Van de pot gerukte paus: Europa mag niet meer trots zijn op christelijke wortels

Door Joost Niemöller

De huidige paus, Franciscus, liet vandaag in een interview weten, dat Europa misschien wel christelijke wortels heeft, maar dat dit zeker niet iets is waar Europa zich op voor mag laten staan:

Trotse betogen over de christelijke wortels van Europa kunnen nogal ‘koloniaal’ overkomen, meent de paus.

Europeanen mogen die christelijke achtergrond alleen nog in een ‘dienstbare’ vorm opvoeren:

De plicht van het christendom jegens Europa is er een van dienstbaarheid.

Die dienstbaarheid moet kennelijk vooral de moslims gelden die Europa de laatste jaren met tientallen miljoenen binnenwandelen. Er is geen enkele reden om dit gedrag van de moslims te zien als verovering. De christenen hebben vooral zichzelf op dit punt nogal wat te verwijten, meent deze paus. En die bijbel van de christenen deugt ook niet:

De passage in het evangelie van Matteüs waarin Jezus zijn discipelen naar alle naties stuurt, daarin kun je dezelfde opdracht tot verovering in zien.

Het is met de dag duidelijker: Met deze van de pot gerukte paus heft het katholicisme zich op. Er komt een verweekt soort multicultidrap voor in de plaats dat zich geen christendom meer mag noemen.  De hersenen van de katholieken lijken al net zo verweekt, dat ze dit allemaal comateus doorslikken. Stik er maar in.

 

 

Tweet about this on TwitterShare on FacebookPrint this page

77 Reacties

  1. g.h.m.leferink

    26 mei 2016 op 10:28

    Dat deze paus tegen TROTS is, daar kan ik helemaal inkomen. Die rot-eigenschap van een aantal mensen staat niet voor niets als eerste genoemd bij het rijtje van ‘De zeven Hoofdzonden’. En heet daar HOVAARDIGHEID. O.a. de Herrenvolk-mentaliteit van de Nazi’s is daarvan een goed voorbeeld.
    Goodgoan: Gait H.M. Leferink

  2. Zeker het afgelopen jaar doet Paus Franciscus geen enkele moeite meer te verbergen dat hij actief meewerkt aan de totstandkoming van een politieke en maatschappelijke ‘Nieuwe Wereld Orde’, te beginnen in Europa, waar hij zich pal achter het openzetten van de grenzen voor de moslimmigranten invasie opstelde. Inmiddels zet de hoogste leider van het Vaticaan de volgende stappen naar wat misschien zijn wel allerbelangrijkste doel is, namelijk het samenvoegen van de grote religies tot een wereldreligie, een soort superkerk. Gisteren ontving Franciscus hiervoor de grote imam van de Al-Azhar moskee in Caïro, Sheikh Ahmed al-Taybed, die door sommigen wordt beschouwd de leider van de Soenitische islam….
    http://xandernieuws.punt.nl/content/2016/05/Paus-ontvangt-hoge-imam-voor-toekomstig-samengaan-christendom-en-islam

    • Logisch. Ze delen homohaat, antisemitisme, het scheppingsverhaal, en nog een paar andere leuke reli-dingetjes.

  3. http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=m26&s=M118&ss=P2063&l=NL
    Het is zo’n lieverdje deze jezuït en oud vriend van Videla.

  4. Laf, laf, lafbek, waf waf, kef kef. Gaan we nou schelden? Helden schelden niet vanachter een politieagent. Zeg het in iemand z’n gezicht waarvan je kan inschatten dat ie je over de stoep trekt dan ben je ook dom maar niet laf.

  5. Deze Paus is een politiek correcte lafaard. Een virus die onopgemerkt is gebleven voor de WHO.
    De enige Paus met ballen was Paus Johannes Paulus II, de Pool, de anderen zijn ruggegraatloze mietjes. Terwijl de Christenen nu meer dan ooit een leider nodig hebben die het Geloof van de Haat tegengas zou moeten geven.
    Een Donald Trump figuur zeg maar maar dan in een gewaad.
    Het is geen toeval dat deze nietsnut, de Paus niet de Trump, kritiek heeft geuit aan het adres van de Republiekeinse stemmers lieveling. Een Paus die kleur bekent maar dan wel de politiek correcte maar oh zo foute kleur.

  6. @Inheems. Kijk aan hoe de dappere bestrijders van ‘het verschijnsel godsdienst’ elkaar verdedigen. Het ‘verschijnsel godsdienst ‘bestrijden, maar je dan beperken tot het christendom is alsof je jezelf profileert als leeuwentemmer, maar alleen werkt met leeuwtjes van een week oud… Nog eens: zeer laffe en wegkijkende opmerking.

