Op 27 augustus dit jaar presenteert het kabinet ‘Actieprogramma integrale aanpak jihadisme’. Een plan van aanpak in 38 punten. Het is opgedeeld in bestaand, nieuw en versterkend beleid dat de overheid zal in-/doorvoeren ter bestrijding van het gevaar. Wie het goed leest en tot zich door laat dringen beseft dat het kabinet met lege handen staat, geconfronteerd met het relatief nieuwe fenomeen dat jihad(ganger) heet. In Nederland woonachtige mensen die huis en haard verlaten om te strijden voor de oprichting van een kalifaat. Dit fenomeen stelt ons voor belangrijke vraagstukken, onderwerpen waar vaak maar al te graag voor weggekeken wordt. De vrijheid van meningsuiting, het recht te geloven, de invloed van cultuur en religie, de multiculturele samenleving en de relevantie van politieke ideologieën.
Ik ben niet gerust gesteld door dit kabinetsvoornemen, het plan is een boekje vol lapmiddelen, een handboek voor dweilen met de kraan open. De huidige perceptie van religie en haar rol in de samenleving, de heiligverklaring van artikel 6 GW en de angst voor politiek incorrecte uitspraken houden de politiek in een wurggreep. Het moge zo klaar als een klontje zijn dat de dreiging uit islamitische hoek komt, ook al beweren tegenstanders dat jihadisten de islam slechts verkeerd begrijpen of zelfs bewust misbruiken. Quatsch is het, de islam is juist heel eenvoudig te begrijpen als handvest voor terreur. Maar dat is nu eenmaal geen boodschap die goed verkoopt tijdens politieke campagnes. Liever houden de gekozen volksvertegenwoordigers ons voor dat met goed speurwerk en de beste intenties het probleem jihadisme ook te tackelen valt. Mijns inziens is dit een gevaarlijke desillusie die slechts dient ter handhaving van bepaalde politieke waarden en normen die zich niet meer verhouden tot de praktijk van vandaag. Om dit aan te tonen ik licht vier hoofdstukken uit het actieplan toe om de onmacht van het kabinet te bewijzen.
Risicoreductie jihadgangers:
‘Beperken van risico’s die uitgaan van jihadgangersmet alle mogelijke middelen’
De afgereisde (en teruggekeerde) jihadist is het haasje volgens het Actieplan. Hij/zij verliest de Nederlandse nationaliteit (4), wordt op de terrorismelijst geplaatst (8) en verliest het recht op uitkering en overige financiële toeslagen (9). Tot zover de ‘keiharde maatregelen’, over de rest van dit hoofdstuk horen we maar weinig in de media, terwijl het laatste woord over dit hoofdstuk nog lang niet geschreven is. Hoe keihard zijn die maatregelen écht? Kijken we bijvoorbeeld naar punt 12:
Ondersteuning bij het (hernieuwde) contact met familie en verlening van reguliere consulaire bijstand voor personen die uit de jihadistische beweging willen stappen.
Opmerkelijk aan dit voornemen is dat het haaks staat op punt 4,8 en 9. Wie als ‘onderkende(*) uitreiziger’ wordt aangemerkt zal niet per definitie worden onderworpen aan het nieuwe beleid. Er bestaat dus een mogelijkheid om met behulp van de lokale ambassade een terugweg naar Nederland te vinden. Op zich een warm menselijk gebaar, er zullen ongetwijfeld veel zwakke meelopers zijn geronseld die, eenmaal aangekomen pas goed begrepen hoe diep ze zichzelf in de nesten hadden gewerkt. Toch lijkt het me geen goed idee om deze begripvolle opstelling manifest te maken. Compassie voor een paar sukkelaars met de spreekwoordelijke moeilijke jeugd kan ik nog begrijpen, zoiets behoort echter tot de discretionaire bevoegdheid van de minister van Binnenlandse Zaken en/of Justitie. Gelet op de recente dreigingen die ISIL heeft geuit richting Europa lijkt het me zaak zo min mogelijk mazen in de wet te creëren. Het kabinet doet dit door iedereen die zegt ‘ gedesillusioneerd of getraumatiseerd’ te zijn aanspraak te laten maken op deze straffeloze vluchtroute. (* door justitie is geïdentificeerd)
Tel daarbij op dat er al heel veel jihadgangers zijn teruggekeerd uit Syrië, ze worden begeleid. Kennelijk allemaal spijtoptanten of kan justitie niet achterhalen wat de heren precies hebben uitgespookt op islamsafari in Syrie? Ik heb zo m’n bange vermoedens.
