Formele klacht tegen ARD over leugenachtige berichtgeving #MH17

Door Joost Niemöller

Volker Braütigam was vroeger nieuwsredacteur bij de ARD, het eerste net van de Duitse publieke omroep. Hij ergerde zich aan de wijze waarop de ARD berichtte over de door het Engelse Bellingcat ingestoken ‘nieuwsbericht’ dat de Russen middels Fotoshop hun satellietfoto’s vervalst hadden.  Het ARD had dit als een onomstreden feit gebracht, en het enige bewijs daarvoor was een blogje van Bellingcat. Zo luidde het bericht bij de ARD:

Mithilfe von Satellitenfotos wollte die russische Regierung belegen, dass die Ukraine für den Abschuss des Fluges MH-17 verantwortlich ist. Die Recherchegruppe Bellingcat hat nun nachgewiesen, dass die Fotos manipuliert worden sind.

Dat vond Braütigam een staaltje van zeer onzorgvuldige berichtgeving van de Tagesschau, het Duitse Journaal.

Braütigam schreef dan ook een formele klacht tegen de ARD.

Hij schreef daarin dat het ARD allang had kunnen weten dat de indirect met de pro-Oekraïne speculant George Soros samenwerkende Bellingcat, die zich door Amerikaanse militaire bronnen laat influisteren, en samenwerkt met een aan de NATO gerelateerde denkank, niet gezien kan worden als een objectieve basis voor een nieuwsbericht. Dat is in meerdere, zeer serieus te nemen internetberichten al uitvoerig vastgelegd, bijvoorbeeld door de vroegere officier van justitie Gabrielle Wolff, die een gedegen analyse maakte van de methode Bellingcat.

Braütigam haalt ook een andere vroegere ARD journalist aan, Christoph Hörstel, die zich had geërgerd aan een eerdere uitzending van de ARD op basis van Bellingcat-‘onthullingen’ die in werkelijkheid niet meer zijn dan gefröbel met al dan niet bewerkte internetplaatjes.

Het ARD verkoos al deze bekende informatie te negeren en voerde Bellingcat op als een betrouwbare bron. Door een onthulling van het weekblad Der Spiegel werd inmiddels duidelijk dat Bellingcat helemaal geen bewijs had voor het vermeende Fotoshop werk van de Russen. Het ARD is verplicht om waarheidsgetrouw nieuwsvoorziening te brengen, wat vastgelegd is in statuten, waarnaar Braütigam verwijst. Daar zou de ARD zich aan moeten houden, in plaats van de Poetin haat te laten prevaleren.

Ook in de Nederlandse media werd het amateuristische ‘bewijs’ van Bellingcat massaal als een feit overgenomen.

Inmiddels is dus bewezen dat het allemaal nergens op gebaseerd was. Maar nog steeds heerst bij de Nederlandse media een oorverdovend zwijgen over deze journalistieke blamage.

 

 

 

 

 

 

Tweet about this on TwitterShare on FacebookPrint this pageEmail this to someone

10 Reacties

  1. Ook binnen Nederland wordt woest uitgehaald :

    Intern politieonderzoek: MH17-expert zat fout
    Mon Jun 15 2015, 16:08, Binnenland
    http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2041539-intern-politieonderzoek-mh17-expert-zat-fout.html
    “Forensisch anatoom George Maat heeft niet zorgvuldig gehandeld toen hij
    een lezing gaf op de Universiteit van Maastricht over de identificatie
    van MH17-slachtoffers. De samenwerking tussen Maat en het Landelijk
    Team Forensische Opsporing (LTFO) is definitief beëindigd.
    [ … }”

    Beurre dans la tettert, maar bij wie ?

    http://www.youtube.com/watch?v=Lc3w-wp1ogI

  2. dhimmiesnuffelaar

    11 juni 2015 op 16:22

    De nieuwsvoorziening in Duitsland en met name de ARD en het ZDF tot een triest partijdig dieptepunt vervallen. Trekpoppen van CDU/SPD en vergeet niet de rabiate Grünen , die op veel aandacht en sympathie kunnen rekenen. Enige weken geleden had ik een documentaire opgenomen op ARTE over het kruispunt waarop de Eu zou staan ,ja of niet OK . De eerste zin begon iets in de trent van ‘nu de populisten de discussie hebben gegijzeld…..’enz. Ik heb de één uur durende ‘documentaire’ meteen af gezet, want de haat en afkeer waarmee de openingszin werd uitgesproken ,gaf al aan dat we slechts info op de tirannieke politiek correcte eurofiele voorwaarden zouden ontvangen. De Duitse TV is een eurofiel ,politiek correct riool, openlijk zonder enige schaamte en op dit moment de ware kinderen van Joseph Goebbels. Vergis u niet: wel degelijk een mes ook in onze rug.

