Kijk, dan pas is een moslim ‘gematigd’

boerkaDoor Hans Moll

Bestaat er een gematigde islam? Volgens de Turkse president Erdogan niet. In het Oxford Centre for Islamic Studies zei hij onlangs dat het onmogelijk is de islam te classificeren als wel of niet gematigd. Als je zou beweren dat er een gematigde islam is, aldus president, zou dat namelijk inhouden dat er ook een niet-gematigde islam bestaat; en er is maar één islam. Van hem mag je ook niet spreken van ‘islamitische terreur’. Er is terreur, zeker, maar die heeft niets te maken met de islam.

Het is een opvatting die door veel moslims wordt gedeeld, gegeven de commentaren op Face Book en Twitter. Bottomline is: mijn geloof en ik hebben niets van doen met wat elders in de wereld in naam van mijn geloof gebeurt en het hele idee van een ‘gematigde islam’ is een Westers hersenspinsel.

Wat betreft islamitische terreur, als mensen zeggen dat zij in naam van Allah en verwijzend naar de Koran, vrouwen verkrachten en tegenstanders onthoofden, wie zijn wij om te zeggen dat dat niet islamitisch is? En moslims kunnen nog zo hard roepen dat ze het etiket ‘gematigd’ afwijzen, wij, niet-moslims bepalen zelf wel of we dat etiket willen gebruiken of niet.

Eerlijk gezegd is de gematigde islam een vorm van islam die we nog niet kennen. Allereerst is dat een islam, die net als in het Joden- en Christendom, zegt dat hun Heilige Schrift is gemaakt door mensen. Voor ons westerlingen is dat een voor de hand liggend uitgangspunt. We kunnen ons niet voorstellen dat een op het oog redelijke moslim echt kan geloven dat Allah, middels de analfabete Mohammed, de Koran heeft geschreven. Toch geloven veel moslims daar ‘heilig’ in.

Wie gelooft dat de Koran – een boek vol tegenstrijdigheden – door God is geschreven, heeft een probleem in het Westen. Iedereen mag geloven wat hij wil. Zo zijn er mensen die geloven dat je karakter wordt gevormd door sterrenbeelden of dat de wereld is geschapen door God. Maar verwacht niet dat die gelovigen serieus worden genomen.

Ik neem christenen serieus die aan Bijbelvorsing doen. Wanneer is een tekst uit het Aramees vertaald in het Grieks, waar komen die teksten vandaan, waarom is een tekst wel of niet apocrief, dat vind ik allemaal interessante, filologische en theologische vragen.

Moslims die zo naar de Koran kijken, kunnen op mijn aandacht en respect rekenen. En passant denk ik dat wie zo naar de Koran kijkt tevens aan de historiciteit van Mohammed zal twijfelen, maar dat is van ondergeschikt belang.

Wat ook niet zo gematigd klinkt, is de ‘insh-Allah’-uitroep. In het Nederlands kennen we nog de ouderwetse uitspraak ‘Deo Volente’, vaak gebezigd bij het afscheid als de hoop wordt uitgesproken elkaar weer te zien: ‘zo God het wil’. Alsof het God interesseert of je iemand wel of niet ontmoet.

Dat isnh-Allah denken heeft een bedenkelijk morele kant. Als iemand sterft zou dat altijd de wens van Allah zijn. Immers, alles wat er gebeurt, vindt plaats omdat Hij dat wil. Zo kan de moordenaar zichzelf altijd wijsmaken dat hij een instrument is in de handen van Allah. Want iemands dood staat al bij zijn geboorte vast.

Die mentaliteit pleit mensen goeddeels vrij van individuele schuld. Wat gebeurt dat stond te gebeuren. Het Westen heeft deze houding ook gekend. We spreken niet voor niets van de Donkere Middeleeuwen. Een tijd die veel moslims nog achter zich moeten zien te laten.

Zo gauw een moslim zegt dat niet alles wat op de wereld gebeurt noodzakelijkerwijs Gods wil toont, kan er een eigentijds gesprek beginnen. Bijvoorbeeld over de vraag wat dan in vredesnaam de wil van God is en hoe we die ooit kunnen weten.

Een ander punt van al dan niet gematigd zijn, betreft seks. Waar veel moslims niet aan willen, is het recht op overspel van de vrouw. Als de man dat recht heeft, dan de vrouw ook. Daarover valt niet te marchanderen. Mag een man vier vrouwen gelijktijdig de zijne noemen, dan mag een vrouw mutatis mutandis dat ook. De moslim die zegt dat een man wel vier vrouwen mag hebben, maar een vrouw niet vier mannen, is niet gematigd. Over het slaan van een vrouw wil ik het niet eens hebben net zomin als over de ongelijkwaardigheid van homoseksuelen.

Toegegeven, het zal even duren voordat een moslim zegt, de Koran is mensenwerk, een vrouw is gelijkwaardig aan een man en de almacht van Allah staat ter discussie. Maar tot die tijd behoud ik mij het recht voor van gematigde en niet-gematigde moslims te spreken.

Je kan natuurlijk, om van alle gedoe over gematigd of niet af te zijn, zeggen: een extremistische moslim slaat je hoofd er af, een gematigde moslim heeft dat nog niet gedaan.

Print Friendly
facebooktwittergoogle_pluslinkedin

12 gedachten over “Kijk, dan pas is een moslim ‘gematigd’”

  1. Ik denk dat moslims bovenal pislink zijn dat hun olie, welvaart en toekomst worden gestolen, hun kinderen vermoord, verminkt etc. maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten. :)

    Wie zaait zal oogsten volgens Nederlands model

    Nee, het verhaal draait om olie en de controle daarvan. Religie is slechts een middel om achter te schuilen. Je kunt als machthebber de religieuze dwazen het vieze werk laten opknappen en je handen in onschuld wassen. Verdeel en heers.

