Werkte er weer een piloot van EgyptAir mee aan crash?

Door Joost Niemöller

Vannacht verdween een Airbus A320 van EgyptAir van de radar boven de Middellandse Zee ten zuiden van de Griekse eilanden. Het toestel was onderweg van Parijs naar Caïro. Inmiddels zijn er wrakstukken en lichamen gevonden.  Dat het om een crash gaat wordt dus niet meer betwijfeld. Dat het om een aanslag ging, lijkt waarschijnlijk, zeggen de Egyptische autoriteiten. Bij de vorige aanslag op een verkeersvliegtuig, boven de Sinaï, ontkenden de Egyptische autoriteiten in eerste instantie dat er sprake zou zijn van ‘sabotage’ van het toestel, om na maanden van standpunt te wijzigen.

Er waren geruchten over ‘een vlam in de lucht’  die gezien zou zijn door een kapitein op een schip.

Reuters cited a Greek defence ministry source who said authorities were investigating reports from the captain of a merchant ship of “a flame in the sky” around 130 nautical miles south of the Greek island of Karpathos.

De Griekse autoriteiten meldden, waarschijnlijk op basis van radarbeelden, dat de vliegbewegingen bij de crash wel heel ongewoon waren:

De Griekse minister van Defensie heeft gezegd dat de Airbus A320 van EgyptAir net het Egyptisch luchtruim was binnengevlogen, toen het plotseling twee scherpe bochten naar rechts maakte, een van 90 graden en een van 360 graden. Ook verloor hij bijna 6700 meter aan hoogte. Daarna verdween hij van de radar. Dat was om 02.45 uur.

Dat verdwijnen van de radar duidt op een explosie of het uiteenvallen van het vliegtuig. Dat moet dan gebeurd zijn nadat het toestel een enorme duikvlucht had genomen. Dat laatste blijkt wat duidelijker uit een ander nieuwsbericht over de Griekse mededelingen:

 

In Athens, Greek Defence Minister Panos Kammenos said the Airbus had first swerved 90 degrees to the left, then spun through 360 degrees to the right. After plunging from 37,000 feet to 15,000, it vanished from Greek radar screens.

De abrupte en absurde bewegingen en de duikvlucht voor het toestel van de radar verdween, zouden uitgevoerd kunnen zijn door een van de piloten. Tenzij er bijvoorbeeld sprake zou zijn van een bizar technisch falen van de automatische piloot. Het waren hoe dan ook zeer vreemde vliegbewegingen, ook volgens de luchtvaartdeskundige Les Abend bij CNN:

The 360-degree turn, that seems very abrupt. It’s not something I would do in any major emergency unless I was losing control of the aircraft,” he said.

Wat gebeurde er?

Zeker, het is nog veel te vroeg om daarover met zekerheid iets vast te stellen. Maar het is dus zeker niet ondenkbaar dat die absurde vliegbewegingen veroorzaakt werden door de piloot. Misschien gebeurde dat omdat er een vechtpartij plaatsvond in de cockpit. Bijvoorbeeld omdat er een terrorist met een bom was. Er waren drie beveiligers aan boord. Maar misschien ook omdat een van de piloten bewust wilde aansturen op een crash. Die laatste gedachte is niet zo vreemd. Zelfmoord met een vliegtuig komt vaker voor.  We herinneren ons nog goed de crash met Germanwings.

Bijzonder is hier de overeenkomst met een andere crash van een EgyptAir toestel, EgyptAir990 in 1999 in de Atlantische Oceaan . Bij die crash was er geen sprake van een bom. Uit Amerikaans onderzoek bleek toen dat de ene piloot had aangestuurd op de crash, terwijl de andere piloot de crash probeerde te verhinderen. De piloot die het toestel onverwacht omlaag stuurde, had, volgens de voice recorder, gezegd:

Tawakkalt ala Allah

Ik vertrouw op God.

