Door Joost Niemöller
We keken vannacht naar een merkwaardig spektakel. Het leek in eerste instantie op een klassieke militaire coup. De vergelijking met Egypte werd al snel getrokken. Maar, zoals Afshin Ellian zojuist uiteenzette op de website van Elsevier: Dit leek helemaal nergens op. Het was op zijn hoogst een wanhoopspoging. En het is vooral een uitgelezen moment voor Erdogan om zijn dictatorschap nog steviger te vestigen. En dus zijn islamiseringsagenda verder door te voeren.
Bij een coup dien je gelijk de regeringstop vast te zetten, en middels een overmaat aan militaire aanwezigheid de bevolking in eerste instantie te weerhouden om in opstand te komen. Ook moeten de media direct in handen worden genomen. Maar van dit alles gebeurde maar een beetje.
Een vreemde rol werd ook gespeeld door CNN. Al vrij snel verscheen er een vrouwelijke commentator van CNN in beeld, die gestationeerd was in het Pentagon. Zij deelde mee dat de Amerikaanse regering niet aan de kant van de coupplegers stond, maar dat de ‘democratie’ en dus Erdogan moest zegevieren. Andere commentaren maakten daar weer kanttekeningen bij, maar die bevonden zich niet in het Pentagon. Het leek alsof CNN voorinformatie had. Of althans: dat werd gesuggereerd. Zowel CNN Turkije als Al Jazeera, zenders met een breed bereik in het Midden Oosten en in Turkije, bleven pro-Erdogan berichtgeving verspreiden. Met name bij Al Jazeera (een in Qatar gevestigde zender, en dus bevriend met het Erdogan bewind) werd van het begin af aan herhaald dat er geen sprake was van een coup, maar slechts van een beperkte militaire opstand. De eerste beelden van Erdogan die de bevolking opriep de straat op te gaan, werden ook uitgezonden door CNN Turkije. Er liep duidelijk een lijntje van Erdogan naar CNN. Op dat moment was de staatszender op zwart. Dit zou overigens maar korte tijd het geval zijn.
Er verscheen ook het bericht dat de sociale media in Turkije waren plat gelegd. Of dit ook daadwerkelijke gebeurde, of slechts op een bepaald niveau werd niet duidelijk, want via de sociale media bleven berichten het land uit komen.
In eerste instantie leek het wel degelijk op een coup: ‘militaire politie’ had twee bruggen afgezet in Istanbul, werd gemeld via Twitter. Er reden tanks over de snelwegen. Straaljagers vlogen laag over Ankara. Daar verscheen ook bewegend beeld van via de sociale media. Indrukwekkend. Een soort duikvlucht met veel herrie. Dan is iedereen wel wakker. Maar wat was het doel van dit lage overvliegen, behalve imponeren? Er zou geschoten worden in Ankara. Geschoten door wie? Op wie? Alles bleef onduidelijk.
Uit daarop volgende beelden, bleek al snel dat de bezetting van die brug in Istanbul niet veel voorstelde. Er stonden slechts twee vrachtwagens dwars op één rijbaan. Via de andere rijbaan werd verkeer toegelaten. Een klein rijtje soldaten stond voor de vrachtwagens. Dat beeld van die armzalige twee vrachtwagens op de brug die slechts één rijbaan hadden afgesloten, werd ook uitgezonden door het pro-Erodgan kanaal CNN Turkije.
Er verscheen ook een klein rijtje soldaten op het Taksim plein. Hier en daar reed een verdwaalde tank door de straten van Istanbul. Was dit wel een coup? Was dit niet eerder een treurige poging tot een coup, of een in scene gezette coup? Was het niet zo dat een klein groepje soldaten was opgezet iets te doen dat al snel tot mislukking gedoemd was?