  7. We moeten weer eens terug naar de wortels. De wortel van de kerk is de Jezus van Nazareth. De wortel van de islam is Mohammed.
    Vergelijk beide oorsprongen en de Jezus van Nazareth wint het op ALLE morele fronten.
    Daarbij vergeleken is Moahmmed een wereldse dictator.
    Helaas prefereert de RK kerk te vaak Maria boven Jezus van Nazareth. dat vind ik een steeds terug kerende zwakte van deze kerk, ondanks de vele bijbels correcte noties. Daarom is het mij, als oer-.protestant, niet mogelijk deze paus volledig het vertrouwen te schenken.
    Volgens mij is het de eerste taak van de kerk te wijzen op de plaatsvervangende rol van deze Jezus van Nazareth en het onschuldig bloed dat deze gaf voor de mensheid om de schuld van de mensen te verzoenen als het ultieme zoenoffer.
    Zoland de islam deze Christus verwerpt, acht ik deze islam als de anti-christ. Want er in slechts 1 naam door wie de mens behouden kan worden.
    De islam bewijst haar duivelse karakter, zelfs als ik verzoenend wil zijn.

  8. Leo Zagami heeft een zeer gedegen onderzoek gedaan naar de abdicatie van Ratzinger en de verkiezing (machts-overname ?) van Bergoglio. Volgens zeer belezen conspiratie architecten en onderzoekers van revisionistische geschiedschrijving : Jorge Mario Bergoglio ook wel Paus Franciscus I zou wel eens de laatste Paus kunnen zijn … : “Pope Francis: The Last Pope?: Money, Masons and Occultism in the Decline of the Catholic Church” by Leo Lyon Zagami , CCC Publishing; 1st edition (April 1, 2015) 224 paginas. ISBN 1888729546, https://www.amazon.com/Pope-Francis-Occultism-Decline-Catholic/dp/1888729546 Deze kleine encyclopedie over het Vaticaan is inmiddels uitgegroeid tot een `underground bestseller’ die zelfs voormalig ‘Jesuit’ Fr. Malachi Martin niet onbeheerd zou laten slingeren.

  9. Ratzinger hield in 2006 een Islam speech : https://en.wikipedia.org/wiki/Regensburg_lecture Daarna werd de Katholieke kerke van alle `progressieve’ kanten tegelijk bedreigt. Het was wel de waarheid en aan de echte Paus heeft het niet gelegen. De Islam predikers die de Jihad aanzegden tegen het Vaticaan, konden in de tussentijd wel volgens hun religie `trouwen’ met meisjes van negen jaar oud.

  10. @Pieter G. Het is juist deze a historische houding die ervoor zorgt dat het westen er weerloos bij ligt als het gaat om de strijd tegen de islam. Niets hebben met je eigen geschiedenis. Er zelfs geen kennis van nemen, wat zou leiden tot het inzicht dat we zonder het christendom niet zouden zijn waar we nu zijn. (Landen waar de islam al eeuwen heerst6 kennen geen Renaissance en Verlichting). Laat staan dat gepast trots zijn op onze geschiedenis. Dan is de volgende stap om er op te spuwen…
    Of we het willen of niet: we staan op de schouders van onze voorouders.

    • Chris2
      —–
      Onze voorouders dachten dat de wereld plat was, nu weten we beter, moeten we trots zijn dat onze voorouders dachten dat de wereld plat was?
      Religie is een oud en verlopen concept.
      Heeft niets met er op spuwen te maken., maar met kennisvermeerdering.
      Religie is een idee uit de tijd van de platte wereld, waar de islam wel het meest weerzinwekkende voorbeeld van is.

      • Beste P. U bent kennelijk een aanhanger van het doctrinair positivisme, dat als sciëntisme zelfs gevaarlijke en dictatoriale trekken kan krijgen. Ja, wetenschap is de meest succesvolle onderneming die mensen ooit ondernomen hebben. Op het terrein van de vragen naar organisatie en structuur van het universum zijn er geen grenzen aan de mogelijkheden van de wetenschappelijke inspanning. Maar ook de wetenschap heeft grenzen, gewoon omdat er vragen zijn die de wetenschap niet beantwoorden kan: transcendente vragen, zoals die naar de zin van het leven of naar God. Die transcendente vragen zijn geen non-vragen of pseudo kwesties die alleen door simpele zielen gesteld worden, zoals het allang achterhaalde doctrinair positivisme beweert. Ieder van ons, of hij nu christen is of atheïst, baseert zijn leven op tenminste een aantal fundamentele uitgangspunten die niet bewezen kunnen worden. Zo gaat dat gewoon.

  11. Wie dit nog niet heeft gedaan raad ik aan The God Delusion van Richard Dawkins te lezen. Waarin o.a. wordt uitgelegd dat de christelijke moraliteit ontwikkeld is binnen een klein familiaal stamverband waarin al een bepaalde morele consensus is.
    Het keren van de andere wang is praktisch als je de ladder vd buurman wilt kunnen blijven gebruiken niet als je je moet verdedigen.

