Dramatisch. Internationaal onderzoek naar #MH17 valt uiteen.

418px-RIAN_archive_123113_S.Lavrov_congratulates_workers_in_the_diplomatic_service
Lavrov, bron Wikipedia/RIAN.

Door Joost Niemöller

Er zijn dramatische ontwikkelingen gaande bij het internationale onderzoek naar MH17. De Russische minister van buitenlandse zaken, Lavrov, verklaarde dat het internationale onderzoek, in naam geleid door Nederland, in feite geleid wordt door Kiev:

“The country where the tragedy took place could be involved [in the probe], but it cannot run the show as it happens now.”

Kiev runt de show, zegt Lavrov dus. En hij heeft goede reden om dat aan te nemen. Redenen die overigens allang bekend zijn. Wie kijkt naar de deal die de Nederlandse Onderzoeksraad sloot met de Oekraïense Onderzoeksraad, (PDF) ziet dat er in feite sprake is van één onderzoek: Oekraïense onderzoekers werken verplicht mee aan het Nederlandse onderzoek, er moet sprake zijn van totale informatie uitwisseling tussen beide landen, enz enz. De Oekraïense president deed brutaalweg uitspraken over de gang van het ‘Nederlandse’ onderzoek in de pers, en over de informatie die de Onderzoeksraad zou bezitten.

Inderdaad, Kiev runt de show.

Volgens de Russische minister van buitenlandse zaken werkt zelfs de geheime dienst van Kiev mee aan het ‘Nederlandse’ onderzoek. En daarmee voldoet het onderzoek niet meer aan de internationale maatstaven:

“All ICAO norms are being violated as the Ukrainian security services are directly involved in the ongoing investigation.”

Dat is natuurlijk een zeer dramatische uitspraak. Rusland is volgens diezelfde internationale maatstaven verplicht om mee te werken aan het onderzoek. Rusland heeft ook radargegevens geleverd, die door de Onderzoeksraad zijn gebruikt. Rusland maakt ook deel uit van een groep deskundigen waarmee de Nederlandse Onderzoeksraad samenwerkt. Overigens mocht Rusland niet aanwezig zijn bij het openen van de ‘zwarte dozen’ in Engeland, terwijl zeer veel andere landen daar wel bij waren.

Het lijkt er sterk op dat de Russen het zat zijn. Sterker nog: De Russen starten hun eigen onderzoek naar MH17. Een Russisch onderzoekscomité onderzoekt momenteel een getuige die verklaart

dat hij de Oekraïense piloot heeft gezien die de MH17 neerschoot, en dat hij bovendien zag dat de jet waarmee die piloot terugkeerde naar het Oekraïense vliegveld, zijn air to air raketten miste. En hij noemt die piloot bij naam.

Deze getuige, legde anoniem, eerder zijn verklaring af op Russische televisie. Met deze ontwikkelingen is er dus niet meer sprake van één internationaal onderzoek, onder leiding van Nederland. Ook al wordt in Nederland die illusie graag hoog gehouden.

Dit is precies wat we hadden kunnen verwachten. en wat ik ook beschrijf in mijn boek. Dit is de essentie van de zaak. Een internationaal onderzoek naar MH17, waarbij een van de potentiële daders, Kiev, een dikke vinger in de pap heeft, kan nooit een objectief en dus succesvol onderzoek zijn. Het was een kwestie van afwachten tot de Russen definitief afhaakten en hun eigen onderzoek gingen beginnen.

 

 

 

 

Print Friendly
Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

25 reacties op “Dramatisch. Internationaal onderzoek naar #MH17 valt uiteen.”

  1. Ah, dat scenario hebben wij dus ook beschikbaar. De OVV moet logischerwijs op enig moment in conflict komen met het OM. Dus dat komt goed uit want dan neemt de FAA het onderzoek over en worden de resten van het vliegtuig in de VS geshredderd nadat het OM haar tunnelvisie door de EU via RTLNieuws is opgelegd gekregen.
    Dus de redding van de EU, de VS en Oekraïne ligt in het weghalen van het onderzoek uit Nederland. Dat gaan wij dus allemaal nog meemaken, Nederland door het slijk.