Er kwam ook beeld van twee tanks die voor het Atatürk vliegveld in Istanbul stonden. Er werd daarmee gesuggereerd dat het hoofdvliegveld in handen zou zijn van de coupplegers. Maar met twee tanks? Konden de mogelijke coupplegers niet weerhouden dat hun beperkte mogelijkheden werden gefilmd? Wie zaten er eigenlijk in die tanks? De beelden van die twee tanks werden uitgezonden door NTV, de pro-Erodgan zender.
Die beelden vertelden de bevolking een duidelijk verhaal: Voor deze zogenaamde militaire coup hoeven we niet bang te zijn.
Wel werd de luchthaven in Istanbul gesloten. Ineens zond CNN beelden uit van een massa mensen die bij wijze van protest het vliegveld hadden bezet. Ze droegen Turkse vlaggen. Het maakte een georganiseerde indruk. Een man was op een tank geklommen, met naast hem een gemaskeerde militair. Zij stonden duidelijk in scene gezet te juichen. De Amerikaanse CNN zender leek in verwarring over wie deze mensen waren. Een CNN verslaggever ter plekke zei mensen gesproken te hebben daar, die zeiden dat dit een protest was tegen Erdogan. Dat bleek even later duidelijk een set up te zijn.
Er kwam het bericht dat de noodtoestand was afgekondigd. Maar het was inmiddels duidelijk, door al die mensen op straat, dat deze ‘noodtoestand’ niet gehandhaafd werd. Ook kwam het bericht binnen dat het parlement, toen in noodvergadering bijeen, werd gebombardeerd. De logica daarvan viel niet te achterhalen. De ‘coupplegers’ zouden nagelaten hebben om Erdogan en de zijnen gevangen gezet te hebben, maar bombardeerden wel het symbool van de democratie, het parlement? Ook verschenen er beelden van een helikopter die demonstranten op een brug zou beschieten. Ook de logica daarvan werd niet duidelijk, tenzij die ‘demonstranten’ knokploegen waren van Erdogan die de militairen op de brug wilden belagen.
De merendeels jonge ‘coup-plegende’ soldaten verklaarden dat ze hadden gedacht betrokken te zijn bij een oefening:
There are repeated claims that the young soldiers who took part in the botched putsch thought they were on exercises.
NTV television has shown footage of a Turkish colonel and other soldiers being taken into custody at military headquarters.
The video shows them being hand-searched by special forces police, their hands behind their heads. Some are later seen kneeling on the ground, their hands still held behind their heads.
According to Hurriyet newspaper’s online edition, some of the privates who were detained told interrogators they were not aware that they were part of a coup attempt. They had been told by commanders they were taking part in military maneuvers. Some said they understood that it was a coup attempt when they saw civilians climb on tanks.
Toen bleek het meest merkwaardige van de hele avond. Hoewel het vliegveld van Istanbul gesloten zou zijn, er tanks voor stonden van de coupplegers, er een mensenmassa op de been was gebracht, die naar eigen zeggen de opstand steunde, bleek via Flighradar24 dat het regeringstoestel van Erdogan onderweg was naar Istanbul! En dat bleek te kloppen. Erdogan moest geweten hebben dat hij geen enkel risico liep. (Nu, misschien nog enige, gezien de paar rondjes die het toestel eerst nog draaide.) Hij landde in Istanbul. Zijn vlucht was zichtbaar op Flightradar24, en dus ook voor de ‘coup-plegende’ straaljagers. Maar er werd hem geen strobreed in de weg gelegd. Hij landde, hield zijn persconferentie, uitgezonden door NTV, maakt totaal geen aangeslagen indruk, en liet weten dat het leger gezuiverd zou moeten worden.
Waarom landde Erdogan in Istanbul? Liep hij echt zo’n groot risico? Nee, hij wist dat hij de situatie helemaal naar zijn hand had gezet. Het was een nep-coup, gepleegd door enkele ongevaarlijke soldaten die erin geluisd waren.
Ongeveer op dat moment begonnen de lynchpartijen en de martelingen van de ‘coup-plegende’ soldaten. Verschrikkelijke beelden verschenen op de sociale media, maar niet via de officiële tv kanalen.
