nadat de Catalanen een referendum hielden over onafhankelijkheid en er op hun democratische streven door de Spaanse overheid werd gereageerd met hard geweld tegen onschuldige burgers, escaleert de situatie steeds verder.

De laatste ontwikkeling is dat Spanje twee belangrijke Catalaanse leiders heeft laten arresteren:

Jordi Sánchez, who heads the Catalan National Assembly (ANC), and Jordi Cuixart, leader of Omnium Cultural, are being held without bail while they are under investigation for sedition.

The men are seen as leading figures in organising a 1 October independence vote, which Spanish courts suspended.

De heersende Europese machten reageerden in eerste instantie aarzelend op de geweldloze wens tot onafhankelijkheid van het Catalaanse volk. Maar het was duidelijk waar hun sympathie lag. Dat bleek al gelijk uit de woorden van Frans Timmermans die het wrede optreden van de Spaanse politie in de stemhokjes ‘proportioneel geweld’ noemde.

Het NOS Journaal kiest in zijn berichtgeving ook de kant van de Spaanse onderdrukking tegen de Catalaanse vrijheidsstrijd. De NOS is in Nederland de stem van de macht, en hun opstelling is dus veelzeggend.

De EU ziet in de Catalaanse onafhankelijkheidsbeweging een uiting van het ‘populisme’ waardoor de machthebbers in Brussel zich getergd voelen. Ook al zijn de Catalaanse separatisten niet per definitie populisten. Door ze in die hoek te drijven, wordt het als vanzelf een uiting van dit vermeende populisme. Alleen al de term zelf is een bedenksel van de zittende macht.

Typerend voor deze houding is een opiniestuk van Susi Dennison, een stem van het EU machtsapparaat. Dit opiniestuk werd vandaag gepubliceerd in de internationalistische krant The New York Times, ooit een kwaliteitskrant, tegenwoordig net als NRC Handelsblad, een propaganda orgaan tegen Trump en nationalisme. Susi Dennison schrijft dat Catalonie de laatste slag is in de oorlog van de EU tegen het populisme, een oorlog die de EU aan het verliezen is:

Catalonia is just the latest battle in the European Union’s war with populism — a war that it seems to be losing.

De EU had eerder door ‘ dialoog’ moeten optreden in deze crisis, schrijft Susi Dennison; er werd achter gesloten deuren onderhandeld, maar dit had eerder moeten gebeuren. En de EU had het geweld tegen het referendum duidelijk moeten afkeuren:

The truth is, there is plenty of blame to go around for the Catalonia crisis, and the European Union certainly shares some of it. European Union officials did hold closed-door meetings to try to calm tensions, but they could have done much more earlier to encourage dialogue between Barcelona and Madrid before it was too late. They also should have been clearer in their condemnation of police violence against Catalan voters on Oct. 1.

Maar de EU kan dat geweld helemaal niet afkeuren, want diezelfde EU staat achter Spanje, en is als de dood voor Europese afscheidingsbewegingen, zo bleek vandaag uit de woorden van Juncker:

The EC President said: “If we allow it, even if it is not just our business, the independence of Catalonia, others will do the same. I would not like that.

“I would not like a European Union with 98 state in 15 years. It is already relatively difficult with 28 states.

“It will not be easy with 27, but with 98 I imagine it as something completely impossible.”

At a ceremony in Luxembourg, Mr Juncker said that “some time ago” he asked the Spanish president to take initiatives to deal with the situation in Catalonia.

In a speech at Luxembourg University, he said he was “very worried” about separatist tendencies in Europe and had encouraged Spanish Prime Minister Mariano Rajoy to ensure the situation was brought under control.

Juncker, en dus de EU, wil dat het Spaanse staatsapparaat de situatie in Catalonie ‘onder controle’ brengt. Dat wil zeggen dat het democratische verlangen van de Catalanen wordt onderdrukt.

De bevolking van Catalonie reageerde vannacht op de arrestaties door uit de ramen op potten en pannen te slaan.

Dit zijn geen mensen die zich door Brussel en Madrid onder controle zullen laten brengen. De Catalanen verdienen onze steun.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookPrint this page

30 Reacties

  1. De auteur van dit artikel zou zich beter moeten laten inlichten. Als je weinig op de hoogte bent van de situatie is het makkelijk om de schuld te geven aan de EU -wiens bemoeienissen in binnenlandse aangelegenheden juist door velen (waaronder waarschijnlijk de auteur) als een schrikbeeld worden ervaren. Dit is een regionale kwestie tussen de Catalaanse en de Spaanse regering, die door gebrek aan dialoge is geëscaleerd.