    1. Kijk, het compromitteren van het onderzoek door Oekraïne begon met de clausule van geheimhouding die na enige dagen werd afgedwongen. Wat betekent dat Oekraïne eerst nog niet goed door had in een hopeloze situatie te verkeren. Gaandeweg kregen zij ook door dat er met de OVV niet te spotten valt. Toen hebben zij het plan gevat om het hele onderzoek te traineren en te diskwalificeren zodat de advocaat van de slachtoffers naar de VN zou gaan om een andere partij aan te wijzen.
      Deze animositeit moet inmiddels de boel op ontploffen hebben gezet. Precies zoals ook de bedoeling was. Nu lopen eerst de onafhankelijke leden van de OVV eruit om hun reputatie nog te redden. Dan gaat er een brief van de EU (lees Rutte) naar de VN met het advies om de FAA het onderzoek over te laten nemen.

  2. Beter, eerlijker en objectiever zou zijn Maleisië de leiding van het onderzoek over te laten te nemen, maar dan wel een internationaal onderzoek, zonder geheimhoudingsverklaring, waarin ook bijv. Rusland zitting heeft. Vreemd is ook dat de helft vd brokstukken nog daar ligt, incl. deuren met kogelgaten. Wat ook vreemd is de leider van het onderzoeksteam (dhr. Pieter-Jaap Aalbersberg) is nog nooit zelf (!!!) op de rampplek geweest : http://nos.nl/artikel/2010631-aalbersberg-was-nooit-op-rampplek-mh17.html Dit hele onderzoek olv NL en gedicteerd door de VS is een farce.

    1. Nou, nou, Maleisië, pff u weet toch hoe die met de waarheid omspringen? MH370 toch niet vergeten? Zijn een bepaalde religie toegedaan hoor. Nu u dat zo zegt zou ik in de wereld geen niet corrupte cultuur kunnen aanwijzen.

    2. 1. Wie zegt dat een scheur in een deur een kogelgat is? U bent een expert? Waarom is het geen scheur veroorzaak door decompressie of door contact met andere vallende wrakstukken?
      2. Alle verzamelde brokstukken achtergelaten door de OVV zijn inmiddels in Khrakiv.

      1. 1) Het is geen scheur, het is duidelijk een (kogel)gat, en aangezien het van buiten naar binnen is gegaan had het sowieso meegenomen moeten worden voor nader onderzoek, waarschijnlijk zit “de oorzaak” van dit gat nog in de deur (kogel of shrapnel van raket).
        2) Je reinste larie, n.a.v. deze ridicule opmerking van je heb ik vannacht nog naar familie en kennissen gebeld, die zijn vanmorgen naar de crashsite gegaan, alle brokstukken die de OVV heeft achtergelaten liggen er nog. Ik heb verschillende fotos. Hoe kom jij aan die onzin ? Ik denk dat jij trouwens Marcel vd Berg bent, dat betweetertje. Als jij dat bent.. hoe is het met blogs over Radars ?

      2. Ja duidelijk mvdb : alle verzamelde brokstukken achtergelaten inmiddels in Khrakiv, https://www.facebook.com/grahamwilliamphillips/media_set?set=a.1529999910584378.1073741928.100007231518627&type=3 Je bent echt fantastisch geïnformeerd telkenmale. Je expertise, je kennis, je contacten, je informatie, werkelijk. Not.

  3. BUK-launch op 1:35 [https://www.youtube.com/watch?v=LSXMhaFntrU]
    op 0:29 [https://www.youtube.com/watch?v=T2UWD1MupZI]
    .
    Conclusie wanneer men direct na de knal fotografeert is er sprake van een ononderbroken vapor trail.