Interventie uitreis
Dit hoofdstuk is genieten geblazen voor wie graag de boel bij elkaar houdt- in de meest letterlijke zin van het woord. Het kabinet kiest expliciet voor de methode deur-op-slot, niemand het land uit. Wie toch een all-in Kobane nastreeft riskeert arrestatie (14a,c) verlies van geldig legitimatiebewijs (15a,b) of een belletje van de burgervader (16). Samen komen we er wel uit moet het kabinet gedacht hebben, alhoewel dat ‘samen’ voor meerdere uitleg vatbaar is. De ene jihadist is namelijk de andere niet, zo zal blijken.
Alles draait om ‘aansluiting’, het voornemen en uitvoeren van het plan tot aansluiting bij een jihadistische strijdgroepering. Wanneer er sprake is van aansluiting, dat wordt niet duidelijk. Het Actieplan wekt de indruk dat aansluiting gezien moet worden als fysieke aansluiting bij een jihadistische beweging. Er bestaat een verschil in benadering van afgereisde/teruggekeerde jihadisten en jihadisten die nog in het land verblijven. De eerste groep riskeert ontneming van het Nederlanderschap (punt 4) terwijl de andere groep slechts wordt aangehouden en aangeklaagd. Kennelijk denkt het kabinet dat jihadisten in niet-islamitische landen tijdelijk ophouden jihadist te zijn. Of hoe anders moeten we verklaren dat de overheid sommige mensen te gevaarlijk acht voor de Syrische bevolking, maar niet te gevaarlijk om tussen de Nederlandse bevolking te wonen?
Het Actieplan gaat hiermee volledig voorbij aan de digitale realiteit (sociale media, etc.) en expansiedrift van de Islamitische Staat. Niet vaak genoeg kan worden benadrukt dat IS heeft opgeroepen tot het plegen van aanslagen- ook in Nederland. Wie zich aan een dergelijke beweging solidair verklaart mag worden beschouwd als gevaar voor de Nederlandse samenleving. Toch treedt hij voor de wet niet in vreemde krijgsdienst, hetgeen ook beleidsmakers niet zal zijn ontgaan. Desondanks lijkt het Actieplan ziende blind voor het gapende gat tussen beleid en realiteit. Of zou het zijn dat men liever wegkijkt voor de complexiteit van ‘aansluiting’ in de praktijk?
Zoals eerder aangegeven draait alles om de definitie van aansluiting. Het is een hels karwei om te bepalen waar die grens precies ligt, toch is het van belang dat juist dit debat gevoerd wordt, het gebrek aan een duidelijke definitie vormt immers een zwakke schakel in het Actieplan. Maak niet de vergissing te denken dat het verbod op verheerlijking van en oproepen tot geweld de gaten in het plan kan dichten. De doelstellingen van IS nastreven en in de praktijk brengen beperkt zich niet louter tot het plegen van geweld. Veel taken -die nuttig zijn voor IS- kunnen in Nederland worden uitgevoerd, zonder hiermee de wet te overtreden. Denk hierbij aan het bekeren van individuen tot een salafistische vorm van de islam, dat staat een ieder vrij gelijk het vrij staat zieltjes te winnen voor de bevindelijk gereformeerde kerk. Deze vorm van aansluiting zoeken en creëren is niet strafbaar maar valt in sommige gevallen wel binnen het domein van een jihadistische beweging, die haar oorsprong vindt in de orthodoxe islam. Om dat beter te begrijpen moeten we weten wat de overheid precies bedoelt met radicalisering:
Radicalisering: een geesteshouding waarmee de bereidheid wordt aangeduid om de uiterste consequentie uit een denkwijze te aanvaarden en die in daden om te zetten. Die daden kunnen maken dat op zichzelf hanteerbare tegenstellingen escaleren tot een niveau waarop ze de samenleving ontwrichten, doordat er geweld aan te pas komt, het tot gedrag leidt dat mensen diep kwetst of in hun vrijheid raakt of doordat groepen zich afkeren van de samenleving.