 De Egyptische autoriteiten speelden een dubieuze rol bij het onderzoek, en wilden van geen schuld van de piloot weten. Ook al moesten ze meteen geweten hebben dat er iets fout zat, volgens deze reconstructie in The Atlantic:

I knew that at the start of the investigation the Egyptian delegation had included a man named Mamdouh Heshmat, a high official in civil aviation. When the cockpit voice recording first arrived at L’Enfant Plaza, Heshmat was there, and he heard it through with a headset on. According to several investigators who listened alongside him, he came out of the room looking badly shaken, and made it clear he knew that Batouti had done something wrong. He may have called Cairo with that news. The next day he flew home, never to reappear in Washington. When NTSB investigators went to Cairo, they could not find him, though it was said that he was still working for the government. I knew I wouldn’t find him either, but I wanted to see how Kelada would react to the mention of him. Kelada and I had come to the end. I said I had heard about a man who had been one of the first to listen to the tape—who could it have been? Kelada looked straight at me and said, “I don’t recall his name.” There was no reason to continue, from his perspective or mine.

Dat diezelfde Egyptische autoriteiten nu zo snel aansturen op de optie ‘terrorisme’, is opmerkelijk. Willen ze opnieuw de rol van hun piloten uitsluiten?

 

 

 

Tweet about this on TwitterShare on FacebookPrint this pageEmail this to someone

25 reacties

  1. Nu nog een verbod op islamitische ‘beveiligers ‘ en bagage afhandelaars, dat maakt het vliegverkeer weer veilig.

    • @SPRX
      Iemand had dat in België (na de laatste aanslag) eens voorgesteld. Weet niet meer wie, maar wel dat het boegeroep niet van de lucht was.

  2. Je weet nooit wanneer een islamiet ineens last krijgt van het Sudden Jihad Syndrome, SJS.
    Ik vlieg veel maar nooit meer met islam piloten.

  3. Breaking news, wrakstukken nu echt gevonden.
    Media buiten Europa gaan uit van een (tijd) bom, wellicht geplaatst door ISIS.

    http://www.telegraaf.nl/buitenland/25829731/__Wrakstukken_en_bagage_Egyptair_gevonden__.html
    Volgens de Egyptische staatstelevisie zijn er wrakstukken en bagage van het vliegtuig van EgyptAir gevonden.

    De wrakstukken zouden 200 kilometer ten noorden van Alexandrië gevonden zijn.

  4. doe mij maar een niet depressieve atheistische piloot.

  5. Uiteindelijk is de oplossing, voor passagiers, de wij en zij. Piloten met een maagden wens nemen dan hun soort mee naar beneden, om naar boven toe te gaan. Dat links en groene gekken dit niet willen is duidelijk. Zij teren, letterlijk, op elk mens tranendal. Hun enigste wereld succes, Hitler, als historisch bewijs. Die profileerde elke aardbewoner. Dit is nog steeds actueel. En is terug gebracht tot twee soorten mens. Gelovig en de rest.

  6. Gevonden wrak in Middellandse zee blijkt helemaal niet van het ramp vliegtuig!

    Van welk vliegtuig dan wel?

    http://www.telegraaf.nl/buitenland/25827949/__Onduidelijkheid_over_wrakstukken_in_zee__.html
    Egyptische autoriteiten hebben donderdagavond bericht dat de Grieken wrakstukken hebben gevonden die van de verdwenen EgyptAir Airbus komen. Maar een Griekse legerwoordvoerder zei dat er niet zulke voorwerpen zijn gesignaleerd.

    • @Koffij. Inderdaad. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat het niet om wrakstukken van een vliegtuig gaat maar om wrakstukken van een asielboot. Laten we achten net als bij MH17 dan weten we in elk geval welke leugens we weer op het bord krijgen.