Het regime kondigde de volgende dag aan te overwegen de doodstraf in te voeren.
Er werden duizenden rechters ontslagen.
Gülen werd. zonder enig bewijs, door het Erdogan regime onmiddellijk aangewezen als de aanstichter achter de ‘coup.’
De VS biedt Erdogan hulp aan.
Dit alles was duidelijk voorbereid.
En nee, Ahmed Marcouch, de democratie heeft niet gezegevierd. Het omgekeerde van de democratie; de islamisering.
18 juli 2016 op 14:42
De arrestaties lijken weinig verband te houden met de coup.
Deskundigen vinden de coup uitermate knullig.
Dit kunnen aanwijzingen zijn dat de coup inderdaad een opzetje van Erdogan was. Dat hij een aantal hoge officieren in vertrouwen heeft genomen en de actie zelf als oefening aan het voetvolk werd verkocht.
En ik ben geen aluhoedje (zo geloof ik niet in de complottheorie-en die de ronde doen over 9/11: de alternatieven geven steeds onmogelijke scenario’s).
18 juli 2016 op 10:50
Erdogan heeft deze coup gepleegd in naam van zijn schijn democratie. Alles wijst er op. De EU en Amerika moeten Turkije uit de NAVO schoppen en alle onderhandelingen stopzetten. Erdogan aanhangers in Europa moeten voor een keuze gesteld worden. Het is hier of daar. Het is of of en niet meer en en.
18 juli 2016 op 00:03
Looking back at the failed Turkish coup, one question that nobody has been able to answer is why, if the coup was indeed a serious attempt at government overthrow, did the organizers not do the first thing that military coups have done since time immemorial: either capture, or simply eliminate the existing ruler, the vacationing president Erdogan?
The following brief story will only add to the confusion (or maybe not).
As Reuters reports, at the height of the attempt to overthrow Turkish President Tayyip Erdogan, the rebel pilots of two F-16 fighter jets had Erdogan’s plane in their sights. And yet he was able to fly on.
http://zerohedge.com/news/2016-07-17/why-they-didnt-fire-mystery-coup-pilots-had-erdogans-plane-their-sights-and-did-noth
17 juli 2016 op 21:57
Binnen een paar uur waren er 1500 militairen gearresteerd. Dat vond ik opmerkelijk. Hoe arresteer je gewapende militairen? Door politieagenten die minder zwaar bewapend zijn dan de soldaten? Door andere militairen? En zo snel! Daar klopt iets niet.
17 juli 2016 op 16:45
Gewoon een kwestie van WAAR nemen.
Net zoals bij de aanslag in Nice:
https://www.youtube.com/watch?v=XhAt7yRVltQ
17 juli 2016 op 13:23
Ik acht het niet uitgesloten dat Erdogan voor de z.g.n. coup verantwoordelijk is, waarom? de hoogste militaire staf deed er niet aan mee, dat zouden weleens zijn marionetten kunnen zijn, als die wel mee hadden gewerkt dan zou Erdogan ze nu moeten arresteren, om een z.g.n. militaire oefening heb je die hoogste bazen niet nodig.
17 juli 2016 op 09:48
Hoe is ’t toch mogelijk dat mensen dit niet zien? Dat mensen nog steeds geloven wat “hun” politici roepen (zoals nu ook o.a. Koenders weer), zelfs nádat ze compleet uitgekleed worden door deze zelfde politici? Dit soort “coups” zijn zo doorzichtig dat zelfs een kind er doorheen kan prikken… en toch valt het meerendeel van de mensen elke keer weer in dit soort trucs.
.
