EU gaat Duitsland vervolgen

Door Joost Niemöller

Ze zijn veelgeprezen, die Duitse autowegen. We weten ook allemaal hoe dat zo gekomen is, maar spreken daar liever niet teveel over. Enfin, vol gas door Duitsland, als het even kan, kiezen de Europese automobilisten daarvoor. Nu zijn die wegen niet alleen gebouwd, maar ook onderhouden door de Duitse belastingbetaler. En al dat rijden over die autowegen is ook niet zo best voor het milieu. De Duitse regering heeft dan ook gekozen voor een milieuheffing en een tolsysteem. Voor iedereen. Maar de Duitsers zelf krijgen een terugstorting. Vanwege dat betalen van die belasting namelijk.

En nu zegt de EU commissie: wij gaan die Duitsers juridisch aanpakken.

Want wat zij willen,  dat is discriminatie van de buitenlandse automobilist. Dat Duitsland perse goed voor zijn infrastructuur wil zorgen, dat moeten die Duitsers dan maar weten, is de redenering, maar ook de Roemeen, die er zelf niets aan doet, moet ongehinderd en dus zonder iets extra’s te betalen, aankomen op zijn plaats van bestemming.

Dit is het zoveelste voorbeeld van de EU logica.

U kunt denken: Net goed voor die Duitsers. Had Hitler maar niet die goede wegen moeten maken. Maar wanneer er hier eenmaal besloten is dat ieder EU land het volledig recht heeft op de eigen gemaakte investeringen van ieder ander land –en voor een deel is dat natuurlijk al zo, gezien bijvoorbeeld het vrije vestigingsbeleid, dan wordt het van kwaad tot erger. En dan zijn er ook vast nog wel wat investeringen in Nederland ook te vinden, waar de Roemenen kosteloos gebruik van dienen te maken. Daar staat dan weer tegenover dat wij gratis op hun verstopte tweebaanswegen vast mogen zitten.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookPrint this pageEmail this to someone

13 Reacties

  1. g.h.m.leferink

    5 juni 2015 op 23:21

    ‘De Duitse regering heeft dan ook gekozen voor een milieuheffing ‘.
    Dat milieuargument is gewoon lariekoek! Uitgedacht door weer zo’n overbodige ambtenees, achter zijn bureau op een ministerie. De Duitse regering wil gewoon GELD zien, laat dat volkomen duidelijk zijn. En die ambtenees wil promotie, en die krijgt’ie sneller als er meer geld binnenkomt.
    Het is in Duitsland al net zo als in Nederland: teveel ambtenezen die te weinig te doen hebben en dan maar dit soort geestelijke milieuvervuiling uitdenken!

    Een hele tijd geleden was er brand in het Nederlandse ministerie van Financiën. Toen moest er één vleugel ontruimd worden. Gevolg: 1000 (ja: DUIZEND!) van die ambtenezen daar tijdelijk weg…… Niemand maakt mij wijs dat die allemaal de hele dag druk zijn met een grote hoeveelheid werk!
    Goodgoan: Gait H.M. Leferink

  2. ik zie wel wat in een tol syteem. wat als de aanleg van snelwegen, tunnels, bruggen, etc. gefinancierd zouden worden door pensioenfondsen? ik neem aan dat het rendement wel redelijk is anders zouden andere private partijen dit ook niet doen. de terugverdientijd is wel lang maar pesioenfondsen beleggen toch voor de lange termijn. de belasting moet dan wel omlaag of op z’n minst niet worden verhoogd. lijkt mij een win win win; goeie infrastructuur voor de gebruikers, stabiel rendement voor pensieonfondsen en geld voor de overheid om aan iets te besteden.
    wat zie ik over hoofd?

    • Je ziet over het hoofd dat de overheid ze niet allemaal op een rijtje heeft

  3. Allemaal onzin, dat die tol voor het milieu zou zijn. In werkelijkheid is dit een cadeautje van Merkel aan Sarkozy.

    Frankrijk smeekt Duitsland al jaren om daar ook tol te heffen. De reden is dat veel mensen reizen via Duitsland, om zodoende de Franse tolwegen te omzeilen, zoals ik zei de gek.

    De Fransen waren daarom erg in hun nopjes dat Merkel dit plan doorzette.

  4. En wat denken jullie dan van het, nog in te voeren maar wel al goedgekeurd door de EU-idioten, E-call-plan om in alle auto’s een controleerkastje te laten plaatsen. Verplicht en op eigen kosten natuurlijk! Kastje is zogenaamd nodig om bij een aanrijding automatisch hulpdiensten te informeren. Zie je het al gebeuren met de geprivatiseerde ambulancediensten. Komen er 3 tegelijk!! Einddoel is natuurlijk dat je hiermee iedereen kan controleren en volgen. Volgende stap is op afstand motor uitzetten. Die stemmen gaan ook al op. En dan natuurlijk een EU-heffing, want de EU is dol op geld en macht. Nazi’s: let maar op, het gaat nog erger worden want de remmen gaan steeds meer los. En van dit EU-slaafse kabinet is echt niet goeds te verwachten, gezien de puinhopen die ze nu overal hier gecreëerd hebben. Stop de EU-waanzin en terug naar eigen zeggenschap..