    • Het zou dus volgens deze man ‘koloniaal’ zijn wanneer men op naleving vd eigen normen en waarden op eigen grondgebied staat. Dat is toch totaal vervreemd vd werkelijkheid? Ook juridisch lijkt me dat enorme gevolgen te hebben. Schaf dan ook de klok en het weer maar af.

  12. Inheems,
    de eerste christenen leefden onder het romeinse juk. Als je dan terugsloeg, in plaats van de andere wang toe te keren, was je er natuurlijk geweest. Het “hebt uw vijanden lief” is ook zo’n pragmatisch beginsel.

    • De eerste Christenen werden in Alexandriën door de Joden bijna uitgemoord. Stel je voor als dat echt gebeurd was >>>>>

      • g.h.m.leferink

        20 mei 2016 op 09:01

        “…als dat echt gebeurd was”. Tja, ‘Hugoden’, met “ALS” kan ik Parijs en Tokio in mijn broekzak steken……
        Goodgoan: Gait H.M. Leferink

        • Maakt ook niet uit Ik zie geloof als een Indianen verhaal het geeft het verhaal van vroeger door. Het is totaal onbruikbaar om het in het “nu” te gebruiken. Ondanks dat ik Christelijk ben opgevoed raakt het geloof mij niet Het is wel zo dat ik gevormd, geïndoctrineerd ben met Christelijk inzicht Het zit op mijn harde schijf het is mijn Hersenen Operation System HOS mijn verwerking- besturing systeem en dat raak je nooit meer kwijt Bij moslims is dat nog veel extremer Als ik dement wordt zal ik waarschijnlijk de hele bijbel opdreunen

  13. Richard Dawkins, dat is toch die man die denkt alles te weten van het christendom en niet nalaat het te kleineren, maar – doorzichtige smoes – zegt weinig van de islam te weten. Dus pakt hij de islam niet op gelijke manier aan. Zoiets heet laf.

    • Eenmaal afgerekend met het verschijnsel godheid is het niet noodzakelijk om ze stuk voor stuk te behandelen.

  14. g.h.m.leferink

    20 mei 2016 op 09:19

    ‘chris2’, Tegenwoordig zijn er zoveel LAFFE lieden dat ik er versteld van sta! Alsof LAFHEID zelfs de NORM geworden is… Anders gezegd: ik krijg de indruk dat als je niet LAF bent ‘je er niet echt bij hoort’, Dat zal wel weer het laatste kip-zonder-kop-modetje zijn in Drugsdorp aan de Amstel.!
    En die Richard Dawkins hoort dus ook volgens mij bij die LAFBEKKEN.
    Goodgoan: Gait H.M. Leferink

  15. Dawkins is een wetenschapper hij richt zich niet alleen op de bijbel maar op het indoctrineren, brainwashen bij kinderen met waarheden die helemaal geen waarheden zijn en die onze objectieve waarnemingen blokkeren.
    Wetenschap is on-vooringenomen observeren en dat kan een praktiserend gelovige niet Zelfs al zou hij willen.

  16. g.h.m.leferink

    19 mei 2016 op 23:03

    ‘inheems’: Maak maar eens hard dat die Richard Dawkins gelijk heeft!
    En ik begin me toch ernstig af te vragen waarom de meeste deelnemers hier een pseudoniem gebruiken. Is bij hen de MOED in de schoenen gezakt?
    Goodgoan: Gait H.M. Leferink

  17. Wat zou de paus toch bedoelen met ‘dienstbaar zijn’?

    Dat de vrouwen op commando moeten gaan liggen als de mannen die geen deel uitmaken van onze christelijke identiteit dit eisen?

    Of/en dat wij langer moeten gaan werken om de immense kosten die de instroom met zich meebrengt, te kunnen betalen?

    Dat we ons in elk opzicht schikken naar de nieuw binnenkomende religie?

    Wie het weet mag het zeggen.

    Linkse mafketel: Ik ben trots op wie wij zijn en ik wil dat graag zo houden.

    • g.h.m.leferink

      18 mei 2016 op 22:07

      Alwéér eentje op deze webpagina die is aangestoken door wat het NOSsjenaal zo graag doet: De R.K. Kerk afkatten.
      En jouw invulling van wat de paus wel bedoelt is blijkbaar alleen als goedkope mop gedacht, om de domme lachers op je hand te krijgen.
      Goodgoan: Gait H.M. Leferink

      • U maakt me nieuwsgierig, wat bedoelt de paus dan wel met deze uitspraken, naar Uw mening?

  18. leferink,
    volgens mij was de reactie van wachteres tegen de paus gericht, en niet tegen de katholieken. Ik denk ook dat de paus die niet meer vertegenwoordigt.