    Eigenlijk begon dit enkele jaar geleden toen de Spaanse premier Rajoy tijdens zijn eerste bewind een wet terugdraaide van de voorgaande -sociaaldemocratische- regering die Catalonië meer autonomie zou geven, waaronder eigen belastinggeld innen. Vanaf dat moment begonnen de Catalanen te morren over dat de Spaanse staat meer geld uit Catalonië ontvangt dan dat het teruggeeft. Er werd er al vaag gedreigd met een referendum voor onafhankelijkheid.

    Het was voor iedereen behalve Rajoy zelf duidelijk dat hij een dialoog aan moest, maar dat deed hij niet. Hij had op dat…

  2. Bekijk deze RT link eens met misselijk makende video’s. Er werd helemaal geen inbreuk gemaakt op Catalaanse waarden, zoals die huilende dame in de video ons wil doen geloven. Volledige onzin. Wie Catalonia tijdens recente jaren heeft bezocht heeft de grote aanwezigheid van marokkanen in Barcelona en wat andere plaatsen als “vervelend” ervaren. Je spullen op het strand waren niet veilig. s’Avonds als vrouw alleen over straat kon op een “teleurstelling” uitlopen. Leugens door politiek gedreven corrupte machtswellustelingen. Zoals in Kiev, gedurende de Maidan “revolutie” in 2014. Wordt toch eens wakker mensen. Die EU klootzakken zullen niet stoppen. Rokende puinhopen vertegenwoordigen blijkbaar hun zieke doel. Weet je nog die van Balen en Verhoffstad met hun EU leuzes op de barricades op het Maidan plein? terwijl er burger doden vielen en de EU hun beloften helemaal niet na kwam en er nu nazi’s door Kiev’s straten marcheren?
    https://www.rt…

    • De link was een regel te veel…
      https://www.rt.com/news/407015-catalan-democracy-video-maidan-ukraine/

  3. Er is wel iets vreemds aan de hand met die Catalanen en ook met de Schotten: ze willen zogenaamd onafhankelijkheid , maar zijn zeer warme voorstanders van een EU lidmaatschap! Hoe serieus ben je dan? Je wel willen onderwerpen aan EUSSR kliek!
    En is er wel echt een meerderheid voor onafhankelijkheid? Diverse onderzoeken tonen in beide streken geen meerderheid aan!

    • Tim Pietersen

      17 oktober 2017 op 15:37

      er is wel een meerderheid maar zowel de SNP, als de IRA en waarschijnlijk ook de catalaanse leiders zijn linkse landverraders…… die voor EUSSR zijn ipv onafhankelijkheid of een EU op basis van economische voordelen en onafhankelijke staten

  4. Ik denk ook dat Joost hier een uitglijder maakt door de verhoudingen tussen Catalunia en Spanje te vergelijken met NL en EU. Appels met peren zo gezegd.
    Simpel gesteld: Catalunia heeft altijd al deel uitgemaakt van Spanje. Is ook nooit een onafhankelijke koninkrijk geweest zoals Leon, Castille Navarra of Aragon.
    De EU is een economische samenwerking tussen verschillende landen. Een verbond, waartoe ontevreden leden het recht hebben om het gedrochte te kunnen verlaten.

    Het is maar zeer de vraag of onafhankelijkheid de wens is van de meerderheid van het volk van Catalunia of slechts van een minderheid.
    Stel je voor dat elke regio in Europa zou kiezen voor onafhankelijkheid. Vooral economisch sterke regios zoals Catalunia.
    bv in Nederland, Rotterdam en de Europoort. Het Ruhrgebied in Duitsland. Porto in Portugal. Hebben we straks 150 landen in Europa. Klein en makkelijk onder de duim te houden door de ….EU.
    bereik je toch echt het omgekeerde wat je wilt bereiken

  5. Tim Pietersen

    17 oktober 2017 op 15:35

    observer je kijkt niet FFS! catalonia IS aragon lol kijk maar naar het gebied…….

    het samengaan van aragon (catalonia, kennelijk moet je het bij sommige mensen vaak herhalen….) en castille vormde spanje

    “De EU is een economische samenwerking tussen verschillende landen. Een verbond, waartoe ontevreden leden het recht hebben om het gedrochte te kunnen verlaten.” yeah right………, blijf vooral d66 propaganda herhalen….