    1. Als je goed het RTL artikel had gelezen had je geweten dat de bewuste foto minuten na de lanchering is gemaakt.

      1. Wel, ik heb maar eens naar het interview van RTL zelf gekeken. Het werd niet duidelijk wanneer de man de foto’s nam. Een raketdeskundige concludeerde dat – omdat het een raketlancering betrof – de kolom zich inmiddels door de wind verplaatst moet hebben. Maar dan gaat hij daar dus bij voorbaat al vanuit.
        Een verslaggeefster zegt op het einde van het interview dat de man de foto direct daarna gemaakt heeft. Niemand die de feiten dus paraat heeft.
        Overigens, dat een inwoner van dat separatistengebied die zijn fototoestel afstaat aan de Oekraïnse geheime dienst, kunt u dat rijmen? Bewijs is er nu niet meer.
        Ten overvloede is het op dit moment nergens voor nodig om zoals RTLNieuws zo compulsief doet zich al op één scenario vast te leggen. Daarmee verspeelt RTLNieuws haar positie. En dat geldt ook voor die raketdeskundige.
        Het kan een BUK zijn (die laat inderdaad een flinke rookpluim achter), maar ook een air to air missile of mitrailleurkogels.
        Bedenk dat niemand in Nederland die puur de waarheid zoekt zo onverstandig is om zich nu al op een of ander scenario vast te leggen. Het balletje kan nog alle kanten uitrollen.

  4. De discussie is allang verzand in allerlei bijzaken en futiliteiten. Wat iedereen zich af zou moeten vragen WIE / WELKE partij had belang bij deze massamoord.
    De beantwoording daarvan zal een heel eind in de goede richting wijzen.

    Verder blijft het gissen; bewijzen zij allang verdokeremaand / vernietigf, er staan té grote belangen op het spel.

    Ikzelf ben ervan overtuigd dat Rutte c.s. metéén van de hoed en de rand wisten, anders maak je geen geheime afspraken en creeër je ruimte voor deze afschuwelijke doofpot-manoeuvre, en worden de meest voor de hand liggende -en daardoor ook eenvoudige- bewijzen achtergehouden, zoals autopsie-rapporten over welke materialen in de lichamen van de piloten is aangetroffen.

    Dát verzwijgen is hoogst verdacht op zich alleen al, en roept om triage door een werkelijk onafhankelijke partij, zo die er na zoveel internationaal gekonkel en stiekum gemanouvreer nog bestaat en geloofwaardig is.

    Never nooit meer dus.

    Amen.

    1. Er wordt steeds maar weer over een belang en voordeel gesproken.
      Ik ben ervan overtuigd dat er een fout is gemaakt. Iemand was triggerhappy, dacht dat er een transportoestel aankwam en drukte op de knop.
      Dat scenario blijkt uit de bekentenissen van de rebellen op twitter. Welke vervolgens weer bliksemsnel zijn verwijderd.

      Uit het gedrag van de rebellen blijkt al genoeg.

      1. @ mvdb, overtuigd ja, maar bewijzen willen wij zien; triggerhappy ja, gaat u dat nog aantonen? Hij dacht dat er een transporttoestel aankwam, hoe weet u dat? De bekentenissen van rebellen op twitter? Kan zijn, maar dat zijn nauwelijks aanwijzingen. Staat het verwijderen van bekentenissen in relatie tot de daders? Uit het gedrag van de rebellen blijkt dat wij feiten willen zien. U mag dan wel deskundig zijn op inhoudelijk gebied (?) maar moet dat nog wel afdekken met logische conclusies.

  5. Ach, wat er ook uit het onderzoek komt er zal altijd wel een partij zijn die de uitkomsten in twijfel trekt. Oekraine is onderdeel van het JIT en dat is op z’n zachts gezegd onhandig, omdat er ook scenario’s onderzocht worden waarin Oekraine (mede) dader is. Rusland heeft een vinger in de pap bij de OVV, want een Russische leasemaatschappij was eigenaar van de B777. Dus in Gilze-Rijen lopen waarschijnlijk ook Russen rond, lijkt me ook niet echt handig.