De grens tussen orthodoxie en jihadisme is flinterdun, het is bijna niet aan te geven op welk moment iemand radicaliseert. Een geesteshouding waaruit blijkt dat het individu de uiterste consequenties van zijn denken accepteert en in daden omzet, dat is op nagenoeg elke orthodoxe gelovige van toepassing. Jehova’s getuigen die een ziek kind een bloedtransfusie ontzeggen, Joden die geslachtsdelen van een baby mutileren of Christenen die een slachtoffer van verkrachting abortus verbieden. De definitiebepaling van het Actieplan stelt verder als criterium dat er sprake moet zijn van ‘op zichzelf hanteerbare tegenstellingen’ die ten gevolge van de geesteshouding escaleren, tot een niveau waarop de samenleving ontwricht. Dit kan zijn door geweld, kwetsende uitingen of groepen die zich afkeren van de samenleving. Ook deze bepaling is op veel maatschappelijke ontwikkelingen personen van toepassing. Wie de Zwarte Piet discussie volgt zou bijna denken dat ook de geesteshouding van meneer Gario er een is die bereidheid tot het aanvaarden van de uiterste consequenties kent. Toch valt zijn actie prima te legitimeren met de wet op vrijheid van meningsuiting, geen weldenkend mens zal van mening zijn dat hij in het gevang thuishoort. Om nog maar te zwijgen over kwetsen als gevolg van een gemankeerde geesteshouding, religie’s vallen zowat over elkaar heen met veroordelingen van homoseksuelen, vrouwen die abortus ondergaan of atheïsten. De wetgever bedekt dat allemaal met de mantel der liefde, artikel 6 van de grondwet. Het recht dat gelovigen net dat beetje meer gelijk maak dan de ongelovige Thomassen onder ons. Geen openbare school zou ongestraft wegkomen met het weigeren van homoseksuele sollicitanten of leerlingen op grond van hun geaardheid, dit in tegenstelling tot bijzondere onderwijsinstellingen.
Eerder beschreef ik hoe het domein van IS en de rechten van de orthodoxe islam elkaar kruisen en over de ongrijpbaarheid van de term ‘radicaliseren’ en ‘aansluiting’. Op dit punt komen deze onderwerpen samen in verklarende vorm. Het is voor de overheid onmogelijk een werkbare (juridische) definitie van radicalisering te geven, omdat diezelfde overheid uitzonderingen creëert op haar eigen bepalingen. Een kalifaat uitroepen mag niet maar alle beginselen van het kalifaat in vereniging onderschrijven is beschermd door artikel 6 GW. De heiligverklaring van artikel 6 dwingt het kabinet met de rug tegen de muur, met als laatste strohalm het verbod op haatzaaien en verheerlijken van geweld. Pas als de melk overkookt kunnen we ingrijpen, alles wat tot dit punt leidt geniet grondwettelijke bescherming. Het ligt in de lijn der verwachting dat kwaadwillenden dit ook goed begrepen hebben, dat onder de vleugels van godsdienstvrijheid veel geoorloofd is. Dat ze nagenoeg ongrijpbaar zijn voor de wet. De grens tussen orthodoxie en jihadisme blijft nagenoeg onzichtbaar en de overheid kan daar niets aan doen.
Het spreekt voor zich dat de overheid wil voorkomen dat mensen gruweldaden plegen in het buitenland, maar het spreekt niet zo voor zich om diezelfde mensen in onze samenleving toe te laten. Ik heb zojuist betoogd dat de overheid met lege handen staat en daarmee de grensbewaking tussen orthodoxie en jihadisme over laat aan een alamerend onderbezette AIVD.
Interventie uitreis is daarmee in mijn optiek een uiteenzetting van onverstandig en immoreel beleid. De Nederlandse overheid wordt geacht te denken en handelen met het belang van de Nederlandse burger als hoogste prioriteit, dit beleid geeft weinig reden te veronderstellen dat het kabinet aan deze voorwaarde heeft voldaan. Zo lang we niet goed in beeld hebben wanneer iemand als radicaal danwel ongewenst beschouwd moet worden is er effectief geen sprake van beleid.