    Zonder olie zou het westen economisch en sociaal volledig inklappen. We zouden weer grote gezinnen moeten stichten omdat we te weinig energie hebben om de economie draaiende te houden begrijpt u ‘m?

    Dus als u religieus bent, dank uw god dan op uw blote knieën dat er maar genoeg religieuze dwazen zijn in de toelomst om onze oliestroom op gang te houden.

    1. De moslims die hier wonen hebben geen olie, en die wordt dus ook niet van hen gestolen. Hun kinderen worden niet gedood maar krijgen subsidie, dus dat is ook geen reden voor woede.

      De moslims die wel olie hebben, worden gebruikelijk (en als ze netjes in dollars afrekenen) ook al niet gedood en voor die olie netje betaald. Zelf doet men er daar weinig mee, zie bijvoorbeeld Iran dat voor geraffineerde olie van import afhankelijk is.

      Blijft de massamoord op de ‘gewone man’ daar, maar daarvoor moet men bij de daders zijn, en dat zijn vaker wel dan niet moslims (hoewel niet moslims ook naarstig meedoen, en in ieder geval ook ‘aanzetten tot’).

      Ik ben niet religieus maar was ik dat wel, dan nog zou ik god niet op mijn blote knieën danken voor religieuze dwazen die de oliestroom op gang houden, tenzij die toevallig voor Shell ed werken. En voor Shell ga ik trouwens ook niet op de blote knieën, want die betaal ik daar gewoon voor.

      1. Beste Caroline,

        Vooralsnog zie ik hier geen moslims met kromzwaarden rondrennen en de enkelen die dat zullen doen doen dat met toestemming en/of opdracht van de welbekende geheime diensten.

        U kunt kwaad worden dat kansloze moslims hier de boel op komen vreten en dat religieuze dwazen gerecruteerd worden om de Nederlandse bevolking angst aan te jagen maar dat is nu precies de bedoeling. Zo heeft u er wat minder moeite mee als onze elites genocides plegen omwege de zo felbegeerde olie.

        Massa immigratie van moslims heeft een doel juffrouw. Thesis, antithesis, synthesis.

        1. Zeg ik iets dergelijks? Nee, dus doe dan niet alsof ik dat zei, jongeman.

  2. Zijn het wel echte moslims? Want volgens president Obama en de Nederlandse topambtenaar Geerts heeft Jihad niets met de islam te maken.

    Bij twijfel, doe de eendentest en je weet het: als het kwaakt als een eend …..
    http://likud.nl/2014/10/isis-en-de-eendentest/

    1. Ja ja, gemaskerde moslims met handschoenen aan bij 40 graden celsius in de woestijn omdat u niet mag weten dat deze “kuch kuch” moslims van het kaukasische soort zijn en om kunnen gaan met US military equipment dat daar bij toeval voorhanden was.

      Enig idee wanneer al qaeda, isis, boko haram etc. etc. de “kuch kuch” aartsvijand Israel zullen aanvallen? Iets in mij zegt dat het om de pijpleidingen en olie gaat.

      Hoe ging die leus ook alweer? By way of deception thou shalt do war. . :)

  3. Goed artikel. Vooral dat hier enkele consequenties van hun niet-deïstisch godsbeeld naar voren word gebracht.

    De op dit punt nog donkere middeleeuwen moeten door vele moslims (ook met hoge opleidingen) inderdaad nog worden achtergelaten.

  4. Het atheïstische equivalent van Deo Volente is het al bijna even archaïsche ‘wind en weder dienende’ wat betekent: als er niets tussenkomt.
    Het is een heel wat positievere benadering dan Inshallah, namelijk de persoonlijke inspanning die tegengehouden kan worden door onvoorziene omstandigheden. Anders dus, dan ‘deo volente/inshallah’ waarin een soort hulpeloosheid en machteloosheid klinkt en wat gebruikt wordt om persoonlijk falen goed te praten.

    1. @D.G. Neree ter completering (geen verwijt dus)
      https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/ijs-eis-en-weder-dienende
      Wat is juist: eis en weder dienende of ijs en weder dienende?
      IJs en weder dienende is juist. Het betekent namelijk: ‘als ijs en weer dienen’, oftewel ‘als de (weers)omstandigheden meewerken’. In deze uitdrukking wordt dienen gebruikt in de betekenis ‘geschikt, gunstig zijn (voor iets)’. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) schreef in 1911 het volgende over de uitdrukking: “IJs en weder dienende is het vaste voorbehoud waaronder men hardrijderijen op schaatsen enz. uitschrijft.”
      De betekenis is sindsdien breder geworden: ‘als alles goed is, meezit, blijft zoals het is’, zoals in ‘IJs en weder dienende zitten wij volgende week prinsheerlijk in Parijs.’
      IJs en weder dienende komt met een lange ij al eeuwenlang voor in het Nederlands.

      http://www.tekstportaal.nl/tekstportaal-eigen-aardigheden-waarom-is-het-ijs-en-weder-dienende/
      Men zei vroeger ook ‘wind en weder dienende’, maar die uitdrukking komt minder vaak voor.

  5. gnor, dank voor de toelichting. Ik kende alleen de variatie met ‘wind’. Misschien komt dat uit de scheepvaart, waar men afhankelijk was van de windrichting.

Reacties zijn gesloten.