Heel negatief gezegd misschien, maar moeten we nu echt allemaal naar de maan voordat er iemand op staat en zegt waar het op slaat? Moeten we nu echt naar een (burger)oorlog voordat er iemand de échte probleemgevallen aan wijst (o.a. onze politici dus)? En zelfs dan, met een burgeroorlog, geloof ik steeds minder dat het goed komt. Want uiteindelijk heb je alleen jezelf er maar mee, want mensen leren het nooit. Nu niet. En nooit niet. En dat beangstigd me nog meer dan zo’n druiloor als Erdogan. Want als mensen niet wakker worden, dan eindig je als mensheid uiteindelijk gewoon in de goot.
17 juli 2016 op 08:19
Rusland&China (Economische oorlog zal na alle waarschijnlijkheid niet afdoende zijn die twee grootmachten op de knieen te krijgen), Israel vanuit Syrie binnenvallen om het te bezetten vanwege hun Twee-Staten-Constructie. Gulen En Erdogan. Beide Freemasons en acteurs, goed in scene gezet en het gros van de bevolking in het Westen moet nu weten dat hij als triomfant over de rode Eu-loper zal worden binnengehaald als de sterke leider, dat laat niet zo heel erg lang meer op zich wachten. Ze hebben de burgers in het Westen laten instemmen met Erdogan als Turkse (Eu) dictator, maar Assad is een slechte dictator, ondanks dat hij democratisch is verkozen, mag je hem wel omverwerpen, maar Erdogan niet, nee die niet.
17 juli 2016 op 08:16
De Turken hebben onlangs -vanwege economische sancties- hun excuses aangeboden aan de Russen, daarmee is niet gezegd dat de Russen en Turken (van oudsher aartsvijanden) vrienden zijn geworden. Het is na mijn idee een in scene gezette staatscoup. Als het steeds meer Islamitische Turkije van Erdogan lid zal worden van de Eu, zal de politieke koers die de Eu nu volgt, hem en zijn bondgenoot Merkel heel goed uitkomen om de Eu een onderdeel te laten uitmaken van het Neo-Ottomaanse-Rijk. En als de V.S. Clinton als president krijgt, stevenen we af op een derde wereldoorlog. Dan zal Rusland moeten optreden om hun zuidelijke slaven op de Balkan en wellicht ook Griekenland te beschermen. Ik verwacht nog deze zomer dat Erdogan woest om zich heen zal slaan. Rusland zal uiteindelijk Istanbul bezetten en het opnieuw omdopen tot Constantinopel. Erdogan zal het grootste gedeelte van zijn volk opofferen en ze overgeven aan de dood. De V.S, Eu/Navo en de V.N. zullen nog tijdens hun oorlog met…
17 juli 2016 op 08:01
98,4% van Turkije behoort tot de club van onderworpenen: Turkije =theocratie
17 juli 2016 op 02:59
Helemaal eens met Joost.
.
Het is met dit soort zaken altijd moeilijk te zeggen wat er nou precies is gebeurd, maar dit heeft inderdaad alle schijn van een valse vlag operatie.
.
De slimste manier voor Erdogan om een coup in scene te zetten is om een kleine groep militaire tegenstanders het idee te geven dat er een massale coup gaat plaatsvinden en dat zij daar in mee kunnen doen.
.
Als deze kleine groep dan op het afgesproken moment in actie komt blijkt al snel dat zij alleen staan en verraden zijn, er rest hen dan weinig anders dan snelle overgave.
.
Erdogan kan de held uithangen en zijn ‘zuiveringen’ ongestoord uitvoeren.
.
Daar lijkt dit op.
17 juli 2016 op 18:41
Joost zit meestal aardig goed met de vinger op de zere plekken leggen…
17 juli 2016 op 00:36
Ook deze analist komt tot de conclusie dat het in scene is gezet: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/2.45521?eid=1.2715941
17 juli 2016 op 00:37
Ah, ik zie nu dat ik daar kwam via hier.
16 juli 2016 op 23:00
Een andere mogelijkheid is dat de Gulen-aanhangers in het leger, de Kemal-aanhangers hebben verleid samen een coup te plegen. Vervolgens hebben de Gulen-aanhangers op het moment supreme de Kemalisten laten stikken.