    • g.h.m.leferink

      19 mei 2016 op 22:59

      ‘Koos’: Je bent vrij om dat te denken. Maar ik ben er even zo vrij in om te vinden dat de paus wèl de RK Kerk vertegenwoordigt! Omdat hij gekozen is door de kardinalen. Zou hij de RK Kerk niet meer vertegenwoordigen, zoals je beweert, dan was deze Kerk al uit elkaar gevallen! Het is me dan ook een raadsel hoe je aan je aanname komt! Dus: MAAK DIE BEWERING EERST MAAR EENS HARD!
      En ik merk hier dat na één artikel van Joost er een heleboel deelnemers opeens anti-RK zijn. Allemaal teveel NOS-ophits-sjenaal gekeken?
      Goodgoan: Gait H.M. Leferink

      • @g.h.m.leferink. Waarom bent u in deze zo snel op uw p. getrapt? Je kunt geen discussie aangaan zonder bepaalde zaken aan te scherpen. Uw verhaal m.b.t. Paus en kardinalen klopt formeel. Maar het is ook zo dat Paus ondersteund door de Romeinse Curie zelfstandig opereert; zeg maar B&W en het ambtelijk apparaat. De gedachte van Koos dat deze Paus de R.K. Kerk niet meer vertegenwoordigt, slaat m.i. op de grote aantallen katholieken die niet meer kerks zijn maar in hun hart nog wel steeds katholiek (zelfs ik). Ook ik ben van mening dat er een Pool kwam als politieke benoeming. Nu een Zuid-Amerikaan idem. Bij de PKN (prot.kerken in Nederland)heeft Beatrix een behoorlijke stem in het kapittel. Kerken zijn in mijn huidige beleving besturen van voetbalclubs die op degraderen staan. Dat wil niet zeggen dat ik en anderen anti-kerk zijn. Dat moet de (goed)gelovige zelf weten. Ook bij de parochie FC Twente blijft men volharden en probeert men Paus KNVB op het rechte pad te krijgen.

  19. leferink,
    Gekozen door kardinalen is nog niet hetzelfde als gekozen per referendum.
    Overigens kun je als katholiek nog best naar de kerk gaan als je de paus niet ziet zitten. Zelfs onze eigen Antoine Bodar is niet zo van Franciscus gecharmeerd. Maak je geen zorgen!

  20. Bergoglio is de eerste Jezuïet die paus die is, en dus de eerste witte en zwarte paus in één persoon. Het hoofd der Jezuïeten, de zwarte paus, is een van de machtigste mannen ter wereld. Als geen van zijn voorgangers is paus Franciscus zo sterk erop gericht om wereldse macht uit te oefenen.
    Hij heeft al verschillende keren opgeroepen om de islam in de armen te sluiten. Alle propaganda rond hem moet hem de beste paus maken die tot nu toe heeft geregeerd.
    De keuze van de naam Franciscus heeft niets te maken met de heilige Franciscus van Assisi, zoals wel overal propagandistisch beweerd wordt. Het is wel een eerbetoon aan Francesco Borgia (1565-1572), van de beruchte en gewelddadige Borgia familie, die de derde zwarte paus was.

    • g.h.m.leferink

      18 mei 2016 op 22:03

      ‘Nelis’: “Als geen van zijn voorgangers is paus Franciscus zo sterk erop gericht om wereldse macht uit te oefenen.” Oh jaaaaa? En mogen wij dat aannemen ZONDER HET MINSTE BEWIJS? Zeker op jouw gezag?
      Voor de rest is het gewoon plat geroddel van je over de R.K. Kerk. Heb je dat van het NOSsjenaal geleerd? De totale eenzijdigheid van je ‘betoog’ komt me nl. bekend voor….
      Goodgoan: Gait H.M. Leferink
      Ik noem WÈL mijn volledige echte naam…..!

      • Nooit van de zwarte paus gehoord?
        Nooit de kranten gelezen of tv gezien waarop Franciscus oproept om de massa’s migranten uit moslimlanden hier te verwelkomen?
        Nooit geweten dat moslims al sinds de dood van Mohamed onderling oorlog voeren, aanslagen plegen, terreur uitoefenen – alles in een strijd om de ‘ware islamitische richting’ uit te breiden en de ‘vals richtingen’ te vernietigen (Indonesië, Pakistan, India, Irak, en nog vele andere laden)?
        Nooit geweten dat de koran bol van anti-semitisme staat?
        Ooit gelezen of gezien dat moslims in een westers land integreren of assimileren en daarmee ingaan tegen de koran die het hen verbiedt?
        Wakker worden mijn beste GHML!

  21. De mainstream christenen, grefo’s en roomsen, vormen de nieuwe quislings,ook in de stemhokjes. Als iemand mij zegt christen te zijn, is dat voor mij een reden dezulken te mijden. Toen deze voor paus spelende knul de voeten ging wassen op Lampedusa van de zich daar verzamelende islamitische profiteurs richting Europa, dacht ik al:die gozer is knetter en gevaarlijk gek. En voorbeeld voor nog zo’n gek in de Bunker in Berlijn. Nee de gekte neemt eerst nog even toe,we noetsen maar naar wat hoge,stevige bomen gaan zoeken.