    om te voorkomen dat landen door de EUSSR onder de duim worden gehouden dien je als eerste juncker en rode frans te vervangen en de planne tot een europese EUSSR stasi-staat zoals pechtold wil

    “Het is maar zeer de vraag of onafhankelijkheid de wens is van de meerderheid van het volk van Catalunia of slechts van een minderheid.” als je je fakenews van het nos journaal haalt of rtl4 nieuws (of d66 blad) dan is dat inderdaad de vraag …………………… lol

    • Tim, lees jij Spaans? Beheers jij de taal? Ik vraag dit omdat ik graag zou willen weten waaraan jij je mening over dit conflict ontleent?
      Ik spreek wel de taal (VWO diploma).
      Op de dag (weekend) dat het uit de hand liep bij het ingrijpen van de politie, waarbij alles en iedereen in Nederland er schande van spraken, heb ik ook gelezen dat separatisten ook insloegen op opas en kleinkinderen die rondliepen met de Spaanse vlag. En dat toen de politie hardhandig ingreep.
      Maar daar werd hier in de media geen aandacht aan geschonken.

      Het is misplaatst om vanaf 1500 km afstand een uitgesproken mening te hebben over het conflict in Catalunia. De meeste hier laten zich leiden door de sympathie die men historisch koestert voor de FC Barcelona, dat toevallig een bolwerk is van de separatisten. Dit kon je ook merken aan de reacties op Voetbalzone.
      Maar het is verder nergens op gebaseerd.
      Over Baskenland hebben wij hier een andere mening.

      Ik vind Catalanen in het algemeen een stug volk…

      • Vervolg
        Ik vind Catalanen in het algemeen een stug volk dat zichzelf verheven voelt boven de rest van Spanje. Dat is mijn mening.
        Voor de rest denk ik niet te weten wie er wel of geen gelijk heeft daar. Er zijn hier genoeg problemen om onze harsus over te breken.

        Je hebt mijn overigens wel diep gekrenkt met: blijf vooral d66 propaganda herhalen.
        Als er een politicus is waar ik een uitgesproken hekel aan heb dan is het wel A. Pechtold.

        • Geheel mee eens. Ik heb ooit een paar jaar in Catalonie gewoont en ben het helemaal eens met je beschrijving van vele Catalanen, om er “bijzonder arrogant” aan toe te voegen.
          Deze afscheiding slaat nergens op en is schadelijk voor Catalonie en voor geheel Spanje. Bedrijven en banken verlaten Catlonie. Toerisme keldert reeds met 50%. Bovendien beginnen de Balearen nu produkten uit Catalonie te boycotten. Wat ben je dan als Catalaan? Een “stoere vrijheidstrijder” of een “blinde domkop”?

  6. Van Lotje (getikt)

    17 oktober 2017 op 11:56

    Je moet goed zoeken naar kwalitatieve journalistieke uitleg waarom en in welke mate het referendum “illegaal” was. Dan blijkt dat de uiteindelijke posities wel zwart/wit lijken, maar dat de weg daar naar toe erg complex was.

    Ik ken daar mensen vanuit mijn werk – en de sentimenten gaan diep. Toegewijde werknemers, zeer aimabele mensen zullen nooit meer 1 politicus vertrouwen uit Madrid of uit het EU apparaat.

    En uiteindelijk gaat dit om de machtsvraag – of je verleidt mensen om mee te doen met jouw club, of je dwingt mensen daartoe. Junckers woorden hebben weinig verleiding, en bij dwang beland je vroeg of laat in het laten neerknuppelen van je eigen bevolking en arresteren van mensen om politieke redenen. Dat is de EU anno 2017.

  7. Tim Pietersen

    17 oktober 2017 op 09:27

    “==internationalistische krant== Die term kende ik nog niet. Wat moet ik eronder verstaan? Het moet meer zijn dan ‘internationale’.” dumass lol NEE het is inderdaad internationalistische krant wat een mooi literair nederlands woord is voor het amerikaanse woord globalist wat daar veel gebruikt wordt om de heersende macht te beschrijven. jammer dat je dat niet snapt, weer iets wat je gemist hebt

    • Waarom krijg ik nou toch het gevoel hier te maken te hebben met een arrogant iemand. Leg gewoon uit en laat badinerende woorden achterwege. Er is zeker het nodige wat ik mis, maar evengoed is mijn vraag terecht. Joost kan niet zomaar ervan uitgaan dat zijn lezers alles al weten. Uitleg is gewoon nodig. Dan maar wat langere stukken.