  3. Citaat Peter Haisenko;

    “Die Einseitigkeit dieser „Story“ ist kaum zu überbieten. Sie haben es unterlassen, ausgewiesene Experten für Militärtechnik und Luftfahrt zu Wort kommen zu lassen, die den Tenor der „Story“ qualifiziert widerlegt hätten. Ich meine hiermit zum Beispiel den Ex-Oberst der Bundeswehr, Herrn Bernd Biedermann, oder auch mich selbst. Wir beide haben unzweifelhaft belegt, dass die MH 17 nicht von einer Buk-Rakete abgeschossen worden sein kann, ebenso wie zweifelsfrei Einschussspuren einer Bordwaffe an Trümmerteilen der MH 17 und an den Leichen aufzufinden sind.
    Sogar die holländische Kriminalpolizei hat im Rahmen ihrer Ermittlungen zu MH 17 meine Expertise angefragt und bekommen.
    http://www.anderweltonline.com/klartext/klartext-2015/zwei-offene-briefe-an-den-programmdirektor-der-ard-zum-thema-mh-17/

  4. Ook Peter Haisenko en Bernd Biedermann hebben op 1 mei 2015 een brief naar de ARD gestuurd en bezwaar gemaakt tegen de eenzijdige berichtgeving ook wel propaganda genoemd .

    Citaat Bernd Biedermann;

    “Ich weiß bisher nicht, wer MH17 abgeschossen hat, aber ich weiß, dass nach den vorliegenden Fotos ein Abschuss durch eine bodengestützte Flugabwehr-Rakete mit an Sicherheit grenzender Wahrscheinlichkeit auszuschließen ist. “

  5. Een loopbaan volgen. Vol goede moed en bedoelingen is de start. Of het succesvol is hangt af van een karakter eigenschap. Wat inhoud likken en de hang naar trappen. In de periode 1940/45 maakte het een bloeiperiode door. Vandaag zijn deze kwaliteiten, vooral de lik, terug te vinden bij media. De trap zit meer bij de ambtelijke loopbaan. Van bodem, heerlijk flitsen, tot top, heerlijk aanslagen versturen, is het dagelijks genieten. Samen, met media, een Nederlands Bilderberg macht waar Mussert jaloers had op geweest.

  6. Joost, mijn complimenten voor je berichtgeving.
    Demense hadden al beter kunnen weten weten, maar wie na dit bericht nog steeds gelooft dat de Nationale Publieke Omroep (de NPO) en de Main Stream Media (de MSM) ons onbevooroordeeld, objectief, en naar waarheid voorlichten die spoort niet.

    • Het ergste is dat Twan Huys Eliot Higging life in zijn Show had uitgenodigd en hem legaliseerde en een podium gaf als de man die niets ontging. Hetzelfde met Ben Judah die zichzelf voorstelde als de man die de inner-circle van Poetin als geen ander kende. Enige verificatie bleek niet nodig En vervolgens kwam het ene na het andere bericht door in de kwaliteit kranten met berichten van Elliot en Ben. Poetin was woensdag in Italië en sprak de premier, maakte een rondgang over een tentoonstelling en gaf een speech. Niet één krant en ook de NOS vond het nodig om dit te vermelden. Een krant vermelde wel dat Poetin een gesprek had op de luchthaven met Berlusconi =een Negatieve lading dus. Alleen op EuroNews was het bezoek van Poetin uitgebreid te volgen en in Corriere della Sera is de speech van Poetin, ook in het Engels pagina groot afgedrukt.. Ik vraag me af wie heeft onze media in zijn macht?

  7. Michael Jacobs

    11 juni 2015 op 00:01

    “Maar nog steeds heerst bij de Nederlandse media een oorverdovend zwijgen over deze journalistieke blamage.”

    Journalistieke onzorgvuldigheid is inderdaad een blamage. Maar daarna, wanneer men erover zwijgt, verandert het in bedrog.

© 2022 De Nieuwe Realist

Thema door Anders NorénOmhoog ↑