Dit alles is natuurlijk door Gulen en Erdogan samen bedacht. Het feit dat Erdogan er zo de nadruk op legt dat Gulen erachter zit, vond ik opmerkelijk. Het is dus zowel waar als onwaar.
17 juli 2016 op 23:55
Dat lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien het nu de Gulen-aanhangers zijn die als de schuldigen worden aangewezen en nu massaal vervolgd worden.
16 juli 2016 op 22:57
Ik ben verbaasd. Politiek is zelden zo intelligent. Anderzijds brengt zelfs msm twijfel over de Turkse koep. http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/2.45521?eid=1.2715941
16 juli 2016 op 22:10
Een plausibel, het onderzoeken waard, scenario: Ja, er zijn onder de militairen die best in zijn voor een coup. Maar er is onvoldoende draagvlak. Erdogan weet van de hoed en de rand en laat infiltreren door o.a. een kolonel of nog hoger die zich opwerpt als leider. Op zeker moment laat deze de code rondzingen dat het zover is. Deel van het plan is dat Erdogan et.al. meteen gevangen genomen zullen worden en nog zo wat strategische voorwaarden. De coup begint, maar diverse beloften zoals dat Erdogan gevangen genomen zal worden, worden niet uitgevoerd. En met een paar simpele ingrepen is de macht weer terug bij Erdogan, voor het oog van de wereld dan, want de macht was nooit echt weg.
16 juli 2016 op 22:00
In hoeverre bestaat er een verband tussen dit en de demonstratie op 23 december 2013 om half acht ‘savonds in de Istiklal Cadessi straat te Istanboel?
16 juli 2016 op 20:38
Een self-coup is helemaal miet uitzonderlijk.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Self-coup
16 juli 2016 op 19:22
Ook vreemd: Erdogan ontslaat direct 2.745 rechters. Zijn die allemaal bij de coup betrokken geweest? Onmogelijk dat dit nu al onderzocht zou zijn. Erdogan misbruikt de situatie heel duidelijk.
16 juli 2016 op 22:51
Ik heb live meegekeken. Ik vond het al zo verdacht dat met de dageraad het leger zich gewonnen gaf. Alsof het uit een Disney-film kwam. Geen één leger zou zoiets doen. Bovendien vond ik de reacties van figuren zoals Merkel, Juncker en Obama zeer ongepast. Alsof de Turken een regering moeten accepteren die zich als een dictatuur gedraagt. Dit kwam Erdogan té goed uit. In Turkije werkte het gewoonweg anders, maar ja, de macht van de seculieren lijkt me nu definitief uitgeschakeld. We moeten dat land gewoon weer het Ottomaanse Rijk gaan noemen en het ook zo behandelen: Uit de NAVO, Erdogan afzetten en er een failed state van maken, net zoals dit met Irak en Syrië ook al is gebeurd.
17 juli 2016 op 06:14
In ‘rechtse’ blogs lees je vaak dat we de dictators als Khadaffi, Moebarak en Hoessein hadden moeten laten zitten. Dat ‘ze’ daar een dictator nodig hebben en dat dat veel chaos had voorkomen. Moeten ‘we’ Erdogan ook maar accepteren als dictator?
Ik heb twijfel: het land is immers NAVO-lid en wil vrij reizen door Europa.
17 juli 2016 op 10:38
Khadaffi (gratis educatie, gratis medische zorg, gratis woning voor gezinstarters) en Hoessein (Christenen waren redelijk veilig) hebben zeker bewezen dat ze beter in staat waren hun bevolking te beschermen dan nadat het westen er “democratie en vrijheid” heeft gebracht met honderdduizenden doden. Het probleem met Turkije is dat het aan Europa grenst met een EU die haar grenzen niet wil beschermen. Dus zodra het in Turkije (nog meer) mis gaat, heeft dat direct effect op de EU.