  22. Leo KarelJan

    18 mei 2016 op 15:36

    Deze marxistische derdewereld JURK is totaal imbeciel. Zijn heulen met de islam, zijn achterlijke gedoe met gelukszoekers, zijn extreem linkse economische standpunten: deze JURK is een bedreiging voor vrijheid en voor Westerse waarden. Iedereen die zich positief over deze jurk uitlaat, dient men ernstig te wantrouwen. Br…wat een griezel. Alle religie de wereld uit, te beginnen met de islam.

  23. De Britse Europa parlementariër Gerard Batten is een van de weinigen in Brussel die deze historische feiten onder ogen durfde te zien. In juni 2013 erkende hij dat de EU ‘is ontworpen door de nazi’s’, en met de actieve hulp van de Amerikaanse CIA tot stand is gekomen. De Amerikanen waren en zijn groot voorstander van een Europese federale superstaat met één centraal gezag, omdat één grote regering veel makkelijker vanuit Washington te manipuleren is dan tal van afzonderlijke nationale regeringen.

    Ook Christopher Story, voormalig adviseur van oud premier Margaret Thatcher, leverde in een toespraak in 2009 talloze details over het duistere ontstaan van de Europese Unie. Toen de nazi’s in het verloop van de Tweede Wereldoorlog in de gaten kregen dat ze de oorlog wel eens zouden kunnen verliezen, ontwikkelden ze volgens Story een ‘lange termijn misleidingsstrategie’ die in 1942 in het document ‘Europaïsche Wirtschafts Gemeinschaft’ werd vastgelegd.

  24. In 1940 schreef Nazi minister van Economische Zaken annex oorlogsmisdadiger Walther Funk het boek ‘De Europese Gemeenschap’, waarin hij wees op de noodzaak een ‘Centrale Europese Unie’ en een ‘Europees Economisch Gebied’ op te richten. ‘Er moet een bereidheid zijn om in sommige gevallen de eigen belangen ondergeschikt te maken (aan de EU).’

    Nazi academicus Heinrich Hunke schreef dat ‘de klassieke nationale economie dood is… De Europese economie is de voorbestemde gemeenschap… De mate van Europese samenwerking hangt af van een nieuw economisch eenheidsplan.’ Zijn collega Gustav Koenig sprak van ‘een taak voor een echte Europese Gemeenschap… Ik ben ervan overtuigd dat deze poging een Gemeenschap te vormen tot na de oorlog zal bestaan…

    • Het Nationaal Socialisme en het Russische model Sociaal Democratie hadden niet alleen maar slechte ideeën De NAZI’s zorgden wel voor de raad van Arbeid, Bijstand en pensioenen hoor vergeet ook nooit dat de PVDA een direct uitvloeisel was van het Joods Communisme met marcherende mensen in trainingspakjes en heel veel vlaggen.

  25. Het conservatieve Engelse parlementslid Boris Johnson kreeg van tal van politici in Brussel en andere hoofdsteden de wind van voren nadat hij de Europese Unie met Napoleon en Adolf Hitler had vergeleken, omdat die eveneens streefden naar een grenzen-loos Europa onder één centraal gezag. Johnson werd ervoor verketterd, terwijl zijn premier David Cameron onlangs zonder tegenspraak met de Derde Wereldoorlog kon dreigen als het volk in het referendum volgende maand voor uittreding uit de EU (Brexit) stemt. Overigens geven de historische feiten Johnson volkomen gelijk: de EU is een direct geesteskind van de nazi’s, die hun plannen hiervoor in diverse boeken en documenten vastlegden…

  26. Alles wat je hebt weggeven of weg laten halen door wie het maar wil hebben of pakken zou volgens Franciscus de houding van Jezus zijn. Wel, als je dit echt gelooft, waarom begin je daar dan niet zelf mee door alle schatten van het Vaticaan te verkopen, en de miljarden die dit oplevert uit te delen aan de door jou zo geliefde moslimmigranten?

    Paus Franciscus heeft namens de hele samenleving migranten gesmeekt om vergeving voor het feit dat Europeanen hen niet vriendelijk genoeg welkom heten, en voor onze ‘bekrompenheid en onverschilligheid’. De hoogste leider van het Vaticaan vindt dat alle migranten het volste recht hebben om vanwege de hoge welvaart en goede voorzieningen naar Europa te gaan. In zijn ogen is het immers onze schuld dat de rijkdom op aarde niet eerlijk verdeeld is.
    Welterusten Paus….droom lekker verder…..

  27. g.h.m.leferink

    18 mei 2016 op 14:50

    Wàt een scheldpartij! Als bekennend Roomskatholiek ben ik het er dan ook niet mee eens, zacht gezegd.
    Joost, toch goodgoan, ondanks dit rare artikel: Gait H.M. Leferink

    • @g.h.m.leferink
      Ik denk dat mensen zoals jij zich niet aangesproken hoeven of moeten voelen, je hebt religieuzen en religieuzen. Ik ben zeer bewust niet religieus maar ik kan me niet voorstellen dat wij daarover in een groot conflict zouden geraken omdat onze beginselen mijns inziens niet wezenlijk verschillen, we zullen ongetwijfeld op bepaalde punten van mening verschillen maar dat hoort bij het leven en is het probleem niet.