    Bovendien is vanaf de eerste dag de “chain of evidence” al naar de filistijnen geholpen omdat de crash site niet beveiligd is. Wat is er van de crash site verdwenen, en wat is er geplant dwz aan toegevoegd? Heeft onderzoek aan die wrakstukken sowieso nog wel zin? Stel nu dat je een stuk van een BUK vindt , wie garandeert me nu dat dat stuk er niet door de Oekrainers tussen geflikkerd is. En wat als je een stuk vliegtuig vind met kogelgaten. Dat kan er toch net zo goed door de Russen tussen gegooid zijn. En dan hebben we het nog maar niet over de stukken van mortieren en GRAD raketten die her en der op de crash site liggen.

    Het meest belangrijke bewijsmateriaal is het materiaal dat gevonden is in de slachtoffers, de kans dat daar mee gerotzooid is, is uitermate klein. Wat waren dat voor metaaldeeltjes: stukken kogel of stukken uit een SA11 of SA17? Gaan we dat nog een keer horen?

  6. Dit zal misschien wel het getuigenis zijn van Vladislac Voloshin. Dit is al 2 maanden bekend. Of het waar is?

    http://www.kp.ru/daily/26323.5/3204312/

  7. Ja, dat is het interview.
    .
    Overigens mochten de nabestaanden naar verluidt niet zelfstandig DNA laten analyseren. Maar hoe zit het eigenlijk met autopsie naar de doodsoorzaak? Is dat geen wettelijk recht van nabestaanden?
    .
    Justitie onderzoekt het scrapsel in de lijken en geeft de resultaten door aan de OVV. Maar het OM is geen wetenschappelijk instituut. Dus daar gaat het mis. De OVV moet dat alsnog zelf uitbesteden.
    .
    Of moeten personen die niet zijn gecremeerd straks weer worden opgegraven? En krijgt men de as eigenlijk wel terug? Want dit kan tot onvoorziene ontwikkelingen leiden.

    1. Het OM is geen wetenschappelijk instituut, maar het NFI wel. Het NFI doet niet alleen maar DNA. En uit het feit dat de OVV het in haar rapport heeft over “objecten die met hoge snelheid het vliegtuig geraakt hebben- of iets van die strekking” weten ze al lang wat er in de slachtoffers is aangetroffen. Dus er zal tussen NFI en OVV wel het nodige aan informatie-uitwisseling plaatsvinden.

  8. Dan zijn er dus drie partijen waartussen het dus kan wrijven:
    .
    1: VS => Oekr => EU => Juncker => Lux => RTL => Rutte;
    .
    2: Min.Veil. Just: Opstelten => OM;
    .
    3: OVV => NFI;
    .
    Waar gaat het evt mis?
    .
    Obama => Juncker => Rutte =>||<= Joustra, Möhring.
    .
    Naar verwachting zal Opstelten zich schikken naar Rutte waardoor Joustra en Möhring de stekker er mogelijk uit zouden kunnen trekken.
    .
    In de pers zal de strijd gaan tussen RTLNieuws en de OVV. Die is al begonnen.
    .
    In de politiek schoffert Porosjenko de OVV openlijk, althans torpedeert de geheimhoudingsplicht, net zoals Timmermans.

    1. Er zijn twee onderzoekslijnen:
      1) Wat was de oorzaak? Dit wordt getrokken door de OVV, maar wordt uitgevoerd in internationaal verband met o.a. Oekraine en Rusland (leuke combi overigens).
      2)Wie heeft op het knopje gedrukt? De strafrechtelijke kant. Dit wordt getrokken door het OM en wordt uitgevoerd in JIT-verband. In dit JIT zitten voor zover ik weet Nederland, Belgie, Australie, Oekraine, sinds kort Maleisie en misschien ook het VK. Het NFI werkt voor het OM, dus die zijn slechts onderaannemer

      Tussen beide lijnen zal informatie-uitwisseling plaatsvinden maar dit kan alleen maar tussen OVV en OM plaatsvinden omdat die beide onderzoekslijnen coördineren.