Wat de EU dringend nodig heeft is een goed en duidelijk buitenland beleid. Erdogan is geheel onbetrouwbaar, dus moet de EU zelf actie ondernemen, zoals grenzen sluiten. Maar ja, we zijn overgeleverd aan een stelletje idiote fanatici met die krankzinnige Mogherini (en Juncker en Merkel en Hollande en Rutte) als koplopers.
17 juli 2016 op 18:32
van deze verrotte leiders moeten we zo snel mogelijk af Cale, en dan zal er orde op zaken gesteld moeten worden, en ook dat zal snel moeten, anders kan het te laat zijn…
17 juli 2016 op 13:31
Allereerst dit Arjen Libie, Egypte en Irak zaten niet in de wachtkamer van de EU maar we moeten Erdogan zeker niet accepteren het is een charlatan die Europa manipuleerdt met hun vluchtelingen probleem.
17 juli 2016 op 13:35
@arjen “Moeten ‘we’ Erdogan ook maar accepteren als dictator?”
.
Dat vind ik wel een goeie vraag. Ik ben van mening dat het westen zich niet moet bemoeien met wat in turkije gebeurt, laat ze dat zelf uitzoeken. Ik vind sowieso wel dat de dubbele paspoorten per direct afgeschaft moeten worden, laat maar zien waar je voor kiest. Zeker zolang erdogan aan de macht is moet niet vrij naar Europa gereisd kunnen worden en moet turkije uit de navo. Verder moet het westen turkije zoveel mogelijk links laten liggen, we moeten maar weer eens aan onszelf gaan denken en al die valse sentimenten naast ons neerleggen want kijk wat we ervoor teruggekregen hebben, als de nederturken over ons land en onze leider spreken dan hebben ze het over turkije en erdogan. Dan te bedenken dat we ook nog jaren lang op kosten van de NL belastingbetaler de turken hebben geholpen met afweergeschut, en wat krijg je ervoor terug, turken die met turkse vlaggen door Nederlandse straten god is groot scanderen.
17 juli 2016 op 13:44
“Ik vind sowieso wel dat de dubbele paspoorten per direct afgeschaft moeten worden, laat maar zien waar je voor kiest.”
.
Het is natuurlijk te krankzinnig voor woorden dat met ons land en onze leider turkije en erdogan bedoeld wordt en dat die mensen tegelijkertijd hier stemrecht hebben. Dat is echt levensgevaarlijk, het begint steeds duidelijker te worden wat een ramp de politiek gecreëerd heeft, en creëert want deze mensen worden nog steeds als zielig en als slachtoffer geportretteerd en de autochtoon als racistische fascistische intolerante xenofoob. Misschien een lichtpuntje, de kamer heeft nu wel negatief gereageerd over het optreden van de nederturken, misschien dat ze een keer wakker worden maar het kan ook enkel voor de vorm gezegd zijn en met de aankomende verkiezingen te maken hebben en zijn ze het morgen alweer vergeten.
.
De tijd zal het leren.
18 juli 2016 op 09:18
Ja, ‘zettende Criticus’, dat land uit de NAVO, en wel heel rap. Want dit lijkt me veel te veel op de Rijksdagbrand!
Goodgoan: Gait H.M. Leferink
16 juli 2016 op 19:10
Lijkt me hoogst speculatief.
Wat ik me wel afvroeg: stel de coup was geslaagd. Men wilde de democratie herstellen: zouden die militairen dan nieuwe verkiezingen uitschrijven? Met de kans dat Erdogans partij weer een meerderheid krijgt?
Of bestaat er een militaire democratie zonder verkiezingen?
16 juli 2016 op 20:36
Je kunt je beter afvragen of er een moslimdemocratie kan bestaan.
17 juli 2016 op 18:28
dat is denk ik de betere vraag Koos!
16 juli 2016 op 18:34
Om eerlijk te zijn interesseert het me geen ene moer wat turken in turkije uitvreten, dat moeten ze zelf weten, zolang turkije maar geen lid wordt van de EU.
.