  28. Mij zeggen die zogenaamde christelijke roots niets. Vlak daarvoor waren er weer andere roots. De dogmatisch manier van de wereld bekijken staat me enorm tegen.
    Maar openlijk verkondigen om de ongelovigen te doden of allerlei andere perverse regeltjes uit de koran die heden ten dage nog zoveel navolging heeft maakt de islam vele malen verderfelijker.
    Vrijdenkers en onderzoekers die met bewijs de kerk op een zijspoor hebben gezet zijn onze roots waar we alles aan te danken hebben. Religie kan alleen maar kennis tegenhouden wat overduidelijk niet zo goed lukt. De islam zou 200.000 jaar geleden al een verschrikking zijn om gestructureerd soortgenoten om niets af te slachten. Er staat geen maat op de weerzinwekkende islam. Raar dat er nu een satiricus veroordeeld wordt in Duitsland voor wat woorden terwijl de koran sprekers hun wrede oprispingen vrijuit kunnen laten klinken. Wat de paus zegt vind ik niet interessant. zolang hij maar geen mensen bedreigt. religie is gedoomd te verdwijnen.

    • Wat de paus zegt vind ik niet interessant. zolang hij maar geen mensen bedreigt. religie is GEDOEMD te verdwijnen. Moet het natuurlijk zijn.

      • U hecht dus blijkbaar ook grote waarde aan de gnosis (kennis, inzicht); een diepe, innerlijke kennis van de grond van ons bestaan, die van alle tijden is, en die in vrijwel iedere cultuur te vinden is. Van dogma’s is hier echter geen sprake.

  29. Ook hier ga ik graag terug naar de ”roots”;
    voor het gemak verwijs ik naar de vertalingen van de Nag Hammadi geschriften.

  30. De Paus bediend zich van de termen; Europa, koloniaal, gedienstig, verovering, etc. kortom, wij Europeanen zijn fout omdat we als basis van onze samenleving een Christelijke cultuur hebben. We zijn eigenlijk ook een soort Arier; blank, blond en Christelijk, praktiserend of niet. En dat is fout. Deze anti-christ paus werkte destijds samen met de gewelddadige junta in Argentinie. Het werelddeel Zuid Amerika waar deze man vandaan komt herbergt de meeste katholieken. Daar zijn de mensen niet fout omdat het geen blanke Europeanen zijn? En natuurlijk moslims, die zijn al helemaal niet fout en daarom zielig en hulpbehoevend. Wat mij in mijn jeugd in het Brabantse werd verteld; een Jezuiet moet je nooit blind vertrouwen. En verder gedraagt deze paus zich als de rest van onze westerse regenten; ze verachten het blanke plebs.

    • Freek Groeneveld schreef een heel goed stuk over deze materie hier: http://verenoflood.nu/rassen-identiteit-en-islam-europa-en-westen/

      Hij zegt daar o.a. dat “(…..) het grote struikelblok bij het verdedigen van Westerse idealen lang de angst is geweest dat dit hetzelfde zou zijn als het verdedigen van “blankheid”.

      • “verdedigen van “blankheid””
        .
        Zag laatst een programma over gevangenissen in de VS, daar leven alle ‘rassen’ gescheiden en in hun eigen groep; zwarten (black power), hispanics, aziaten, blanken, etc.. En het opvallende was, alleen de blanken worden als racisten erkend cq weggezet, terwijl al die andere groepen exact dezelfde protocollen en opvattingen erop nahouden, toch zijn alleen de blanken racisten. En ja, dat wordt door blanke (goed)mensen zo opgelegd. We leven onderhand in een hele vreemde en doorgeslagen wereld.

  31. @breinbrouwsel, @gnor

    google eens op: Het verloren evangelie van Malchus, door Reginald Melchers

    Misschien iets om te lezen, vooral voor (ex) katholieken.

    • Breinbrouwsels

      18 mei 2016 op 11:59

      @Ad
      Mijn kijk op deze zaken wijkt nauwelijks van die van Melchers of Kasdorp af, lijkt het.

  32. Je hebt twee soorten Christenen: Moraalridders en Kruisridders. Helaas wordt de laatste steeds zeldzamer.

    • Koos…..kruisridders genoeg,maar meer bij de andere islamcult…tasten graag mens en dier in het KRUIS.

  33. Misschien is dit wel een vorm van wraak. Het steeds seculierder wordende Europa moet van Franciscus gestraft worden met islamisering.