      1. Juist, dan zitten er twee fouten in het design:
        .
        1: De OVV is geen zuiver wetenschappelijk instituut maar achterhaalt slechts de oorzaak van ongelukken. Het heeft daartoe kennelijk zelf geen objectieve waarnemingen verricht op de plek van de ramp. Maar desondanks heeft zij wel een selecte schade naar Gilze-Rijen laten vervoeren.
        Dit betekent dat de OVV haar scenario al getrokken heeft, bijvoorbeeld door scrapsels aangetroffen bij de overledenen. Wat de OVV dus mogelijk heeft nagelaten is zelfstandig wetenschappelijk onderzoek te doen op de plek des onheils. De OVV kan nu moeilijk nog op een ander scenario overschakelen en een nieuwe selectie uit de wrakstukken maken. Alleen al voor de zuiverheid hadden alle moeren en bouten in kisten moeten zijn afgevoerd.
        .
        2. Het NFI werkt voor Justitie en niet voor de OVV. Dat is geen zuivere constructie.
        .
        Concluderend lijkt de OVV met vereende krachten weggehouden van de plek des onheils en heeft zij de gegevens van het NFI niet uit eerste hand, noch heeft zij sturende invloed gehad op de lijkschouwing. Over wie er aan de knoppen zat kan alleen circumstantial evidence nog laten blijken.
        .
        Dit comprommiteert de onafhankelijkheid van de OVV en kan de uiteindelijke onderzoeksresultaten invalideren.
        .
        Ondanks deze schijnvertoning moet het OVV toch maar beter op haar post blijven. Zijn wij nu reeds door plaatsvervangende schaamte bevangen, bij haar ontstentenis worden wij wederom in diepe rouw gedompeld.

  9. Onze Frans en Lavrov. Twee buitenlandse zaken ministers. En allebei talen wonder.
    Dit MH 17 vliegtuig zorgde voor het weg promoveren van Frans. En legde een pijnlijke waarheid bloot. Dat talenwonders niet noodzakelijk intelligente wezens zijn.
    Meest van de Belgen zijn vloeiend twee of meertalig als bewijs. Lavrov staat hier mijlenver boven door gewoon mens te zijn. Die op een lijst van IQ tien cijfers thuis hoort in de eenzame top. Nederland, historisch, meet verstand aan talen spreken en bankrekening. Een voorbeeld is deze onderste steen regering. Neem deze vliegtuigramp. En wie het deed. Dan kan je van alles spreken maar daar was verstand aan het werk. Om mèt de zwarte Piet discussie hem aan deze steen regering te geven. Die als de eerste de beste idioot hem in dank aannamen.

  10. @ Alpi, weet u nog: bij het derde Maleisische toestel neem ik u serieus. Had u nu maar een model ontwikkeld, want een bom in het laadruim klopt niet. De bemanning daar ligt een mogelijk scenario.

    1. @ Alpi, komt uw scenario: Bij alle drie de Maleisische Boeings gooiden de piloten de boordradio uit. Niet het onderhoudspersoneel maar de piloten moeten onderzocht.

  11. Piloten van de MH17 hadden een mitrailleur aan boord en schoten alle apparatuur kapot, Vervolgens gingen zij recht in duikvlucht naar beneden om de grens van breking van het vliegtuig te bereiken. Eentje klom nog uit het raam en schoot in zijn val nog op de vleugel.

    1. Drie Maleisische toestellen is teveel voor de productregel van onafhankelijke kansen. Wij moeten hiervoor een nieuw scenario bedenken. De piloten schakelden naar het lijkt allen hun boordradio uit. Bedenk het onmogelijke…

Reacties zijn gesloten.