Aanpakken van verspreiders en ronselaars
‘indien gegronde vermoedens bestaan van aansluiting bij een terroristische strijdgroepering wordt strafrechtelijk ingegrepen’
Oude wijn in nieuwe zakken, dit hoofdstuk is veel van hetzelfde met uitzondering van artikel 20 dat toch wel het vermelden waard is. Artikel 20 is een onaangename potpourri van ambtelijke privacy-/burgerhaat en werkverschaffing voor het maatschappelijk middenveld. In het bijzonder sub.b trok mijn aandacht:
Mensen verstoren door jeugdzorg in het verhaal te betrekken, hoe komt deze maatregel in het Actieplan terecht? En dan nog wel in het kader van ‘verstoring’. Ik kreeg er een nare smaak van in de mond. Gelukkig komt ook de belastingdienst om de hoek kijken of er ergens nog een fraude te bespeuren valt. Potentiële jihadisten mogen het land niet uit en vervolgens bestoken we ze met ambtelijk geweld. Een beetje dom.
Radicalisering tegengaan
Een mozaïek van krachttermen waaronder ‘kenniscentrum’, ‘samenwerking met de islamistische gemeenschap’, ‘sleutelfiguren’, ‘vertrouwenspersoon’ en nog veel meer fraais. Wederom oude wijn in nieuwe zakken, we polderen ons immers al jaren een ongeluk. Wel nieuw in dit hoofdstuk is punt 27a. De overheid gaat mogelijkheden creëren om tegengeluiden te mobiliseren op o.a. sociale media. In de praktijk zal dat neerkomen op het uitdragen van een ánder soort islam dan de vorm die jihadisten belijden, is dat een taak voor de overheid?
De overheid gaat nog net niet op de kansel staan, maar het scheelt niet veel. Rondom moskeeën wordt een fijnmazig net van bureaucratische instellingen gespannen. Neem punt 22 c: Lokale netwerken van sleutelfiguren die binnen de eigen gemeenschap gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken (zoals vervreemding, radicalisering en jihadgang) worden verder uitgebouwd en getraind.
Het Actieplan benoemt dus een actieve campagne op sociale media om een tegengeluid te laten horen.(punt 27) Het blijft merkwaardig hoe de overheid zich opdringt, zeker wanneer we deze bemoeizucht vergelijken met het misbruikschandaal binnen de katholieke kerk. Ik kan me niet herinneren dat de overheid actief steun verleende aan een soortgelijke #notinmyname campagne namens en voor Nederlandse katholieken. Dat lijkt me een veelzeggend verschil.
Waarom moet de overheid bepalen welke meningen wel en niet gehoord worden binnen de islamitische gemeenschap? Waarom moet en zal de overheid een visie opdringen die de meerderheid, blijkens punt 22c, niet wil horen? Als het gevaarlijk is om vervreemding te bespreken, waarom doet de overheid dan niets aan de oorzaak van dat probleem?
Ook wordt een heus kenniscentrum opgezet, dat tot doel heeft de informatiepositie van het Rijk te verstevigen. Verder moet het centrum vroegtijdig radicalisering signaleren, monitoren en gemeenten van praktische ondersteuning voorzien. Dat lijkt me overbodig, we hebben de AIVD al net zoals het NCTV een kenniscentrum voor radicalisering is. Het kabinet kan beter het geld voor dit op te richten kenniscentrum bij de begroting van de AIVD voegen. Voorts is het opzetten van een kenniscentrum radicalisering nogal gratuit wanneer je zelf niet eens weet wat dat is.
Het kabinet zou er verstandig aan doen dit plan te herschrijven, maar niet nadat ze een groot debat entameert over de positie van religie in onze samenleving en hoe wenselijk het is deze groepen bij wet te privilegiëren. Doen we dit niet, dan zal er altijd sprake blijven van een schemergebied waarin de jihadist en spe kan doen en laten wat hem goed dunkt. Hij of zij gaat pas de grens over als de bereidheid tot het plegen van geweld zich duidelijk manifesteert onder de ogen van toezichthouders. Dat is geen plan van aanpak, dat is wachten tot er zich een ongedempte put aandient.