    • Hahaha…. het lijkt er inderdaad wel op: Hoe het ook zij, onderwerpen en branden in hel zullen jullie ongelovigen hoe dan ook. Lukt het niet meer rechtsom, dan maar linksom 🙂

  34. Klinkt erg D66-achtig. Misschien eens over nadenken dat die moderniteit zoals u dat noemt geen enkel antwoord heeft op de huidige crises en al helemaal niet op het probleem van de vreemdelingeninvasie.
    Net als die rare paus nu doet (om modern te zijn?), heeft de moderniteit de band met het verleden doorgesneden en beschimpt vanuit een ongefundeerd soort progressiviteit eigen geschiedenis en eigen voorouders met de ogen stijf dicht voor wat lelijk is in andere culturen…
    Het ware beter om onze waarden eens te herijken . Ja, het was niet allemaal zo fraai, maar is het allemaal zo fraai wat de zogenaamde moderniteit ons thans laat zien? Het was zeker in de gegeven omstandigheden niet allemaal zo slecht als men ons wil doen geloven.

  35. Nou, ik kom met mij begrip van moderniteit niet bij D66 uit. Mijn reactie en mijn antwoord hierboven zal vermoed ik niet de goedkeuring van D66 kunnen dragen. Herijken van waarden en/of ze tijdelijk parkeren is ook een optie. We zouden ook al erg geholpen zijn om wederkerigheid te eisen i.p.v. te hopen op de werking van ‘goed voorbeeld doet goed volgen’.

  36. Laten we het dan maar hebben over Griekse wortels. Wortels die door de Kerk (vaak) zijn gekoesterd en gecultiveerd nadat het Romeinse Rijk uit elkaar viel. En uiteindelijk heb je een aantal Christendommen en Kerken door de eeuwen heen, die dan wel claimen een voortzetting van elkaar te zijn maar toch dat niet kunnen zijn, simpel weg omdat de cultuur veranderd is, het denken, de ervaringswereld van de mens verschoven is als het gaat om religieuze beleving en expressie. Daarom is het bedriegelijk om over zulke wortels te spreken. Maar als je dat dan doet, “Grieks-Romaans” heeft dan wellicht meer substantie.

    • ““Grieks-Romaans” heeft dan wellicht meer substantie”
      .
      Voor West-Europa heeft Germaans-Romeins dan meer substantie. Ik heb het al eens eerder gezegd; wanneer we ons losmaken van de Romeinse / christelijke invloeden en ons meer zouden verdiepen in onze Germaanse wortels, en bijvoorbeeld de hier wonende berbers zich los zouden maken van hun arabische/ islamitische invloeden en zich meer zouden verdiepen in hun oorspronkelijke wortels dan ben ik ervan overtuigd dat we meer overeenkomsten dan verschillen hebben wat nu dankzij de islam niet het geval is. Het grote pluspunt van het Nederlandse autochtone volk is dat het overgrote deel zich al losgemaakt heeft van de Romeinse / christelijke invloed, nu de berbers nog. Maar ja, daar zal jij geen oren naar hebben want jij hebt enkel als doel de islam te propageren.
      .
      De Germaanse invloed wereldwijd is veel groter dan menig persoon beseft, de dagen van de week zijn vernoemd naar Germaanse goden, pasen, kerst, sinterklaas, e.d.

      • @Dick. DirkM. heeft het over Grieks-Romaans. Maar hij bedoelt natuurlijk Grieks-Romeins worstelen i.p.v. wortelen.

  37. g.h.m.leferink

    19 mei 2016 op 09:44

    ‘DirkM’, een vraag: Doe je mee aan een wedstrijd “Hoe stop ik zoveel mogelijk onsamenhangende onzin, natuurlijk ZONDER BEWIJS, in een paar regels?
    Vraag van iemand die wèl zijn eigen naam onder zijn bijdragen zet, dus geen LAFBEK.
    Toch goodgoan: Gait H.M. Leferink

  38. Duidelijk is nu wel geworden waarom plotseling een nog levende paus, voor de eerste keer in de historie, moest worden vervangen.
    Je kunt niet steeds onwelgevallige pausen in hun slaapkamer doden, maar toch.
    Dus hij ging met emeritaat.
    Het weg met ons , en dood aan het westen , en aan onze cultuur is kennelijk samen met het uitroeien van het blanke ras en de vervanging door andere volken,, het doel geworden van onze elite.
    Kennelijk in de ijdele hoop dat ze mogen aanblijven.
    Een soort Joodsche raad dus.

  39. Duitsland en Merkel gaan dus Erdogan beledigers vervolgen.

    Erdogan is in het gelijk gesteld, je mag hem niet beledigen.

    Merkel wist dat, daarom moest hij vervolgd worden.
    http://www.nu.nl/media/4263221/delen-gedicht-bohmermann-erdogan-verboden-duitse-rechtbank.html

    De elite ligt op schema, nog een aantal miljoenen erbij maar.