Over de EU gesproken; de turken die in NL geboren en woonachtig zijn, de NL nationaliteit hebben maar ook de turkse, tijdens de demo in rotterdam spraken ze over hun land en leider en daarmee doelde ze niet op NL en Willy maar op turkije en erdogan. Is dat het nationalistische kankergezwel in Europa waar timmerfrans het onlangs in zijn tranentrekker over had?
.
Nee hè, voor het turks nationalisme van de in NL geboren en woonachtige turken moeten we diep respect hebben. Maar die Nederlanders wiens genen al tig generaties op dit stukje wereld aanwezig zijn en hardop durven uit te spreken trots op NL en de cultuur te zijn en daarom dat zo willen houden door bv de soevereiniteit niet op te geven, dat is het kankergezwel waar timmerhond op doelde.
.
“Onze” leiders (verraders) zijn heel fout bezig, dat moet veranderen!!
16 juli 2016 op 19:47
@Dick. Geheel mee eens!
17 juli 2016 op 18:27
Dick, er word al heel lang met 2 maten gemeten, is je dat nog niet opgevallen?
16 juli 2016 op 18:23
zou echt wel waar kunnen zijn dat Erdogan er achter zat.
er zijn gekken die de joden de schuld geven maar dat is helaas altijd zo,bij gekken.
de islamisering zet al maar door,ook hier en we weten niet wanneer het stopt.
in Engeland is het ook al lang aan de gang.
zelfs met zo iets
http://www.breitbart.com/london/2016/07/13/leaflets-calling-islamic-ban-dogs-distributed-manchester/
16 juli 2016 op 18:05
Een coup inderdaad tegen de restanten van het leger en de rechters die Erdogan in de weg stonden. Waarschijnlijk is alleen oorzaak en gevolg suggestief omgedraaid want uiteraard kwamen bepaalde militairen en andere anti-Erdogan elementen in verzet toen ze één voor één gepakt cq gedood werden. Het was een wanhopige “tegen-coup” die je misschien nog zag. Niemand kan de reconstructie doen hoe het precies begon dus “who cares”.
Inderdaad, bizar slechte coup als je wacht tot de president ergens veilig zit. Dat doe je natuurlijk wel als je het geweld even af wilt wachten. Het betekent ook dat de F-16’s niet betrokken zijn geweest bij de anti-coup maar bij Erdogan’s coup.
Het kan trouwens best zijn dat het een preëmptieve coup was, dat Ergodan bang was dat er eentje zou komen. Maar het niet af ging lopen wachten. En inderdaad de feiten suggereren dat de “coupplegers” zelf verrast waren dat er ze een coup deden!
16 juli 2016 op 18:00
Erdogan is nooit gekozen tot nieuwe sultan tyran, hij heeft geen meerderheid in het parlement.
Net als Hitler voor de rijksdagbrand, pas daarna toen naar aanleiding hiervan de communisten verwijderd warenhuis uit het parlement ontstond er een meerderheid voor de nazis.
Erdogan zal nu hetzelfde cenario volgen en de oppositie oa de Kurden uit het parlement verwijderen, dan heeft hij een meerderheid , precies op dezelfde wijze verkregen als Hitler.
Een islamofascist waardig dus.
17 juli 2016 op 18:25
dat zou zomaar kunnen gebeuren, ik zou er niet van opkijken.
16 juli 2016 op 17:53
De times oF Israël schrijft vandaag iets identieks, ondank dat de regering tegen de coup is.
16 juli 2016 op 17:35
De militairen die weten dat het nep was moeten natuurlijk dood.
En het parlement is alvast weg, net als de Reichstag destijds.
17 juli 2016 op 18:23
die vergelijking met de Reichstag heb ik ook al van een Turkse Nederlander gehoord, en is wel frappant te noemen…
16 juli 2016 op 17:07
Als we in de MSM geen voorbeelden van vergelijkbare analyse gaan tegenkomen, dan zegt dat veel over de naïviteit van onze journaille.