Punt 21 van het actieprogramma:
————-
Samenwerken met de islamitische gemeenschap.
a. Nederlandse imams en moskeebestuurders zijn medestanders in de strijd tegen de extremisten, die hun geloof kapen en hun kinderen misleiden en misbruiken.
b. Periodiek overleg met imams adresseert de volgende thema’s:
i Aanpak radicalisering: vroege signalering, pluriforme tegengeluiden, maatschappelijke rol imams en de verbinding met samenleving en het lokaal bestuur.
ii Opvoeding: koranonderwijs (vergroten transparantie en komen tot goed pedagogisch klimaat), versterken informele opvoedingsondersteuning en dilemma’s rond identiteitsvorming.
iii Tegengaan discriminatie, islamofobie en moslimhaat.
————-
Extremisten kapen de Islam? Natuurlijk niet; het kabinet liegt of is onnozel
“Islamofobie” tegengaan. Dat is psychiatriseren van tegenstanders van het Mohammedanisme.
Wat een verschrikkelijk actieprogramma.
Een geluk bij een ongeluk is het feit dat we in dit land voornamelijk uitkering trekkende PVDA-moslims hebben. Niet in beweging te krijgen en ook wel weer handig: ook dom gehouden door de PVDA..
Wij zijn niet islamofoob, maar (nog) ongewapend en daarom vooralsnog een beetje terughoudend.
Dat we NIETS van de Nederlandse overheid te verwachten hebben, moge duidelijk zijn. Dus mannen van Nederland: bierbuik wegwerken en je fysiek en mentaal voorbereiden op de strijd die komen gaat.. Sluit iedereen uit, die jou uitsluit en stop de “dialoog”.
Strijders en roem. De nieuwste heet Jihad. Niet nieuw, wel met een andere jas. Bekijk de beeldbuis waar onze media dagelijks hun held daden laat zien. Teruggeschoten word er nooit. Hen daden is èèn richting verkeer. Tot Israël zich er mee bemoeit. Dan is het huilen, klagen, en miauwen over recht. Neem het kop van lichaam snijden. Apetrots is er niets bij. Of stenigen van haar. Klaarkomen heeft bij hun andere betekenis. Het is menselijk cultuur Ebola.
Het zijn geen “strijders”maar gewoon criminelen of terroristen .
En i.p.v. een duidelijk signaal af te geven wordt er weer hollands begrip getoont waar dit niet zou moeten
De islam is niet te vergelijken met andere godsdiensten laten we dat voor eens en voor altijd officieel vaststellen.
De islam roept op tot heilige oorlog tegen ongelovigen (ieder ander) en heeft een eigen rechtsspraak, en boek,….Koran en de sharia.
Waar vooral in staat dat vrouwen, ongelovigen, homo’s onderworpen, gestraft of vermoord moeten worden.
Iedere normaal functionerende westerse rechtsstaat zal op die gronden de islam afwijzen.
Waarom dat niet gebeurd is me een raadsel.
O ja, in kleine lettertjes staat er iets van godsdienstvrijheid in onze grondwet.
Dus iedere moordcclub of organisatie die wreedheid als handelsmerk heeft hoeft slechts het etiketje religie op zich gedrukt te krijgen en ziedaar een te respecteren organisatie waarvoor de deur wijd open gaat.
Er is maar 1 oplossing: de islam HOORT niet in dit land.
En alles waar de islam voor staat horen onze politieke leiders zonder uitzondering af te wijzen.
Ik en velen met mij in het Westen zijn Helemaal klaar met dat bloeddorstige volk waarvan je nooit weet wanneer de vlam in de pan slaat. En dat kan snel gebeuren zoals sommige kunstenaars , schrijvers, of hulpverleners aan den lijve hebben ondervonden.
Dus wat er ook uit de hoge hoed komt rollen, er is maar 1 ding belangrijk: Minder islam minder islam minder islam in de wereld en zeker hier in dit ooit zo fijne land waar ik ben opgegroeid zonder al die narigheid.
Ook zie ik het verschil niet tussen pure, fundamentalistische, of politieke islam dan wel gematigde islam. De islam is de islam. Dat er sommige moslims wat minder snel aan de jihad willen meedoen of andere wreedheden begaan maakt niet uit. Immers een lieve gematigde moslims is morgen een jihad strijder. Niemand die het weet wanneer de vlam in de pan slaat.
Dat is het levensgevaarlijke aspect aan moslims.
Je kunt dat niet meten of zien.
Of je moet gedachten kunnen lezen.
Wanneer komt de afrekening met de ongelovige, die wij allemaal zijn.