  40. Ja kijk, de katholieken zijn niet meer wat het geweest is. Sinds in Rome er een officiele Satansmis is gevierd blijkt dat de zwartigheid er vanaf is gaan druipen. En vergeet niet, wie was het die zei: Wij allen zijn Jezuiten? Alle niet gekozen Satansvolgers, c.q. Europese niet gekozen leiders komen uit de Jezuitenschool. Ook deze paus. En Jezuiten hebben maar 1 ding duidelijk. Macht. Overal waar de Jezuit zich beweegt ontstaat verwarring, oorlog en ellende.
    Verder heeft het katholisime niets met christenheid te maken, alleen maar met dood en verderf. O ja, en met kleine jongetjes. Maar dat is weer een ander verhaal…

    • Met die machtshonger van de Jezuiten zou niets mis zijn als ze die macht ten goede zouden aanwenden. Maar nu blijken het dus verraders te zijn.

  41. g.h.m.leferink

    19 mei 2016 op 09:40

    ‘Adje’, raaskal je wel vaker zo?
    Vraag gesteld door iemand die wèl zijn volledige echte naam onder zijn bijdragen zet, dus geen LAFBEK.
    Toch Goodgoan: Gait H.M. Leferink

  42. Breinbrouwsels

    17 mei 2016 op 22:58

    Ik ben inmiddels zoveel goede gelovigen tegengekomen die in het diepste geheim een grote schurft hadden aan Het Systeem. Ze lieten hun kinderen dopen en gingen naar de kerk om geen gedoe met de buurt, de werkgever of de school te krijgen. Ze wisten ook dat het een groot perverse teringzooi was. Moeders begonnen te janken als hun kind werd uitgenodigd om misdienaartje te worden of, nog erger, priester. Maar er werd nooit over gepraat. Alleen mijn ome Piet, die Den Blááuwen werd genoemd en ‘m daarom goed lustte, wilde op verjaardagen wel eens gaan zitten te schuimbekken over die perverse zooi waar de Mof nog heilig bij was. Een gelovige gelooft zelf en heeft daar echt geen ideologisch geblauwdrukt verdienmodel voor parasieten voor nodig. Valt het niet op dat al deze organisaties, of ze nou de goddelijke danwel de metzunnalluhkaart trekken, op dezelfde leest geschoeid zijn. Dezelfde blauwdruk, waar je ook in parasietenland kijkt. Wel opvallend.

    • Brein…ben ik mee eens.Om het goede te beleiden (En nog steeds hopen dat er een God bestaat)…niks mis mee ,heb ik geen club nodig die mij allerlei regeltjes probeerd op te leggen.Gewoon observeren,lezen,en zèlf een mening opbouwen.Ik ben geen kuddedier,nooit geweest,je spoort niet zegt een goede vriend in nederland….het zij zo. Mart Brasil.

  43. Nou, ik vind het niet zo’n ramp hoor.
    Prima om Europa geen christelijk continent te noemen. De moderniteit en het humanisme zijn de voortzetting van het oude christendom en de kerk kan verhuizen naar zuid Amerika en Afrika, die hebben we niet meer nodig hier. Dan is dat probleem met het spreken over christelijke wortels waarbij je kans loopt je superieur te voelen is dan meteen ook opgelost. We hebben zoals hij zelf zegt niet slechts een wortel maar meerdere.
    Wat betreft ghettoïsering, daarin heeft hij gelijk.
    Het is beter om moslims te verspreiden (geen moslimwijken met moskeeën) en ze te integreren en ons niks aan te trekken van hun assimilatie angst, oftewel hun angst om als oemma/als moslims te verdwijnen en op te gaan in moderniteit en geestelijk vrije mensen te worden.

    • @Ad. Moslims integreren in meerderheid niet. Dat mogen ze niet van het thuisland (o.a. Turkije en Marokko). Als vm katholiek, ex misdienaar en voorbestemd om priester te worden, ben ik in de loop der jaren steeds meer gaan zien wat geloof teweeg brengt. Er zijn echt nog wel goedwillende christenen w.o. katholieken maar ze hebben, net als in de politiek, slechte leiders; of zijn het lijders? Deze goedwillende mensen blijven hopen op een plekkie in de hemel waar ze echter alleen hopen te komen want de reis is geplaveid met goede voornemens.

      • Ja, moslims integreren in meerderheid niet. Daarom juist mijn tweede alinea. Uit elkaar, want die eenheid van de oemma moet gebroken. Ik weet niet (denk ’t niet) of de paus het zo bedoeld maar het zou een goede strategie zijn.

  44. Uhuh, ik zie de overeenkomsten tussen Petrus en de woord verspreiding van een stel ploflims…. Kweet alleen niet zo snel iets te noemen.
    Het lijkt trouwens wel of deze jurk meent dat er een fusiereligie zou kunnen ontstaan omwille van de verloren gegane macht. Soort heimwee naar vroeger toen Rome de wet spelde.

    • _Mediaevist_

      18 mei 2016 op 09:47

      Een fusiereligie? Het lijkt me een verschrikking maar je kunt gelijk hebben. Deze paus is vernoemd naar Franciscus van Assisi. Die hield er van dat soort ideeëen op na :/ https://www.bol.com/nl/p/franciscus-en-de-islam/666780434/