16 juli 2016 op 17:05
Erdogan voert “order 66 uit” - Star Wars: https://youtu.be/k4L_S9K-BkQ
16 juli 2016 op 17:00
Een ding staat vast, (regerings)leiders maken beslissingen en kijken dan niet op een leven meer of minder. ‘Ga de straat op’ (slim en smerig) of ‘Steun deze coup’, het werd weer uitgevochten over de rug van het klootjesvolk. Dat Erdogan nu doorpakt, met mogelijk zelfs de doodstraf ..tsss. Benieuwd wanneer de EU weer een nieuw lid welkom heet.
Aan beide kanten was het trouwens vol erop. Of de coup nu stiekum bekend was en de coupplegers gefopt werden of niet. Ik heb beelden gezien van hoe een tank over mensen heenwalst -als overtuigd couppleger en als overtuigd Erdoaanhanger is het niet moeilijk om dan tot zulke excessen te komen.
Waar was Erdogan eigenlijk? En als turkse nederlander (kleine letters) waarom niet vrolijk je blijheid betuigen - grimmig en geweldadig - altijd - rot op
16 juli 2016 op 16:55
De gekozen Oekrainese president Yanukovisch moest zijn land ontvluchten, hetgeen werd toegejuigd door de EU, Merkel en Rutte. Nu dictator Erdogan deze “militaire coup” wist te weerstaan, staan Merkel en Rutte achter hem. Dubbele moraal?
Deze putsch was opzet. Binnen 12 uur werden er 2700 rechters ontslagen waarvan 188 gearresteerd en de doodstraf wordt weer ingevoerd om die “coup plegers” legaal af te schieten. Zoveel gedetailleerde plannen gereed binnen zeer korte tijd? De zoveelste false flag operatie in het voordeel van Erdogan, Washington en Brussel. Er moet nu echt wat gebeuren om deze waanzin te stoppen want het net omsluit ons steeds sneller. Wij zullen zeer binnenkort volledig overgeleverd zijn aan fascisten zonder dat we er nog iets aan kunnen doen. Adios vrijheid & democratie.
17 juli 2016 op 17:04
Dat we in de EU ook een veel te groot aantal politici hebben die FARIZEEËRS zijn, dat wordt door jouw verhaal nog weer eens bevestigd, ‘Cale’.
Goodgoan: Gait H.M. Leferink
17 juli 2016 op 18:19
ben heel bang dat je gelijk hebt Cale….
16 juli 2016 op 16:53
Zo’n Achmed Marcouch toch. Waar reageert hij nou op? Op het feit dat een militaire coup is mislukt?Hetgeen, zo leren we op de lagere school, beter is voor de democratie. Maar dan keren we later over Ataturk en hoe in Turkije het leger zichzelf als verdediger van seculiere (westerse) waarden ziet. Of reageert hij op het zegenvieren van democratie als als middel om steeds verder, stukje bij beetje, de islam in te voeren waarmee het zich uiteindelijk van binnen uitrolt en opheft. Ik denk inderdaad ook het laatste. Achmed Marcouch heeft of niet opgelet tijdens geschiedenis of hij is blij met de ontwikkelingen die Erdolf in Turkije in gang heeft gezet.
17 juli 2016 op 18:18
wel , Marcouch is duidelijk voor het laatste, daar kan je niets anders van maken.
16 juli 2016 op 16:46
Dat er van alles rammelt aan de coup is wel duidelijk. Maar dit kan wel iets getriggerd hebben,
Best kans dat het op korte termijn wél echt geprobeerd wordt of dat er een burgeroorlog uitbreekt.
Overigens leggen de tweets van politici hier in NL nu wel mooi hun dubbele agenda bloot.
17 juli 2016 op 18:16
deze nepregering staat dus achter een dictator, die ook nog ff de doodstraf in wil voeren…volgens mij moet onze regering nu zo snel mogelijk worden afgezet. dit kan echt niet meer goedgepraat worden!