    • @MareJane 30 mei 2015 om 13:12 “En wat denken jullie dan van het [goedgekeurde EU plan] om in alle auto’s een controleerkastje te laten plaatsen.”
      .
      Ben ik al jaren mordicus tegen. Niet het einddoel, maar het hoofddoel is “dat je hiermee iedereen kan controleren en volgen”. De staat kanhiermee iedereen belasten naar kilometer en locatie, en de toegang tot bepaalde gebieden ontzeggen, enzovoorts. Die ambulance flauwekul is slechts het hegeliaanse alibi. DIt gaat ook op voor de “driverless” auto’s. Eigenlijk is alle electronica waar “smart” bij- of voor staat een stapje dichter naar de Brave New World.

  5. Hier zit voor de EU alweer een opmerkelijk prachtig hegeliaans buitenkansje aan te komen. Synthese: Er komt een EU breed EUbahn-vignet. De opbrengst wordt dan na afroming van een en ander weggewerkt aan subsidies voor wegen met een portret van Juncker op een EU vlag aan het begin, en een portret van Juncker op een EU vlag aan het eind (in NL met de groeten van Balkenende). Eenmaal ingevoerd zou dit weleens kunnen uitgroeien tot een EU brede EUtobahn-heffing, en gaat het gezag over het gansche wegennet naar Brussel. “Vor uns liegt ein EUtobahn, Wir fahr’n fahr’n fahr’n auf der EUtobahn…”

  6. Breinbrouwsels

    30 mei 2015 op 12:32

    Iedereen, dus ook de Duitsers zelf, moeten in 2016 voor het gebruik van de autowegen gaan betalen door invoering van een algemene ‘Maut’. Duitsers betalen al via de Kraftfahrzeugsteuer voor het gebruik van de wegen en zouden door de nieuwe regeling dus 2 keer moeten betalen. Dus krijgen ze een deel als korting op die Kfz-steuer terug en daardoor breekt overal de jaloerse pleuris uit. Dit is een duidelijke actie van de EU. Ik denk dat ze zelf een Europees Tol Plan hadden wat door de Duitsers in de wielen wordt gereden.

  7. Ik vrees dat dit niet zozeer EU-logica is maar logica van de sociaaldemocratie. Net als in Nederland zijn er ook in Duitsland zat die over de autowegen scheuren maar daar nooit via de belastingen ook maar een cent voor betaald hebben. Daar zijn we al zo aan gewend geraakt dat we er niet meer van opkijken. De EU, als de sociaaldemocratie in het groot, zal menen dat infrastructuur een overheidstaak is waar gemeenschappelijk voor betaald moet worden en niet enkel door de gebruikers ervan als bij een tolweg. Zo zijn er talloze snelwegen in Ierland en Spanje aangelegd met EU-fondsen die uiteraard overwegend door andere lidstaten zijn opgebracht. De infrastructurele investeringen in Zuidoost- en Oost-Europa zullen wel niet lang op zich laten wachten. Het is niet zo dat staatssnelwegen beter of goedkoper zijn, zelfs in Frankrijk (het meest socialistische land van Europa) wil men de geprivatiseerde wegen niet kwijt, het gaat over macht en jezelf belangrijk maken.

  8. Op zich opmerkelijk dat uitgerekend Duitsland tol wil gaan heffen, behalve voor het eigen Volk. Als er 1 land is dat zich zelf weg wil cijferen (abschaffen), dan is het Duitsland wel!
    Minder opmerkelijk is dat de EU zich weer zonder enig begrip voor het volk toont. Het lijkt wel of de EU bang is populair te worden. (populair betekent volks, en is dus verdacht).

  9. In Oostenrijkmoet ik betalen voor de snelwegen , in Zwitserland moet ik so wie so een vignet kopen , in Frankrijk mag ik kiezen: betalen voor de speciale tolwegen of niet betalen voor alle andere wegen . Dus feitelijk zijn de duitsers helemaal niet zo gek bezig . Alleen het compenseren van die duitse burger is misschien wat discriminerend en dat kunnen ze ook welop een andere manier gaan verdisconteren .

  10. Behalve de min of meer vastgestelde redelijke kosten voor mobiel bellen binnen de Europese Unie, zie ik deze Unie geen enkel voordeel brengen. Slechts een algemeen demografisch- en sociaal economisch afbraak beleid. De zogenaamde voordelen van de EU interne markt, waar je de EU overigens helemaal niet voor nodig hebt, is al lang weer teniet gedaan door de domme acties tegen b.v. Rusland. De buitenland politiek van Brussel is niet alleen beschamend slecht, ongenuanceerd en achter feiten aanrennend, het blijkt zeer schadelijk voor de EU landen zelf en voor vele andere landen in deze wereld.
    Steeds meer EU inwoners realizeren zich dit en keren zich daarom tegen Brussel.

  11. Beste Joost, ik begrijp even niet waar je naar toe wilt. Dat Duitsland tol wil heffen dat is hun goed recht, maar dan wel voor iedereen en dus geen Duitsers vrijwaren of compenseren. Dat de EU dit ziet als discriminatie steun ik. Maar wat heeft die Roemeen hier mee te maken. Ik begrijp het echt niet, want ook jij wilt toch dat mensen betalen voor wat ze consumeren of moet alles maar gratis zijn?

© 2022 De Nieuwe Realist

Thema door Anders NorénOmhoog ↑