En ik wil niet constant over mijn schouder kijken of dat mijn kinderen en kleinkinderen in een islamitische staat in wording leven.
Ik vertrouw geen moslim.
Nooit.
U luistert te veel naar de zionistische onzin van Wilders. Inmiddels weet iedereen met meer dan 2 hersencellen dat 9/11 een valse vlag was om de daar opvolgende invasies en genocides te kunnen verantwoorden.
Jihadies worden bewust geronseld door westerse geheime diensten. IS is een westerse operatie
De schietpartij in Canada door een net bekeerde moslim is hier ook weer een mooi voorbeeld van. Een totale hoax compleet met crisisacteurs om het Canadese volk rijp te maken voor meer overheid en minder vrijheid.
Nadenken a.u.b.
Ik weet meer dan u. Niet iedereen(!) gelooft in het sprookje over valse vlaggen, dus wilt u niet voor mij spreken?
Dit soort maatregelen is ook helemaal niet bedoeld om islamisering tegen te gaan of jihadgangers te bestrijden. Daar zal echt helemaal niets tegen gedaan worden.
Wat er wel zal gebeuren is dat u straks gepakt word. Bijvoorbeeld als u op social media beweert dat Rutte wegens zijn leugens en verraad voor een tribunaal thuishoort waarbij de doodstraf niet uitgesloten dient te worden.
Het recht op vrijheid van meningsuiting was altijd al een farce.
Er is een scenario wat er gebeurt wanneer het percentage moslims in een land stijgt, met voorbeelden. Eenvoudig te controleren.
As long as the Muslim population remains around or under 2% in
any given country, they will be for the most part be regarded as a peace-loving
minority, and not as a threat to other citizens. This is the case in:
United States — Muslim 0.6%
Australia — Muslim 1.5%
Canada — Muslim 1.9%
China — Muslim 1.8%
Italy — Muslim 1.5%
Norway — Muslim 1.8%
At 2% to 5%,
they begin to proselytize from other ethnic minorities and disaffected groups,
often with major recruiting from the jails and among street gangs.
This is happening in:
Denmark — Muslim 2%
Germany — Muslim 3.7%
United Kingdom — Muslim 2.7%
Spain — Muslim 4%
Thailand — Muslim 4.6%
From 5% on,
they exercise an inordinate influence in proportion to their percentage of the
population. For example, they will push for the introduction of halal (clean by
Islamic standards) food, thereby securing food preparation jobs for
Muslims. They will increase pressure on supermarket chains to feature halal on
their shelves — along with threats for failure to comply. This is occurring
in:
France — Muslim 8%
Philippines — 5%
Sweden — Muslim 5%
Switzerland — Muslim 4.3%
The Netherlands — Muslim 5.5%
Trinidad & Tobago — Muslim 5.8%
At this point, they will work to get
the ruling government to allow them to rule themselves (within their ghettos)
under Sharia,
the Islamic Law. The ultimate goal of Islamists is to establish Sharia law over the entire world.
When Muslims approach 10% of the population,
they tend to increase lawlessness as a means of complaint about their
conditions. In Paris,
we are already seeing car-burnings. Any non-Muslim action offends Islam, and
results in uprisings and threats, such as in Amsterdam , with opposition to Mohammed
cartoons and films about Islam. Such tensions are seen daily, particularly in
Muslim sections, in:
Guyana — Muslim 10%
India — Muslim 13.4%
Israel — Muslim 16%
Kenya — Muslim 10%
Russia — Muslim 15%
After reaching 20%, nations can expect hair-trigger
rioting, jihad militia formations, sporadic killings, and the burnings of
Christian churches and Jewish synagogues, such as in:
Ethiopia — Muslim 32.8%
@CeesvE: dit stuk is behoorlijk verouderd. Vooral dat eerste rijtje!
Ja Frans, dit klopt. Maar aan jou dan de eer om het te updaten.
Overigens als het om de percentages gaat moslims in westerse landen dan klopt nog altijd het effect dat hen heeft op de samenleving. Daarin is niets veranderd.
Als ik lees hoe het Israel gaat met de moslims in Jerusalem dan ben ik het volledig eens met volledig eens met de PVV.
Voorkeur laten gaan naar ISIS en zo niet opsluiten.
Die gasten bezorgen je een hele hoop last en de onschuldige burger is het haasje.