      • Tim Pietersen

        18 oktober 2017 op 00:13

        heb net uitgelegd dat ‘internationalistische’ het nederlandse woord is voor globalist………….. (en dus wat anders is dan internationale), probeer anders eerst de fabeltjeskrant of het jeugdjournaal LOL

        • Ach Tim Pietersen, wat ben je toch zelfingenomen. Zoek eens op dat woord en je zult vinden dat het in het Nederlands amper tot niet wordt gebruikt. Het is helemaal geen Nederlands woord en zeker niet in de betekenis die jij er hier aan geeft.

  8. Tim Pietersen

    17 oktober 2017 op 09:27

    omdat beide tegen democratie zijn (net als in nederland) (cijfers liggen in peilingen richting 60%)

    6 @ p van lenth deze typering klopt wel, ze is verwijtend omdat ze ziet dat de huidige houding van de EUSSR tot falen heeft geleid…………. (en zij denkt het beter te kunnen ‘managen’ voor de elite waar ze zich bij voelt horen…..)

    7 weer @ p van lenth het journaal is neocon links wat inhoudt dat het altijd voor de EUSSR kiest (of regime change oorlogen), dus de uitspraak van joost is wel consistent
    “==De EU ziet in de Catalaanse onafhankelijkheidsbeweging een uiting van het ‘populisme’== Ik heb blijkbaar iets gemist?” je hebt wel meer gemist

    “==Ook al zijn de Catalaanse separatisten niet per definitie populisten.== Dus jij (Joost) gelooft wel in het bestaan van populisme/populisten?” populisme is de stem van het volk, iets waar jij kennelijk net als de EUSSR niet in gelooft

    “==internationalistische krant== Die term kende ik nog niet. Wat moet ik eronder…

    • Tim, het is niet zozeer dat ik iets gemist heb. Het is zo dat ik inconsistenties zag in het artikel. Jij ziet die inconsistenties niet. Tsja, wie heeft er nu gelijk, he. Gezien je arrogantie denk ik dat jij gelijk hebt.

      • Tim Pietersen

        18 oktober 2017 op 00:10

        P. , heb reeds uitgelegd dat het geen inconsistenties zijn, maak een betere case dat het wel inconsistenties zijn en overtuig

        • TP. zoals ik elders al aangaf, je bent zelfingenomen en dat betekent dat je zeker weet gelijk te hebben. Een toontje lager zingen zou je goed doen.

  9. Tim Pietersen

    17 oktober 2017 op 09:26

    1 dit alles laat zien dat zowel spanje als de eu anti democratisch zijn, anders had men wel een officieel referendum laten doorgaan met steun om zo tot een goede uitslag te komen
    2 dit is het voorland voor nederland in de EUSSR
    3 mensen in deze comment section snappen niet dat landen zoals catalonie (het vroegere aragon, welke een onafhankelijke staat was ten opzichte van castille) en schotland etc het recht hebben om onafhankelijk te zijn. dat ze vervolgens binnen de EUSSR willen blijven ipv onafhankelijk van een EU of binnen een niet federale EU is nogal dom………..
    4 zowel the SNP, als de IRA en ook de catalaanse beweging zijn semi nep nationalisten omdat ze bereid zijn om vervolgens hun eigen bevolking in de uitverkoop te doen aan de EUSSR, de islam en de massa immigratie

    5 @ cale De meerderheid van de Catalanen zijn VOOR onafhankelijkheid en alleen vanwege tegenwerking vanuit madrid en de EUSSR is er geen officieel bindend referendum gekomen omdat beide tegen…

    • Nee hoor, beste Tim, je zit er naast. Er is geen meerderheid in Catalonie voor onafhankelijkheid. Een meerderheid is tegen. De meeste Spanjaarden zijn tegen omdat een Catalaanse onafhankelijkheid grote nadelige gevolgen zal hebben voor de gehele Spaanse bevolking, hetgeen zich nu al openbaart. Dat politiegeweld was slecht en bovendien ongelooflijk dom. Maar daar blijft het bij. Het gros van de mensen in Spanje zitten niet op dit gezeur te wachten, ze hebben al genoeg problemen. Buiten Spanje weten met name journalisten precies hoe “democratie” in Spanje zou moeten werken. Niet dus. Bovendien is Catalonie nog nooit onafhankelijk geweest en leven ze daar in volledige vrijheid. Ga er eens kijken zou ik zeggen.