      • Met alle respect, maar dat moet dan een draagvleugelboot geweest zijn… De berichtgeving in de media, tjsongejonge

  7. Compleet uitbannen van vlieg-tuig, in welke vorm dan ook, zou een oplossing kunnen zijn voor heel veel ellende.

  8. Onmiddellijke Totale Remigratie, minder is capitulatie

  9. Waarom werd er geen Mayday uitgezonden? Indien er een van de piloten mesjokke wordt kan de andere piloot dit doen met slechts een druk op een knop. Wellicht een remote controle van het vliegtuig, waar elk verkeersvliegtuig mee uitgerust schijnt te zijn. Waarom? We storten het, op afstand, neer en geven Rusland de schuld. De Russen hebben een flinke marine vloot in dat gebied, ter ondersteuning van de gevechtshandelingen in Syrië. Wellicht was het wederom “Putin’s raket”? Het verbaasd me echt dat dit nog niet op CNN gemeld wordt.
    Vreselijk dat het weer veel mensenlevens kost. Wat is er toch aan de hand met deze wereld?

    • Inderdaad. Een Mayday, mayday zou je op zijn minst verwachten. Maar tot het moment van nu zijn er nog niet eens brokstukken gevonden en evenmin oliesporen. Dat is wel raar hoor gezien de situatie. ‘k Weet niet.

    • Als de oorzaak niet de piloot zelf is, of een toevallige botsing (waardoor het toestel een deel van een vleugel verloor, wat die abrupte bochten kan verklaren), zou het een aanslag geweest kunnen zijn (met exlosief of raket), bijvoorbeeld gericht tegen de regering van Al Sisi. Deze ramp zal het toerisme nog verder schaden, waarmee de kans wordt vergroot op een opstand tegen de regering die “het westen” liever kwijt dan rijk is. Wat dit laatste betreft zijn onder de potentiële daders wel meer denkbaar dan ISIS alleen (wat een westerse proxy is).

      • @Delecluze
        Begrijpelijk voorzichtig geformuleerd!
        Ik kan U helemaal volgen, … helaas.
        What a mess!!! 🙁

        • Dank voor uw reactie, maar ook voor het tussen de regels door lezen:) Inderdaad, wat een bende.

  10. Joost ontwikkelt zich zo langzamerhand tot de enig betrouwbare vliegtuigongelukkenautoriteit. Hulde!

  11. Feit is natuurlijk dat we, vooral sinds 9/11, werkelijk ALLE idiotie kunnen verwachten van de aanhangers van ene islam. Dus een piloot die denkt dat zijn godheid zeer tevreden is met het vermoorden van willekeurige mensen, is alleszins denkbaar. We hebben de totale wreedheid Europa binnen gelaten! De totale duivelse wreedheid vinden we in de islam. En dat al tientallen jaren, zo niet, eeuwen en eeuwen.

    • g.h.m.leferink

      19 mei 2016 op 23:16

      ‘Arjen’: In het algemeen ben ik het met je eens. Maar scheer niet alles wat zich islam noemt over één kam! Zo had ik Turkse leerlingen in de klas die van de Alawitische kant waren, en onder hen was geen spoor van Al Qa’ida- of Taliban-hysterie. En zonder ook de Ismaili’s uit, de volgelingen van de Aga Khan. Die heb ik in Noord Pakistan en Zuidoost Tojikiston/Gorno Badakhstan leren kennen als echt vredelievend.
      Goodgoan: Gait H.M. Leferink

      • Dat geldt ook voor de Soefi beweging, een soort Islamitische new age, die ook contacten onderhoudt met andersgelovigen zoals Zoroasters.

      • OK, bedankt. Kennis is het begin van alle wijsheid, dat blijkt weer.

  12. THe Post melde dat een KLM pilot een Drone op 5 km hoogte zag

  13. Michael Jacobs

    19 mei 2016 op 18:00

    Bij alles wat ook maar enigszins met de islam te maken heeft moet je met omkeringen rekening houden: dat men bijvoorbeeld symptoom en syndroom met elkaar verwisselt. Allah en de islamitische manier van denken worden om elke prijs verdedigd. Die zijn immers feilloos, dus daar kán het niet aan liggen.

  14. Als er geen aanslag wordt opgeëist dan is de kans groot dat de oorzaak nooit boven water komt. En dat de onderste steen de onderste blijft.

Reacties gesloten.

Thema door Anders NorénOmhoog ↑