      • Misschien was er aanvankelijk geen meerderheid, maar na het overheidsgeweld lijkt dat anders te zijn. Is het soewieso niet beter om zo’n referendum hoe dan ook de ruimte te geven, en wanneer er een meerderheid is voor afscheiding, met de provincie/deelstaat te onderhandelen over (meer of volledige) autonomie?

        • Precies, daarom waren de reacties van Madrid dan ook ongelooflijk arrogant en dom. Catalaanse autonomie had nog een stap verder kunnen gaan. Net als bij de Basken die momenteel ook fiscale autonomie kennen, dat is overigens het enige verschil. Voor de rest was Catalonie al volledig autonoom. Met dit referendum is het daar nu een chaotische puinhoop geworden met als gevolg dat Madrid weer meer macht naar zich toetrekt.

  10. Ik zie problemen met de EU, ik zie problemen met de regering Spanje, ik zie problemen met de media, ik zie problemen met optreden politie rond verkiezingen Catalonie, etcetc.
    Ik zie ook problemen met de verkiezingsuitslag rond de afscheiding van Catalonie.
    Voornamelijk met de cijfers de wij hebben kunnen zien, 90% zegt doei van de nog geen 43% van de stemgerechtigden? We zagen al dat verkiezingen onmogelijk werden gemaakt, doe het gewoon opnieuw want, afscheiding schreeuwen op basis van wat?
    Het is natuurlijk allemaal zo gewoon niet en laat met alle chaos in elk geval nog eens zien wat er mis is met overheden (en media), EU en democratie.

  11. Martien Pennings

    17 oktober 2017 op 01:22

    Moslims zijn óók erg voor afscheiding, want in Catalonië is de coalitie nep-links en islam sterk. Lees “The Islamic Republic of Catalonia” van Soeren Kern. Al uit 2012! http://bit.ly/2xdid6S

  12. Politie geweld is fout. Punt uit. Maar. De meerderheid van de Catalanen waren tegen onafhankelijkheid en omdat het illegaal was verklaard gingen ze niet stemmen. “Vrijheid, democratie en onafhankelijkheid” hoor je Catalaanse politici schreeuwen. Gebaseerd op wat? Catalanen hadden alle vrijheden die elke Spanjaard heeft. Onderwijs, cultuur, etc. alles in het Catalaans. Nu verhuizen oude Catalaanse bedrijven, zoals de bank La Caixa en wijn en champagne (cava) producent Cordoniu, hun administraties buiten Catalonie. Toerisme is met 50% gekelderd. Al die ellende, banen verlies, voor wat nu precies? Vrijheid en democratie? Dat hadden ze al. Het gaat om een politiek machtsspel en de gewone burger is weer eens de klos.

    • Lees deze RT link maar eens:
      https://www.rt.com/news/406872-catalonia-referendum-spain-puigdemont/

  13. ==Typerend voor deze houding is een opiniestuk van Susi Dennison, een stem van het EU machtsapparaat.== Maar uit haar woorden maak ik op dat ze juist de EU verwijten maakt. Dat lijkt me niet te stroken met deze ’typering’ van haar.

    Klaar. 🙂

  14. Met de strekking ben ik het wel eens. Toch wat kritiek en vragen:

    ==onschuldige burgers== Hoezo onschuldig? Dat zie ik niet zo. Die burgers zijn activistisch en die hoor je niet te typeren als onschuldig. Niet dat ze schuldig zijn, maar ook niet onschuldig. Onschuldig zijn zij die er helemaal buiten staan.

    ==De NOS is in Nederland de stem van de macht, en hun opstelling is dus veelzeggend.== En ik maar denken dat je (Joost) de redactie van het journaal eenzijdig links vindt. Dus deze uitspraak snap ik niet. Het is nu niet consistent.

    ==De EU ziet in de Catalaanse onafhankelijkheidsbeweging een uiting van het ‘populisme’== Ik heb blijkbaar iets gemist?

    ==Ook al zijn de Catalaanse separatisten niet per definitie populisten.== Dus jij (Joost) gelooft wel in het bestaan van populisme/populisten?

    ==internationalistische krant== Die term kende ik nog niet. Wat moet ik eronder verstaan? Het moet meer zijn dan ‘internationale’.

    ==Typerend voor deze houding is een…